Starta en blomsterbutik

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Om du är signad med blomsterkompetens och letar efter en rolig och intressant karriär, blomsterbutik kan vara svaret du letar efter. Blomsteraffärer och blomsterhandlare är mest trafikerade särskilt under speciella helgdagar och händelser som Alla hjärtans dag, mors dag, jul, bröllop säsong. Inte bara det, blommor och blomsterarrangemang är också efterfrågade året runt. Tänk födelsedagar, bröllopsdagar, tillfällen när man vill säga tack, eller om man besöker en sjuk vän eller släkting på sjukhuset, det är bara några av de tillfällen som kan uppstå där man behöver blommor.

Info

Om du nu seriöst funderar på att öppna en egen blomsteraffär måste du genomföra en omfattande forskning i ämnet. Bortsett från viljan och önskan att åstadkomma något, en lika viktig ingrediens för en framgångsrik verksamhet är kunskap om branschen. Du ansluter dig till en bransch full av hårt arbetande, kreativa och engagerade människor. Branschen omfattar odlare, tillverkare, leverantörer, grossister, detaljister, formgivare, lärare och andra. 

Om du vill förbereda dig själv för att vara den bästa florist du kan vara, besök andras hemsidor och läs allt om branschen.

Skaffa rätt kompetens

För att starta, driva och hantera en blomsterbutik måste du först bekanta dig med de grundläggande konstruktioner och principerna i blomsterarrangemang. Om du redan har en bakgrund inom blomsterarrangemang, är det bra. Annars kan du gå alltid lektioner i ämnet. Det finns många skolor och institutioner som erbjuder kurser om blomsterarrangemang. Det finns massor av källor du kan utnyttja. Du kan läsa böcker, delta i seminarier, surfa på internet.

Identifiera din målgrupp

Vilka marknader finns i din kommun och vem som är din målgrupp? Innan du investerar tid, pengar och energi på att öppna en blomsteraffär, först se till att det finns en marknad för dina blommor. Med andra ord, ta tid att tänka på vem dina kunder kommer att vara, hur mycket som de kommer att köpa och när.

Svara på dessa frågor: Hur många konsumenter finns det i ditt tänkta marknadsområde? Var bor de? Vad är deras inkomst? Hur gamla är de? Är de yrkesverksamma, familjer, högskolestudenter, pensionärer etc.? Är det troligt att de köper via telefon, personligen eller via Internet? Hur ofta köper kunder blommor? Vid vilka tillfällen? Hur mycket kommer de att spendera i varje enskilt fall?

Vilken roll spelar blommor i begravningar och religiösa ceremonier? Vilken roll spelar blommor på kyrkogårdar?

Vilka företag och branscher finns i ditt samhälle? Köper de också blommor? När? Skickar de blommor till sina anställda, kunder och partners? Använder de blommor i sina kontor?

Du måste ha en klar uppfattning om vilka dina kunder är. På så sätt kan du skräddarsy ditt sortiment och dina marknadsföringsaktiviteter för att vädja till dem. När du utför en annonskampanj, se till att du har dem i åtanke.

Konkurrens

I många fall finns det redan företag som säljer blommor i ditt samhälle. Och oavsett lokala marknadsförutsättningarna, kommer det att finnas ett visst segment av konsumenter som föredrar att köpa blommor online eller hos andra välkända återförsäljare.

Efter att ha undersökt marknaden och fått svar på vilka delar av blommorna marknaden köper av vilken anledning, tänk på följande: hur ska du konkurrera med dem? Vilka fördelar har du? Kommer du konkurrera om samma segment av marknaden eller kommer du rikta dig till ett annat? Vilka andra produkter konkurrerar med blommor i din marknad? Presenter, smycken, godis, bageri artiklar, hantverk? 

Beväpnad med svar på dessa frågor, är det dags att skriva en affärsplan!

Plats

När du väljer en butiksyta, minns de tre reglerna för fastigheter... plats, plats, plats. Placera inte upp din blomsteraffär i ett område där dina kunder kommer att behöva använda en karta för att hitta till dig. Om din plats inte har fots eller biltrafik förbi, hur kommer du att få uppmärksamhet av dina kunder? När du väljer en detaljhandel plats balansera kostnaderna för utrymmet med inkomster du förväntar dig att generera.

Om din affärsplan är baserad på en prenumerationstjänst, exempelvis placera blommor i lokala företag och företagens kontor, behöver du investera stora pengar i en dyr central plats? 

Du behöver en butiksyta som är tillgänglig, attraktiv och säker. En ren, väl disponerat utrymme kan bli en extra säljare som du inte behöver betala till! 

Tänk på parkeringsbehov hos dina kunder, det är viktigt att göra din butik åtkomlig utan krångel. Oavsett vad din målgrupp, hålla handikapp tillgänglighet i åtanke.

Utrustning och tillbehör

Satsa på kvalitetsverktyg för handeln. Se till att du får det bästa värdet för pengarna. Investerar inte på något som inte varar särskilt länge. I vissa fall måste "kvalitet före priset" regeln gälla. För att få bästa, måste du checka ut så många återförsäljare du kan för att göra det möjligt för dig att jämföra priser. Köp från din lokala florist grossist som en första resurs. Din säljare kan hänvisa dig till rätt produkter och kan hjälpa dig kombinera pris och kvalitet för att göra rätt köpval.

Du behöver inte köpa en årsförbrukning av något. För, hur skulle du veta hur mycket du behöver av varje artikel? Börja i liten skala. Låt grossisten hjälpa dig med inventeringen. Du är inte bra för dem som kund om du går i konkurs eftersom alla dina pengar går till lagret.

Hitta leverantörer

Spana runt för bästa grossistodlare eller garden center som kan leverera blommor till din butik. Identifiera produkter och välj de leverantörer som ger den bästa villkor: flexibilitet att köpa i antingen små eller stora mängder, och som erbjuder prisrabatter för större kvantiteter eller vid stående order.

Skapa en lista över möjliga leverantörer och bedöm dem noga, specificera plus och minus faktorer. Som en allmän regel, välj en leverantörer som har varit i branschen ett tag och har visat sig ansedda. Se till att den leverantör du jobbar ihop med är konsekvent i sin service och leverans. 

Beroende på ditt geografiska område och din affärsplan, kanske din lokala grossist inte är en bra affär för dig. I det här fallet, är det dags att söka alternativa leverantörer. Ditt första ställe att leta är online blomsäljare. Leta efter leverantörer som kan lova kortaste leveranskedjan mellan odlaren och din dörr. 

I vissa fall, även supermarknader och stora blomsterbutiker kan vara dugliga leverantörer av färska blommor. Detta fungerar i fall du har en fast order eller större blomsterbeställning och samtidigt en leveranskostnad som garanterar vinstmarginalen.

Skyltfönster

Ägna särskild uppmärksamhet åt ditt skyltfönster. Detta är ett sätt du kan locka kunder på så gör det bästa av den plats du har. Använd din fantasi och kreativitet. Gör det till en punkt som kommer att fånga uppmärksamheten hos förbipasserande. Kom ihåg att ditt skyltfönster är en återspegling av kvaliteten och kapaciteten på din blomsteraffär. Som florist, du har tur, dina produkter är vackra! Det lämpar sig för skyltfönster.

Du kan också göra en skyltuppställning som bygger på årstider och helgdagar, mer anpassat för dessa tillfällen.


Features

Location:

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg