Sälj energi- och hälsokakor

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

De senaste åren har marknaden av energi- och hälsokakor exploderat – numera säljs det specialdesignade kakor för varje tänkbart ändamål i varje kvartersbutik. En kaka att äta före träning, en annan att äta under och en tredje för återhämtningen efter passet. 
För några år sedan fanns bara chokladkakor eller frukt att välja mellan för den som behövde något extra att äta, men nu finns det en mängd energikakor att välja mellan.

Info

Deras placering i butiken, bland hälsokosten och långt från godiset, signalerar att det här inte är vanliga chokladkakor. Även marknadsföringen och namn med ord som ”välbalanserad”, ”antioxidanter” och ”power” antyder att det är hälsosam mat för aktiva människor som lever ett hektiskt liv. De kostar också en rejäl slant, runt 300–400 kronor per kilo.

Företagare kan tjäna pengar på dessa trender genom att leverera energibars till lokala idrottare, upptagna människor och alla andra som konsumerar dessa snacksen. Eftersom kunderna alltid letar efter variation, det finns fortfarande gott om utrymme för nya energibars på marknaden, särskilt inom nischområden såsom glutenfritt, ekologiskt eller mjölkfritt.

Fakta

Bars, det vill säga en kaka med kolhydrater, fett, protein, mineraler och vitaminer, har länge funnits för aktiva sportutövare som snabbt behöver extra tillskott av energi. Många sportbutiker har ett stor utbud. I USA och Storbritannien säljs flera hundra miljoner energikakor om året och försäljningen ökar också i vårt land. Även tillverkare av bantningsmedel tillverkar energikakor som alternativ till måltider. Nutrilett säljer sina i livsmedelsbutikerna. Viktväktarna säljer sina egna. I hälsokostbutikerna finns ytterligare varianter.

Energikakorna, till skillnad från vanliga kakor, innehåller extra tillsatta vitaminer och mineraler. Så länge man är varm efter träningen är man inte hungrig, men när man varvat ner kommer hungersignalen eftersom motion stimulerar hunger. Energi- och proteinkakor har ett syfte, eftersom ett intag av protein direkt efter träningen har en positiv effekt på muskelbyggandet. Rätt använda kan energikakorna fungera, men äter man dem fel kan de ha motsatt effekt.

581. Salj energi och halsokakor

Olika sorter

De finns många olika typer av protein bars som innehåller olika mängder av protein, fett och kolhydrater. Energikakor - innehåller i huvudsak kolhydrater och är tänkta att användas som ett extra energitillskott före eller under träningen. Heter gärna saker som ”power”, ”fuel” och ”energy”. Att kalla dem energikakor är en korrekt beskrivning; de här kakorna är väldigt energitäta. 100 gram frukt innehåller kanske 50 kalorier, medan 100 gram energikaka innehåller mellan 400 och 500 kalorier.

Måltidsersättningar - med ord som ”välbalanserad”, ”naturligt mellanmål” och ”allt du behöver i en måltid” framstår dessa kakor som den hälsosamma snabbmaten för människor i farten.

Proteinkakor - proteinkakorna kallas ibland återhämtningskakor och ska ätas efter träningen. De här är kakor för dem som vill maxa träningen och musklerna. En del innehåller så mycket som 40 gram protein per kaka.

Naturliga kakor - på senare tid har en ny sorts kaka seglat upp som ett alternativ – den naturliga kakan som mest består av nötter och fröer. De marknadsförs med ord som ”raw”, ”naked” och ”natural”.

Innan du börjar

Genomföra marknadsundersökningar. Bestäm vilken typ av protein bar kan vara mest i efterfrågan i ditt område. Till exempel, ta reda på om det finns en marknad för specialprodukter, som till exempel glutenfri eller mjölkfribars. Om du har ett särskilt intresse, till exempel simning, kanske du vill utforma en proteinbar som tilltalar just den marknaden. Till exempel, vattentät förpackning för att äta vid poolen.
Besluta om en distributions-och försäljningsstrategi. Du kanske vill sälja dina produkter uteslutande på nätet, eller du kanske vill börja med att sälja dem till hälso-klubbar eller lokala butiker. Alternativt kan du försöka säkra ett distributionsavtal med en större, nationell kedja. Mindre butiker kan vara villiga att bära dina bars för en provision.

Komma i gång

Som en liten tillverkare, kanske du kan använda ditt hemmakök eller samarbeta med ett lokalt bageri för att producera dina bars. När ditt företag växer, kan du behöva investera i kommersiell utrustning för att massproducera och paketera dina bars.

Hitta en leverantör av energibars. Den första nyckeln till någon verksamhet som omfattar försäljning av produkter är en bra förbindelse med en grossist. Som återförsäljare måste du kunna köpa till ett lägre pris och sälja till ett högre pris. Detta innebär vanligtvis att köpa större kvantiteter, så om du har en begränsad budget behöver du kontrollera minimiinköpskrav.

AdobeStock 241547543

Marknadsföring

Protein bars är populära bland hälso-entusiaster, idrottare, människor som är för upptagna för att äta en ordentlig måltid och de som letar efter ett hälsosamt alternativ till eftermiddagens choklad paus. Detta är produkter som är lätta att ta till, att ha i väskan på väg till jobbet eller i skrivbordslådan. Ingen kylförvaring behövs, hållbarheten är mycket lång, enligt förpackningarna ofta mer än ett år.
Energikakor är lätta att ta med på utflykten, i skidbacken, i skidspåret eller på skridskoturen.

Lansera din produkt. Börja med att ge bort gratis prover till din målgrupp. Du kan också sponsra lokala idrottslag, eller försöka få en idrottstidning att skriva om dina produkter och företag. Välj en reklam strategi baserad på din budget. Placera annonser i lokala tidningar eller använd gorilla marknadsföringsmetoder, till exempel att placera iögonfallande annonser på ovanliga ställen.

Utveckla förpacknings-och marknadsföringsmaterial. Du kan behöva anlita en designer för att skapa proffsig förpackning, logotyp och säljmaterial. Du behöver bland annat en broschyr eller flygblad, vilket ger all den viktiga informationen om dina produkter och försäljningsställen.

Besök lokala butiker som inte säljer energi bars från den valda grossisten. Gym säljer ofta hälsoprodukter i receptionen eller check-in-området. Träna och mingla med gym medlemmar är ett annat bra sätt att hitta kunder. Personliga tränare och utbildare kan ordinera både kost-och träningsprogram för sina kunder. De kan inkludera energi bars i detta program så det kan ge dig en stadig tillförsel av potentiella kunder.

Starta en hemsida. Använd sociala nätverk för att hitta fler potentiella kunder. Exempelvis starta en grupp på sociala media som handlar om hälsa och nutrition.

Sälja egentillverkade proteinkakor

Det finns ett par alternativ vid tillverkning av livsmedel bars: använda egna recept och anlita ett tillverkande företag eller att du själv både tillverkar och säljer bars. Det andra alternativet är dyrare eftersom det kräver att du köper all utrustning och kanske anställer arbetare. Det är också möjligt att börja med att hyra tjänster av ett annat företag och successivt skapa det tillverkande företaget från försäljningsvinster.

AdobeStock 428319807

Du kommer förmodligen att utöka din linje till flera olika typer av bar med tiden, men för att starta behöver du minst ett recept. Utveckla dina recept baserade på din målgrupp. Skapa till exempel en ekologisk variant genom att välja ekologiska ingredienser som russin, kryddor, honung och havre.Testa sedan med vänner, bekanta eller andra individer som vill prova bars och ge sina synpunkter. Justera recept för att förbättra smak. Som företagare, kommer du förmodligen aldrig att sluta experimentera med nya recept, men du behöver åtminstone ett för att komma igång.

Bestäm vilka tillsatser du kommer att använda i dina bars, till exempel proteinpulver och vitaminer. Kontrollera regler angående livsmedelshantering för att se till att du uppfyller alla krav när det gäller hygien och säkerhet. Du kan behöva hyra in sig i ett kommersiellt kök om ditt tillstånd förbjuder produktion av livsmedel till salu i din bostad. Kostnaden för att hyra ett tillverkande företag kommer att variera beroende på flera faktorer, bland annat kostnader för råvaror, paketering, antalet bars och efterfrågan på produkten.

Utforma och tryck en etikett. Detta är nödvändigt för att sälja livsmedel, informera konsumenten om din produkt och ge näringsinformation.

Bestäm ett lämpligt pris. Priserna kommer att variera beroende på vilken typ av bars du säljer. Titta på jämförbara bars i en lokal butik för att se till att priset är rimligt. Välj en plats att sälja, till exempel en lokal livsmedelsbutik, apotek, hälsobutik eller den lokala marknaden. Välj försäljningsställen baserat på din målgrupp.


Features

Location:

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg