Starta en klädlinje för seniorer
Key Info:
Varför är det så svårt för äldre att hitta snygga kläder? Ja, det kan man fundera på. De har det ekonomiskt gott ställt, lever ofta ett aktivt liv med resor och olika engagemang. De vet vad de vill ha men hittar det inte i butikernas sortiment, som ofta är baserat på en yngre kundkrets där modet styr. Modeföretagens oförmåga att nå ut till denna målgrupp öppnar för dig.
Info
Undersökningar med äldre visar att de är modeintresserade men de tittar inte så mycket på trender utan vill ha en egen personlig stil. De vill ha kläder av god kvalitet och gärna snyggt designade. De skulle också vara bekväma.
Trycket på modebranschen kommer att öka i takt med att gruppen äldre blir allt större. Företagen som vågar satsa och gör det rätt har möjligheter att lyckas. Älskar du kläder? Skulle du helst av allt vilja jobba med att designa eller kanske styla folk? Stora namn i modebranschen lyckas på grund av att de lanserar sina egna unika modelinjer. Därför när du startar en klädkollektion för seniorer, måste du ha någon talang i modedesigning.
Så startar du processen
Först och främst bör du avgöra vilken typ av klädlinje du vill starta. Se till att din föreslagna produkt har marknaden. Välj namnet på ditt varumärke. Tänk på ett intressant namn som drar folks uppmärksamhet. Dessutom, se till att det inte är ett redan existerande varumärke. En logotyp ger identitet och trovärdighet för företaget. Det finns ett antal gratis online-verktyg som kan hjälpa dig att experimentera med logotyp för din klädlinje.
Hitta inspiration
Begränsa inte din inspiration till bara modetidningar. Det är inget fel med att hitta inspiration i andra märken. Du kan kolla böcker, internet och allt du ser. Håll reda på vad inspirerar dig. När du får inspiration, är nästa steg att komma med klädstilar och grafiskt konstverk för att få den inspiration till livet. Kom ihåg dina skisser ska vara originella och unika. De bör inte återspegla något befintligt varumärke. Snarare bör du börja skissa en modekollektion som speglar din egen fantasi samt bilden av potentiella köpare.
Ett genomgående drag i kollektionen är att det ska vara strykfritt och bekvämt. Kläderna måste vara lättskötta. Tänk på att generationstänkandet har försvunnit från modet, även i en högre ålder kan man välja färgglada och läckra kläder.
Tyger
Nästa steg är att tänka på tyget och material som du kommer att använda för att starta en klädlinje. Du behöver källmaterial som tyg, trådar, blixtlås, knappar, spetsar, foder och andra utsmyckningar. Gå runt olika butiker och hitta en som erbjuder bästa erbjudandena. Håll alltid din design i åtanke när du köper något. Välj rätt färger och stilar. Dessutom bör materialet vara av högt kvalitet.
Att göra prover
Nu är du på väg att få fram proverna. Det är inte säkert alls att varje prov kommer ut exakt som skissen. Så planera inte för massproduktion innan du får en initial körning av 5, 6 prover som levereras till dig. Ta reda på om provet speglar din ursprungliga idé och noterar en lista över förändringar som skall göras. Innan mass-producerande, redigera dina prover och ta fram det bästa.
In på marknaden
Den aktuella målgruppen är stor idag och kommer att bli ännu större om tio år. Dagens 50-åringar har i regel bra ekonomi, de är vana att klara sig själva, har många intressen och är pigga och vitala. När de är 65 är de fortfarande i högsta grad aktiva. De företag som vågar profilera sig och satsa på kläder för äldre måste även veta hur de ska saluföra sina kläder.
Reklam ska genomsyras av livsglädje och livskvalitet. Marknadsföring ska ske i lugna miljöer som till exempel caféer och teatrar, djur och natur men också i samband med olika aktiviteter som till exempel boule. Reklamen får gärna vara humoristisk men inte ironisk. Och modellerna ska vara mogna i stället för hippa 20-åringar.
Räkna med att marknadsföringskampanjer kan kosta dig en del. Så gör en marknadsföringsplan som är prisvärd och effektiv. Starta egen butik eller kontakta lokala återförsäljare och köpare. Närvaro på nätet är det mest prisvärda alternativet att starta en klädlinje.
Delta i lokala mässor. Organisera en modevisning. Annonsera i tidningar, modetidningar etc. Sprid broschyrer och använd sociala nätverk för att publicera din klädlinje.
Modevisning
Låt förväntansfulla seniorer få ta del av senaste nytt inom modevärlden. Gå på plats för att visa upp det senaste modet för seniorer. Bjud personal, boende och bekanta på äldreboendet/träffpunkten på en modevisning. Ta kontakt med personal som ansvarar för de boendes aktiviteter. De efterlyser ofta fler aktiviteter och upplevelser i vardagen för äldre.
Tänk på!
Starta en klädlinje tar massor av talang och entusiasm, men också kräver noggrann undersökning och planering, hjälp från andra och framför allt en stark tro på din vision. Nya designers gör ofta misstaget att köpa hela tyget som behövs för en samling och göra kläder innan du vet om de kommer att sälja. Många tror också att en klädkollektion innebär att skapa så många som 20 bitar, när det verkligen kan en liten samling på 4-6 starka klädplagg vara lika effektivt. Försök att lära sig alla aspekter av verksamheten. Ju mer du vet i förväg, desto mindre tid och pengar slösas bort på att göra fel saker.