Starta en gårdsbutik
Key Info:

Bor du på landet och funderar du på att starta en butik? Att besöka en gårdsbutik till exempel kan för många betyda att kombinera en trevlig utflykt med möjligheten att fylla skafferi, kyl och frys med färska, lokalproducerade och lokalt förädlade livsmedel. Kanske kan en butik vara en möjlighet för dig att utveckla verksamheten och låta andra ta del av det du och andra duktiga människor i din region producerar.
Info
Tänk igenom dina förutsättningar
Vad är din affärsidé? Vilka är dina förutsättningar? Hur ser ditt koncept ut? Vilka är dina kunder och vad vill de ha? Hur ska du marknadsföra butiken och hur ska kunderna hitta dit?
Om du redan har ett företag, ska du bilda ett separat företag för butiken? Har du redan ett familjeföretag, som främst lever på produktion och försäljning av frukt och grönsaker till grossister? Då kanske kan du placera din butik i ladugården som i det syftet byggs om. I butiken säljer du gårdens egna produkter, en del frukt, bär och grönsaker från grossist samt marmelad och pasta från närliggande gårdar. Butiken har öppet exempelvis onsdag, fredag och lördag, åtta timmar per dag året om, minus några veckors semester.
Planera arbetstider
Gårdsbutiken måste vara bemannad. Extra arbetskraft skall främst användas när det är rusning till butiken och under de tider, då det finns mest kunder. När det finns få kunder används tiden för åtgärder som kan spara tid under rusningstiden, till exempel packning av varor i påsar i lagom storlek för genomsnittskunden.
Försäljning och vinst
Planera budget för byggnation och inredning av gårdsbutiken. Gör det lättare och mer spännande för kunderna att handla i butiken, det vill säga skaffa fler sorters varor och ge folk mer tid att handla genom att hålla butiken öppen längre tid. Gör din butik till en upplevelse för hela familjen och var tillgänglig även på helgen.
Sortimentet i gårdsbutiken kan bli dels dina egna frukter och grönsaker, dels andra typer av frukt och grönt, inköpta från de lokala producenter och grossister. Samt ett sortiment av långtidshållbara varor (marmelad och pasta) från andra landsbygdsföretag i området.
Vinstmarginalen på de olika produktgrupperna brukar variera mellan 20 och 60 % av inköpspriset Förutom försäljningen av frukt och grönt kan du utöka sortimentet i gårdsbutiken med bröd och bakverk från ett gårdsbageri i närheten, eller med souvenirer från lokala konstnärer.
Marknadsföring
Nu skall gårdsbutiken göras känd! Både i närområdet och för långväga kunder – butiken skall ut på nätet! Men även kunder utan Internet skall nås. Din uppgift är att locka kunder med speciellt höga krav på kvalitet och intresse för det unika. Främst människor som både har råd och är villiga att betala för den höga kvalitet och de unika produkterna i gårdsbutiken. Detta kräver en satsning på marknadsföringen. Marknadsföringsbudget bör bl.a. innehålla tillverkning av gårdsbroschyr, annonser i lokaltidningen, fler gårdsskyltar och presentationsaffischer.
Som marknadsföring håller du en stor öppningsfest, sätter upp en egentillverkad skylt vid vägen och har löpande aktiviteter för skolklassar samt bjuder in journalister för att skriva om butiken och aktiviteterna. Mun till mun metoden är den viktigaste direktreklamen. Internet är också ett måste, men du behöver inte göra en egen hemsida – det kan ibland vara billigare att ansluta sig till en befintlig hemsida för landsbygdsföretag.
Får man smaka något gott vill man också köpa det. Inrätta därför ett provsmakningshörn i gårdsbutiken. Anpassa öppettiderna efter behov och tillgången till arbetskraften.
Sök tillstånd!
En verksamhet där du på något sätt arbetar med livsmedel måste i de flesta fallen godkännas eller registreras av miljö- och hälsoskyddsmyndigheten i din kommun. Det finns en rad lagar och regler i livsmedelslagstiftningen som du måste känna till och följa. Det handlar om godkännande av livsmedelslokaler, egenkontroll, livsmedelshygien med mera. Länsstyrelsen, kommunen och Livsmedelsverket är bra källor när du vill informera dig om vad som gäller. Om du tänker bygga om eller bygga ut för att öppna butiken kan du behöva bygglov. Kontakta då stadsbyggnadskontoret eller motsvarande i din kommun.
Jordbruksverket hjälper dig!
Genom företagsstödet kan du få bidrag för investeringar, konsulttjänster och kompetensutveckling som underlättar och utvecklar din verksamhet. Låt dig inspireras av andra! På Jordbruksverkets hemsida hittar du exempel på ett antal entreprenörer som berättar om sina erfarenheter och hur de har byggt upp sina företag inom jordbruk.
Goda råd från andra
LRF arbetar med småskaligt livsmedelsföretagande och affärsutveckling på gårds- och företagarnivå för att hjälpa medlemmarna att möta den ökade efterfrågan på lokalt producerade råvaror. I skriften Guide till småskalig livsmedelsproduktion ger LRF dig en inblick i lagstiftningen som gäller för livsmedelsföretag.
Hushållningssällskapet kan vara bollplank för landsbygdsföretagare och bidrar med kunskap och råd för att utveckla företagsidéer.
Svensk Lantmat är en rikstäckande förening med gårdar från hela landet.
Eldrimner är ett nationellt centrum för småskaligt mathantverk. Eldrimner erbjuder kompetensutveckling och ger råd om bland annat lagar inom livsmedelsområdet, hygienregler och bygg- och teknikfrågor.