Sälj varor på loppmarknader
Key Info:

Loppmarknader är en möjlighet för sparsamma konsumenter att köpa nya eller begagnade produkter inklusive kläder, begagnade elektronik, hantverk, husgeråd och många andra användbara saker.
Om du letar efter ett sätt att tjäna lite extra pengar på helgerna, bli en loppmarknad säljare kan vara rätt för dig. Driftskostnaden för en loppmarknad säljaren är låg. Marknadsstånd avgifter är oftast små, liksom kostnaderna för att transportera dina varor till marknaden. Med rätt uppmärksamhet på detaljer, kan du också göra din loppmarknadsförsäljning till heltidsbusiness.
Info
Bli en loppmarknadssäljare på heltid!
Nyckeln till en framgångsrik loppmarknadsförsäljning i slutändan, är det du säljer. Du måste hitta en nisch, som hantverk, partihandel varor eller unika saker från auktioner och grannskaps loppmarknader. Målet är att ha saker som folk vill köpa, och prissätta dem att de går att sälja.
Hitta rätt objekt att sälja
Detta är kanske den svåraste aspekten av din verksamhet. Att hitta rätt objekt är inte så lätt som det låter. Du kan säkert rota igenom din vind eller källare, eller plocka igenom varor som dina grannar har kasserat, men denna strategi ger begränsade möjligheter till långsiktig framgång. Olika auktioner är en mer tillförlitlig källa för att hitta återförsäljnings objekt. De kan ibland ge ofta stora mängder säljbara produkter till låga priser. Det går vanligtvis hitta meddelanden om dessa auktioner i din lokaltidning.
Du kan också kontrollera köp och sälj hemsidor där en mängd säljare erbjuder alla tänkbara produkter.
Slutligen, tillverka själv dina produkter eller överväga att köpa produkter från en grossist som erbjuder stora mängder till låga priser. När du köper artiklar för återförsäljning måste du få det bästa priset så att du har den bästa vinstmarginalen.
Vilka objekt säljer bäst då?
Populära produkter är mat, presentartiklar, souvenirer, bijouteri, hantverk, små elektroniska apparater, kläder, verktyg, knivar, begagnade böcker, ljus och använda eller nya leksaker som actionfigurer, baby leksaker och samlarföremål. Oavsett vad du bestämmer dig för att sälja, bör du fylla ditt marknadsbord med stora mängder. Detta kommer att göra din försäljningsplats med inbjudande och locka fler människor.
Välj ett tema för din monter
Sälj produkter som stöder varandra eller är relaterade. Sälj inte ett hopkok av objekt, t.ex. kalkylatorer, skor och insektsmedel. Dina objekt ska ansluta till varandra i en etablerad och självklar tema. På så sätt blir du "gå till" personen för just din produkt linje och kunderna kan köpa flera relaterade objekt från din monter.
Välj objekt som har mer försäljningsvärde
Försök att sälja produkter som kompletterar kundens större inköp. Till exempel, om en kund köper en hatt, erbjud också en matchande halsduk och handskar eller stickade vantar. Om du säljer digitala datormusen, erbjud kundanpassade musmattor och inkludera ytterligare batterier eller andra liknande föremål till mer försäljning. Håll dig borta från avancerade produkter som kräver garanti och service. Börja i liten skala med mindre lager för att testa hur väl dina objekt säljer.
Visa vackert dina objekt
Du vill visa ditt försäljningsutrymme och handelsvaror så visuellt tilltalande och inbjudande till dina kunder som möjligt. Loppmarknadsarrangörerna tillhandahåller vanligtvis monterutrustning, men du kanske kan använda dina egna fällbara bord. Du kan också använda dukar, montrar eller ställ och bord skyltar. Se alltid till att dina artiklar är rena.
Organisera dina varor i förväg
När du har lagt på prislappar eller klistermärken, placera dina produkter väl in fack och lådor. Märk varje fack eller låda så att du är medveten om innehållet innan du ställer in ditt försäljningsutrymme. Skapa en organiserad och intressant inställning. Din monter ska locka kunder. Försök att använda färg och arrangemang för att fånga uppmärksamhet. Se till att dina placeringar inte är förvirrande och flödar från en produkt till en annan. Ju mer organiserad du är, desto lättare blir det att ställa upp och få dig fokuserad på att sälja dina varor.
Demonstrera dina produkter
Elektronik, skönhetsprodukter eller husgeråd kräver demonstration. En kund kommer att lita på dig om du kan bevisa hur objektet du säljer kommer att fungera eller lösa ett problem. Håll dig till en demonstration schema, som en demonstration varje timme.
Besluta om dina priser
Det spelar ingen roll om dina varor är nya, försiktigt använda eller har varit runt kvarteret några gånger, dina loppmarknadskunder söker stora fynd och de bästa erbjudandena! Nyckeln till prissättning av dina varor är att komma ihåg att alla priser är förhandlingsbara i dina kunders medvetande. Därför bör du skapa ett utropspris något högre (inte alltför hög) än det belopp du vill få i verkligheten. Det är alltid trevligt att få ditt ursprungligt begärda pris, men du måste vara flexibel särskilt om du inte vill ta med dina varor hem med dig.
Människor som söker sig till loppmarknader antingen söker saker svåra att hitta eller saker till ett lågt pris (eller båda). 10 kronors och 20 kronors objekt är särskilt populära, om du kan prissätta dina varor så, har du en utmärkt chans att sälja många enheter. Naturligtvis är detta bara möjligt om du köpt varor till ett pris som gör att du kan göra en vinst. Du kan också kombinera objekt tillsammans, genom att erbjuda ett paketpris. Nyckeln är att hitta rätt varor till rätt pris för rätt köpare.
Sälj!
Ditt mål är att aldrig låta dina kunder lämna ditt område utan att göra ett köp. Var vänlig och flexibel med dina priser. Visa även specialerbjudanden som "köp 1 få 1" eller "fyll en väska för 100 kr." Om du har små objekt som du verkligen inte vill ta tillbaka hem, sätt dessa varor i en låda och erbjud ett gratis objekt med varje köp.
Lär dig att avsluta försäljningen
Förstå vad dina kunder vill ha och leverera. Hjälp dina kunder se hur dina produkter kommer att lösa deras problem. Visa hur dem fungerar. Leverera produkten med ett visitkort så att din kund kan kontakta dig om de ska ha frågor. Detta bygger ett förtroende, vilket öppnar dörren för ytterligare kommunikation och framtida inköp.