Livsmedelsbutik online
Key Info:

Även om det innebär att betala mer, konsumenterna är villiga att dra nytta av metoder som effektiviserar deras scheman, och låter dem spendera mer tid med familjen eller för andra tidskrävande aktiviteter. Föreställ shopping för hundratals människor istället för bara din och din familjs aptit! En online livsmedelsbutik ger dig den möjligheten!
Använd din talang att plocka de bästa råvaror och hitta säsongsbetonade fynd och starta en livsmedelsbutik online. Du gör shopping, och dina kunder får matvaror utan att lämna sitt hem, förlora tid från arbete eller familj eller slåss med tung trafik.
Info
Beställa mat online
En online livsmedelsbutik är en webbplats som tillåter användare att köpa mat över Internet som ska levereras till personen vid ett senare tillfälle. Beställa mat på nätet liknar beställa någon annan produkt - de önskade livsmedel kan sökas specifikt eller en kan bläddra igenom listor av produkter eller delar, liknande som när man går igenom vid en verklig livsmedelsbutik.
De produkter som erbjuds av en online butik är identiska med en vanlig livsmedelsbutik. När man har handlat färdigt, är kassan nästa, betalningen görs oftast med bankkort, och köparen måste ange vissa timmar som han kommer att vara tillgänglig för att ta emot mat för leverans. Eftersom Internet matvaror måste leverera mat till kunderna, betalar de normalt en avgift för leverans baserad på leveransområde och mängden mat de köper.
Fördelar med online shopping
Den främsta fördelen med online matinköp är bekvämlighet. Genom att beställa på nätet, kan beställarna snabbt söka för de produkter de behöver och beställa utan att behöva fysiskt gå till butiken. Det sparar också resekostnader och tid att gå till mataffären. Med tanke på den breda tillgängligheten till Internet, innebär det också att matinköp kan göras från avlägsna platser eller under udda tider.
Till exempel kan en online butik tillåta en person att göra alla sina matinköp under sin lunchrast på jobbet. Det är också mycket användbart för dem utan bil eller dem som kan vara fysiskt oförmögna att röra sig lätt, eftersom maten fås levererad direkt till sin dörr. Användningen av online-baserade livsmedelsbutiker ökar i popularitet eftersom fler och fler människor blir bekväma med att använda Internet för att göra inköp.
Innan du börjar
Kolla dina konkurrenter. Jämför livsmedelsbutiker på nätet, lär dig hur de fungerar och vad de tar ut. Var uppmärksam på navigeringen - menyer, länkar och vägspärrar. Bedöm prisstrukturen och leverans policy. Gör anteckningar om estetik, liksom färgerna som valts av webbdesigner att bygga varumärkets identitet.
Ställ in gränslinjer för verksamheten. Detta är den riskabla delen. Detta kan vara så enkelt eller komplicerat som du vill att det ska vara ("enkla" i ett webbaserat sammanhang betyder inte "enkel" i den fysiska världen!). Vill du erbjuda ett komplett utbud av shopping val, eller bara ett allmänt urval av de mest populära produkter? Ska du lista priser på nätet? Kommer det att finnas en kundvagn funktion på webbplatsen, eller bara ett formulär att fylla i? Eller för att uttrycka det rakt på sak, desto lättare kundupplevelsen är, desto mer arbete det kommer att bli bakom kulisserna.
Du behöver en pålitlig bil att åka till lokala livsmedelsbutiker och leverera. Alternativt kan du samarbeta med en budfirma eller transportföretag. Tänk på att föraren bär ibland tunga väskor upp på trappor, och ibland genom kylig väderlek. Punktliga och säkra leveranser är själva grunden i ditt koncept. Det är därför värt några extra kronor att satsa på pålitlig leverans person.
Komma i gång
Hyr ett lager. Installera kylanläggningar, inredningar, hyllor och packningsmaterial om dessa väsentligheter inte redan på plats. Sätt i ett transportband för att hjälpa till att snabba på processen, om du har tillräckligt med kapital. Skaffa standardlicenser för livsmedelshantering och tillstånd. Köp försäkring för att skydda dina investeringar.
Samarbeta med partihandel, grossister och leverantörer. Ställ in konton hos grossist slaktare, mejerier, jordbrukare, bagare och andra aktörer inom livsmedelsbranschen.
Köp programvara för att designa din online livsmedelsbutik webbplats, anlita gärna ett en professionell webbdesigner för att utföra uppgiften. Erbjud säker betalningsmetod för shoppare som föredrar att använda sina kort på nätet.
Beställ förpackningar för leveranser, som plast och pappers matkassar, lådor och containrar. Överväg att gå grönt och använd återanvändbara påsar som kan användas för packning och leveranser för att spara resurser.
Köp extra kyl- och fryslådor beroende på behov och kundernas order. Du behöver sätt att hålla maten fräsch för kunder som inte behöver leverans förrän nästa dag.
Driva online butik
Som en online företagare har du möjlighet att kontrollera lager, publik och metoder för leverans. Med en online matinköp tjänst som du kan serva ett visst område eller en viss typ av livsmedel, såsom ekologiska eller helt naturliga mat, till en viss kundbas.
Be kunderna att vara specifik om deras önskemål. Till exempel bör kunder vid beställning skriva ekologiska Granny Smith-äpplen, inte bara äpplen. Detta hjälper till att eliminera förvirring och missförstånd.
Ge kunderna ett område på din webbplats där de kan kommunicera specifika behov och begränsningar. Erbjud kunderna en rad olika administreringsmetoder - leverans samma dag (om du beställer före kl), leverans nästa dag (om du beställer före kl), icke-rush leverans (som behövs inom 2 till 3 arbetsdagar). Ge kunden alternativ på hur du tar emot beställningar. Ange vilket område du expedierar och ta ut en extra expeditionsavgift för kunder utanför ditt serviceområde.
Ange priset på din hemsida för varje leverans alternativ vid kassan. Berätta för kunderna på nätet vilka butiker du stöder. Kunder kan begära vissa butiker för sina matvaror. Ge kunderna möjlighet att använda dina anteckningar eller, för en extra avgift, shoppa för dem vid deras val av butiker.
Skapa en policy för reklamationer och klagomål. Verkställ en rutin för att lämna tillbaka mat om en kund ändrar sin uppfattning om mottagna produkter.
Håll matbärare rena och desinficerade så mat inte äventyras.
Marknadsföring
Då är det dags att marknadsföra ditt online företag. Du kan börja med ett erbjudande - gratis första leveransen, till exempel - och tidningsannonser, flygblad på vindrutor på tågstationen, kupong utskick eller en annons i din lokala tidning. Leta efter olika evenemang där människor kommer att vara och distribuera flygblad där.
Räkna med mun till mun remisser för att marknadsföra din butik. Håll ett öga på trender för att förbli konkurrenskraftig med andra online livsmedelsaffär. Samtidigt sträva efter att erbjuda lojala kunder de bästa och nyaste produkterna på marknaden. Inkludera rabatter och kampanjer på din webbplats för att skapa affärer och intresse.
Skapa ett månatligt nyhetsbrev online och be kunderna att registrera sig genom att lämna e-postadress. Använd nyhetsbrevet för att marknadsföra dina produkter och ge speciella erbjudande. Lista dina tjänster i lokala företagskataloger.