Mobila skönhetstjänster
Key Info:
Det snabba livstempo och dagliga arbetsuppgifter är ofta en faktor till varför många inte hittar tid för sig själva, så det blir ingen möjlighet att besöka någon av skönhetssalonger. Å andra sidan, en stor del av jobbet som kosmetologer, frisörer, pedikyr, massageterapeuter och andra yrkesgrupper som arbetar i skönhets och kroppsvård branschen gör, kan utan tvekan utföras på plats.
Info
Som mobil skönhetsexpert levererar man skönhetstjänster som ex. nagel- eller hudbehandling till kundernas bostäder, på kontor, bröllop och evenemang. Förutom de vanliga skönhetstjänsterna för hem eller kontor klienter, dessa kan också inkludera ex. massage för par, för gravida kvinnor, skönhetsbehandlingar för handikappade, makeup, yoga mm.
Bakgrund
Skönhetsindustrin är Big business. I dagens värld både män och kvinnor är alltmer på jakt efter högkvalitativa behandlingar och kosmetologer som de kan lita på, men också att enkelt kan passa in i deras upptagna scheman. Denna del av bekvämlighetsflagg har lett den mobila skönhetsindustrin - vilket ger behandlingar till kunden direkt - till uppsving i popularitet, eftersom människor strävar efter att hitta pålitliga och tillgängliga tjänster.
Att resa till kunder och erbjuda behandlingar i bekvämligheten av sina egna hem vädjar inte bara till klienten. En sådan tjänst har fördelen för terapeuter i form av minskade omkostnader, eftersom de inte behöver betala orimliga priser för att hyra en salong. Utan den ekonomiska bördan av att hyra lokaler, kan kosmetologer erbjuda sina tjänster till konkurrenskraftiga priser, vilket lockar sparsamma kunder på jakt efter ett fynd.
Enligt genomförda undersökningar och vad medier skriver och är den mobila skönhet industrin är på väg upp ordentligt. I USA, är en av fyra skönhetsbehandlingar som utförs i hemmet, medan antalet är mycket lägre i övriga västvärlden. Men, troligen kommer resten att följa den amerikanska trenden och det finns enormt utrymme för sektorn att växa.
Så om du brinner för skönhet, finns det bättre tid att starta en egen verksamhet?
Så fungerar det
Din roll är att förmedla skönhetstjänster mellan kunderna och experter genom att se till att dessa tillhandahålls där det är mest bekvämt för kunden, oftast på kontoret eller hemma. Du bildar en pool av stylister, kosmetologer m.fl. som arbetar tillsammans, med en gemensam webbplats och standardiserade tjänster.
Kunderna börjar med att mata in sina postnummer på nätet och sedan bläddrar och väljer från en lista över tillgängliga tjänster inom valt område, oavsett om det är smink och hår, ansiktsbehandlingar eller fotmassage. Därifrån väljer de datum och tid de vill, och sedan visa specialister tillgängliga för att utföra tjänsten. Tillsammans med ett foto innehåller varje specialist profil uppgifter om yrkesmässig bakgrund, kvalifikationer och försäkring och feedback från tidigare kunder.
Prissättningen satts beroende på behandlingstyp och tid. När kunden är nöjd med sitt val kan alla bokningar göras direkt online eller via telefon.
Kompetens och krav
För att etablera en proffsig skönhetsverksamhet, är det självklart att du måste ha goda kunskaper om skönhetsbehandlingar, älska branschen och samarbeta med kompetent folk. Du måste veta allt om de behandlingar som erbjuds och de produkter som kommer att användas. Så skaffa rätt kompetens först och främst.
Den typ av kunskaper och kompetens du behöver beror helt på vilken typ av skönhetstjänster du vill leverera och till vilken målgrupp. Utmärkt kundservice kompetens är också avgörande för att hjälpa dig att behålla en lojal och nöjd kundbas. Branschen passar bäst dig med en genuin passion för att leverera högkvalitativa behandlingar.
Planering och förberedelser
Innan du startar ditt företag är det viktigt att du bestämmer ditt målområde och hur långt är du villig att leverera dina tjänster. Tiden är en viktig faktor när man gör hembesök, så det är klokt att inte ställa upp målområdet alltför brett initialt. Du kan alltid utöka när du är igång och ser expanderingsmöjligheter.
Som med alla nya företag, är det nödvändigt att utföra en detaljerad marknadsundersökning för ditt geografiska område innan du tar steget. Du måste bedöma den lokala konkurrensen, vilka behandlingar de andra terapeuter erbjuder och hur mycket de tar betalt. Om det redan finns ett antal nagelsalonger i närheten, skulle det vara klokt att specialisera sig på annan behandling, om du inte kan erbjuda särskilt konkurrenskraftiga priser.
Hitta din nisch
I skönhetsbranschen är konkurrensen hård så det betonar vikten av att finna en unik nisch på marknaden att fokusera på. Så tänk, vad är det som du kan leverera som skiljer sig från alla andra? Det finns en uppsjö av olika behandlingar och tjänster inom ramen för skönhetsvård, så tänk på exakt vad du vill erbjuda dina kunder.
En stor potential för en växande skönhetsindustri är exempelvis landets åldrande befolkning – och männen. Det är en bra idé att inkludera en ovanlig skönhetsbehandling i din repertoar som gör att du sticker ut från dina konkurrenter.
Om du planerar att utföra behandlingar själv, kommer de behandlingar du ger bero på vilka kurser du har slutfört och vilka kvalifikationer du har fått. Är du särskilt bra på att tillhandahålla en viss tjänst? Spela alltid på var dina styrkor ligger. När ditt företag växer kommer du förmodligen att kunna ta in mer personal, vilket kan innebära en möjlighet att bredda dina tjänsteerbjudanden.
Regler och föreskrifter
Som tidigare nämnts, för att verka inom skönhetsbranschen måste man skaffa de rätta kvalifikationerna. Ett minimum certifikat som du bör kräva för varje inriktning.
Det finns en mängd aktörer i hela landet, så det är värt att spendera tid på att undersöka vad som erbjuds och vilket certifikat eller liknande skulle passa inom olika yrken. Inom de flesta områden finns även branschorganisationerna som har mycket information. Sökningar på internet är en bra utgångspunkt.
Ur ett juridiskt perspektiv, är det viktigt att både du och dem som utför behandlingar skaffar rätta försäkringar. För att kunna utföra behandlingar i någon annans hus, måste du ha allmän ansvarsförsäkring samt ansvarsförsäkring som täcker dig om en klient gör en fordran mot dig. Kolla med ditt försäkringsbolag vad som passar dig bäst.
Marknadsföring
Marknadsför ditt företag via traditionella och icke-traditionella metoder för reklam. Expertkompetens och specialutrustning är grunderna, men att etablera ett ansett företag inom skönhetsbranschen inkluderar också en bra och genomtänkt marknadsföring. Investera i professionella visitkort, reklambroschyrer och utveckla en högkvalitativ webbplats.
Det är dock möjligt att starta ditt företag utan stora ekonomiska investeringar. Använd sociala medier och sajter – det har aldrig funnits mer kostnadseffektiva gratis marknadsföring metoder som idag. Försök att interagera regelbundet med dina kunder och se till att svara på frågor för att bygga expert rykte. Att vara en bra utförare innebär en enorm mängd personlig interaktion och en nöjd kund är betydligt mer benägen att komma tillbaka och rekommendera tjänster till sina vänner och bekanta. Anlita därför aldrig personal som inte har en bra utbildning och är diplomerad.
En mobil skönhetsverksamhet kan vara mycket lönsam, tack vare dess relativt låga omkostnader som en följd av att den är mobil. De pengar du sparar genom att slippa betala för lokaler kan investeras i andra delar av verksamheten.