Starta egen turistbyrå

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Möjligheterna inom Svensk besöksnäring är enorma. Trots att den har haft vissa svårigheter i några år är turistsektorn fortfarande ganska lönsam. Det som i dagsläget är ”poppis” inom turismen är att hemestra, att semestra på hemmaplan – att man inte behöver åka långt utan att det finns mycket att se i Sverige. Besökarna blir allt fler och intresset för ex. den svenska landsbygden är stort. Den här affärsidéen vänder sig till alla som är intresserade av turism och servicebranschen och har goda språkkunskaper.

Info

I de flesta fall är det kommuner som äger turistbyråerna, men det finns också turistbyråer som drivs i privat regi. Det krävs inget tillstånd att öppna en egen turistbyrå. Det är inte svårare än att öppna en butik. Sedan gäller det att du har en verksamhet som går ihop rent ekonomiskt. 

Frågan är snarare hur du ska skapa intäkter? Ofta brukar det vara en kommun eller ett nätverk av företag som går ihop om en turistbyrå, och då kommer ju intäkten därifrån. Den enklaste turistbyrån är möjligen en informationsplats med broschyrer och kartor. Sedan är det upp till dig hur avancerad du vill bli genom att plocka ihop paket och sälja olika arrangemang. Ofta säljs också souvenirer.

Det finns många lagar och regler som företagen i besöksnäringen behöver ha kunskap om i sin dagliga verksamhet. Det är därför en fördel att vara medlem i branschorganisationer och därigenom få ta del av deras expertis inom bland annat arbetsgivarfrågor, hyres- och fastighetsfrågor, miljö, livsmedel- och serveringstillstånd.

Vad gör en turistbyrå?

En turistbyrå är en fysiskt eller online plats som erbjuder olika typer av information och service till besökare. Turistbyråerna fungerar på olika sätt och deras roll skiftar mellan olika byråer. Tre stora verksamhetsområden är information, bokning och försäljning följd av verksamheter som marknadsföring och guidning. En turistbyrå ger information om hotell, attraktioner, kartor och andra upplysningar som är relevanta för turism. 

En turistbyrå ger besökare information och ingående detaljer om platser värda att besöka som ex. nationalparker, statsparker, museer, information om reseväggar och avstånd, campingplatser, kartor och annan information och broschyrer med information om objekt i närheten. En turistbyrå kan även arrangera olika sightseeing turer, utflykter mm. Genom att vara påläst om dina besöksmål och de event som hålls i staden så kan du snabbt svara dina beökare.

AdobeStock 467955346

Komma i gång

Det finns kanske många fantastiska sevärdheter runt om i dina trakter men är man inte ortsbo är det väldigt svårt att hitta till dem. Någon riktig broschyr till hjälp för turisterna finns kanske inte heller att få tag i. Inte förrän nu förstås. Möjligtvis har du redan forskat i bygdens historia och kan en del om det förflutna samt vet vilka turistattraktioner och rariteter finns i trakten. Kanske finns det en tusenårig malmbrytningshistoria, forntida vikingagård eller spännande slott från barocktiden?

Du väljer själv var du ska placera din turistinbyrå; intill ditt hus, i någon gammal minnesvärd byggnad, brukskontoret eller i ett galleri. Eller på nätet. Hitta lokala företag som vill sponsra utgivningen av din turistbroschyr. Och har du en broschyr måste du ju ha ett ställe där folk kan hämta- eller ladda ner den. Det är så klart din egen turistbyrå men du representerar även andra lokaliteter.

Du kan också ibland vara mobil ex. hyra att partytält. Inreda med ett litet skrivbord som informationsdisk och en hörna med korgmöbler där man kan fika. Din privata turistbyrå behöver inte vara öppen hela dagarna, utan räcker att du är tillgänglig under en viss tid ex. mellan klockan 12 -16.00.

Har du kontakt med lokala konstnärer som målar akvareller med lokala motiv? Kanske du kan ta de bästa alster och trycka reproduktioner och konstkort och sedan sälja i din byrå. Eller hänga i fönstren originalmålningar på glas som också kan säljas.

Turistföretag konkurrerar inte utan ger draghjälp åt varandra. Samarbeta, bilda nätverk och gör gemensamma aktiviteter. Finns det kommunala motsvarigheter i kommunen kan du samarbeta med dem. De kanske blir lite förvånade när du presenterar dina planer, men de brukar vara positiva och kanske vill dela ut din broschyr och hänvisa besökare som vill få privat guidning och andra sevärdheter till dig. När du följer med som guide tar du betalt förstås.

AdobeStock 95114195

Så fungerar det

Du hjälper besökare eller invånare med allt de vill veta om besöksmålen, regionen och det lokala turistutbudet. Hos dig kan de boka olika typer av boende, såsom hotell, vandrarhem, privata stugor och lägenheter, men även t.ex. teaterpaket och olika erbjudanden. Du ger tips om sevärdheter, aktiviteter, boende med mera. Du har också broschyrer och kartor samtinformationsmaterial från övriga delar av landet, samt minst en kunddator för dem som vill söka information på egen hand.Ordna fina bilder från proffsiga fotografer och ta fram en folder. För att klara tryckningen av foldern kan du söka sponsring av ortens turistföretag.

Resenärer kan anlita din turistbyrå för att boka lokalguide till stadsvandringar och rundturer i området, och om dem önskar ger du också förslag på upplägg för bussgrupper och liknande.
I butiken hittar turister/besökare ett brett utbud av souvenirer, kartor och böcker. Du kan också bli återförsäljare av STF medlemskap, Kulturarvskortet eller olika evenemangsbiljetter.

Auktorisation fakta

Visita heter bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar mer än 4 600 medlemsföretag med över 6 500 verksamheter, främst hotell, restauranger, caféer, nöjesrestauranger, cateringföretag, konferensanläggningar, spa, campingföretag, vandrarhem, skidanläggningar, nöjes- och djurparker, turistbyråer, turist- och eventföretag.
Visita auktoriserar svenska turistbyråer i enlighet med de auktorisationskrav som fastställts av Turistbyråauktorisationens auktorisationsnämnd.

För att turistbyrå ska kunna auktoriseras krävs att turistbyråns huvudman har sökt och erhållit medlemskap i Visita och att den verksamhet som bedrivs i turistbyråns besöks-lokal/på turistbyråns besöksyta huvudsakligen består av turistbyråverksamhet som den framgår av avtalet och av auktorisationens villkor.


Features

Location:

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg