Öppna en godisbutik
Key Info:

Oavsett om det är lakrits, choklad eller tuggummi, människor unga och gamla, i stora metropoler och små landsbygden njuter av att äta godis. Godisförsäljning är en verksamhet som kan köras på många olika sätt, och det är en möjlig satsning för både nya och erfarna entreprenörer. Köpa en befintlig godisbutik kan vara snabbaste väg in i branschen, men för att lyckas måste du noggrant planera lansering och drift av ditt företag.
Om du är en dessertspecialiserad kock, eller bara en person med en passion för godis, öppna din egen godisbutik är ett bra sätt att utforska din kreativitet och få inkomster.
Info
Godisförsäljning
Starta aldrig en butiksverksamhet utan en handlingsplan. Planen kommer att fungera som en skiss, som innehåller information om butikens läge, verksamhets mål och inriktning, varubeskrivning, startkostnader och andra detaljer. Med en affärsplan, vet du vad du ska – och vad det kostar att göra. Den kommer också att innehålla finansiella prognoser för att bestämma verksamhetens lönsamhet.
Om du har en talang för att skapa hemgjorda sötsaker, det här är din chans att låta hela världen veta om det. Du kan skapa dina egna godis eller så kan du köpa från en känd leverantör. Du kan också välja att sälja bara de mest populära godis och sötsaker. Alltid se till att du säljer kvalitetsprodukter eftersom ett misstag kan förstöra ditt rykte. Shoppa från pålitliga leverantörer och tillverkare av godis är ett bra sätt att hitta de bästa produkterna som du kan sälja i din butik.
Innan du startar din butik bör du redan ha ett namn för ditt företag. Skapa ett attraktivt och enkelt namn som kunderna kommer att kunna minnas med lätthet.
Innan du börjar
Välj en nisch för din godisbutik. Till exempel kan du specialisera dig på att sälja ekologiska godis, choklad gourmet, hemlagad konfekt, eller gammaldags och nostalgisk godis. När du öppnar en godisbutik du kommer att få möjlighet att sälja populära produkter som folk älskar. Du kan välja att tillfredsställa så många smaker som möjligt genom att erbjuda ett brett utbud av sötsaker eller så kan du välja att specialisera dig på godis som du väljer. Din affärsplan bör innehålla en detaljerad beskrivning av din nisch och målgrupp, budget och vinst prognoser, marknadsföring och PR-planer, analys av konkurrens och efterfrågan på din produkt.
Kontakta kommunen och din lokala Miljöförvaltning för att ta reda på vilken licens behöver du för att starta ett livsmedelsföretag. Om du köper godis från grossist, kanske du inte behöver något, men om du planerar att göra dina egna godis, kan du behöva certifiering, krav på kommersiellt kök och ett livsmedelstillstånd.
Hitta bra leverantörer
Hitta leverantörer för den typ av godis som du vill sälja. Öppna grossistkonton hos godisdistributörer, om du inte kommer att sälja ditt eget godis. Köpa godis till grossistpriser är nödvändigt för att få tillräckligt stora marginaler. Köp ingredienser, aromer och förpackningar, om du kommer att producera egen konfekt. Arbeta med 2-3 olika leverantörer för att säkerställa att du får de bästa priserna för olika typer av godis.
Bestäm din prisstrategi. Kommer du sälja per kilo eller per styck? Om du har olika priser för olika typer av godis, bör du se till att godishyllor ordnas översiktligt. Om allt är samma pris, kan du välja att avskärma godis enligt färg eller typ av godis.
Hitta en plats
Om du vill starta en godisbutik, måste du välja den perfekta platsen, nära gallerior, skolor och kontor. Vill du skära ner kostnaderna, kan du sälja godis hemifrån eller så kan du ha en mindre godiskiosk. Alternativ inkluderar också e-handel butik eller monterförsäljning på en särskild händelse, mässa, karneval eller festival.
Placeringen av butiken är mycket viktig. Om du vill kan du börja med en hembaserade verksamhet och sedan när du kommer i gång starta en egen butik. Välj klokt utifrån gångtrafik och trakten. Om du etablerar dig i en stad, nära till centrum eller platser där människor går är perfekt. Om du är i en förort, kommer närheten till köpcentret eller inhyrd butiksyta inne i köpgallerian eller nära en biograf garantera högre trafik till din butik.
Utrusta din lokal med hyllor, lådor, försäljningsdisk och all nödvändig utrustning för att öppna din butik, beroende på om du säljer förpackade, lösgodis, eller båda.
Marknadsför din godisbutik
Skicka pressmeddelanden till lokala tidningar, publikationer och medier, lansera en webbplats och öppna sociala nätverk konton för att få kontakt med befintliga och potentiella kunder. Marknadsför dina sötsaker genom att skicka ut flygblad eller visitkort. Om du finns på nätet kan du också använda artiklar, bloggar, banner annonser, etc.
Det finns många saker som du kan göra för att marknadsföra ditt företag. När människor i ditt område redan talar om den söta butiken som du ska öppna snart, kan du förvänta dig en del kunder på invigningsdagen. När du har hittat din butikslokal, måste du dekorera butiken ordentligt och marknadsföra även utanför, genom att sätta upp en gatupratare eller liknande så att kunderna hittar snabbt. Sälj godis till ett rimligt pris och bevara kvaliteten.
Bortsett från att sälja godis, kan du sälja även andra saker i en nära framtid. Utveckla tjänster och produkter för att locka kunder, såsom godis buketter, leverans av anpassade godis gåvor och godisdoppade frukter.
Du kan välja att öppna en traditionell godisbutik eller en hantverkare godisbutik. Du kan också välja att erbjuda lönsamma tjänster såsom godiscatering för evenemang (party, bröllop, sockervadd etc.) presentkorgar eller personligt godis. Låt dina kunder att prova olika typer av godis och ge dig feedback så att du kan hålla dina lager färska och läckra.