Hälsobutik
Key Info:

När nationen rör sig mot mer hälsomedvetna vanor, kan öppna en hälsobutik vara en god investering i framtiden. Även om nästan alla företagare med god affärsmässighet och framsynthet kan framgångsrikt starta en hälsokostaffär, hjälper det om du tror på vad du gör reklam för. Kvalifikationer i kost och andra närliggande område är mycket användbara.
Det spelar givetvis roll i vilken stad du hade tänkt sätta upp din butik, hur demografin ser ut, vad invånarna där kan tänkas ha för krav/intresse av god kosthållning.
Info
Undersök dina konkurrenter
Räkna ut vilka typer av näringsbutiker finns i ditt område. Detta kommer att hjälpa dig att bestämma hur du ska styra marknaden du vill nå. Till exempel, om dina konkurrenter är specialister för viktminskning, då du kanske vill marknadsföra kroppsbyggare. Anställ som har erfarenhet eller kunskap om kost området såsom studenter huvudämne i personlig träning, träning eller kost.
Börja med två eller tre deltidsanställda att få verksamheten på fötter, eller hyra en heltidsarbetande. Se dessa personer som du kan lita på och som arbetar hårt.
Skaffa lager
Kontakta flera näringsmässiga leverantörer och få offerter för första inventering. Många leverantörer kommer att erbjuda en rabatt om du accepterar att beställa alla dina leveranser från dem.
Om du väljer att franchise, kommer du att använda den leverantör som tillhandahålls av koncept ägare. Det är bäst att börja med en relativt konservativ och allmän känd sortiment som innehåller några viktiga vitaminer för män och kvinnor och några vanliga naturläkemedel. Köp tillräckligt för att fylla hyllorna och sedan vara uppmärksam på vad som efterfrågas. Var noga med att lyssna på kundernas kommentarer om ditt lager och fråga dem om det är något som de skulle vilja se.
Det finns andra olika sätt exempelvis om du vill sälja naturliga varor – slipa mellanhänder och gå till jordbrukaren direkt. Bondemarknader är en annan bra källa av naturliga och prisvärda produkter och har sett ett uppsving i popularitet. Marknaderna, som i regel äger rum en gång i veckan i ett samhälle, är ofta stora platser för ett fynd, med bönder som vill sälja sina produkter direkt till dig och därmed skära ut mellanhänder.
Det är inte säkert att alla dina produkter kommer vara ekologiska. Som med många ekologiska produkter, måste jordbrukarna vara certifierade och ha korrekt dokumentation innan de lagligen kan kalla sina produkter "ekologiska". Se till att du frågar bonden, så sliper du problem med myndigheterna om du börjar sälja icke-ekologiska livsmedel under falska löften.
Gör försiktiga inköp även här - så att du kan bedöma vad som är populärt för kunderna.
Om ekologiska produkter
Ekologiska produkter har skapats naturligt, utan användning av bekämpningsmedel eller kemikalier tillsatser.
Termen "organisk" innebär också att miljön inte har skadats under produktionen. Återförsäljare kan få ekologiska produkter från jordbrukaren direkt eller på marknader och mässor.
Men ekologiska produkter är inte billiga - ofta kostar ofta dubbelt så mycket som sina massproducerade alternativ. Detta kan göra det svårt att konkurrenskraftigt prissätta ditt lager när man satsar på hälsotrenden - så en hälsokostbutik måste vara uppfinningsrik genom att utnyttja sin nisch.
Andra produkter och tjänster
Den moderna hälsobutiken är nu en livskraftig, varierad verksamhet. Drivande av den ökande populariteten av alternativa livsmedel och läkemedel, har många hälsokostbutiker knutit olika tjänster till sitt sortiment, såsom allergi tester och aromterapi, liksom örter och kosttillskott. Konsumenterna letar ofta efter ett alternativ botemedel och använder alltmer naturläkemedel som johannesört och ginseng för att bekämpa allt från depression till munsår. Verksamheten i en hälsobutik delas ofta 50-50 mellan hälsokost och behandlingar, de kompletterar varandra väl.
Lokalen
Som med många företag, kan platsen för din butik och din hyra göra en enorm skillnad på om du lyckas eller inte. Vad du behöver tänka på är om du är i rätt demografiska området.
Kommer affärer i närheten komplettera din verksamhet, är det något som kan dra folk till din butik? En idealisk plats är nära ett gym eller medicinsk komplex som gör att kunderna som kommer in redan är hälsomedvetna. Naturligtvis ställen nära huvudgatan eller i populära köpcentrum är dyra. Om du vill tävla med en stor butikskedja eller stormarknad, se till att du erbjuder något fräscht och nyskapande.
Du måste inreda och dekorera din butik. En liten hälsokostbutik kommer ibland behöva en medhjälpare, men om din butik växer ordentligt eller kanske du vill lägga till allergitester och andra tjänster till dina kunder, detta kommer att innebära att du måste anlita ett proffs.
Som med alla butiksbaserade företag är det viktigt att du kontaktar din kommun så att du kan se att du följer rätt hälso- och säkerhetsbestämmelser när du startar ditt företag. Det finns också särskilda regler som du måste ha i åtanke när du börja handla - inte minst certifiering för försäljning av ekologiska produkter.
Se till att du har bra lagringsmöjligheter, eftersom det kan ge dig en bättre rabatt med leverantörer.
Marknadsföring
Konkurrensen från stora butiker kan sätta en buckla i dina vinster, så du bör fokusera på att erbjuda något annorlunda och nytt. Om du vill öppna en egen hälsobutik, definiera din målgrupp genom att besluta vilken typ av kunder du vill ha. Bestäm vad deras näringsbehov är (som kvinnor över 40 som behöver kalcium, multivitaminer, rödklöver, etc.) och vad deras budget är. Allmänheten blir allt mer intresserad av naturliga, ekologiska livsmedel, och det är en nischmarknad som du bör försöka utnyttja. Även om stormarknader erbjuder några ekologiska produkter, förankras de inte direkt med tanken att sälja naturliga produkter, så du måste göra detta nischområde till ditt eget.
Det är viktigt att vara medveten om din omgivning och hur de kan påverka din verksamhet. Till exempel finns det några andra företag runt som tillhandahåller produkter som kompletterar din egen? Om så är fallet, varför inte bilda en allians för att öka bådas vinst. Nätverka med lokala gym, sjukvårdsinrättningar och andra företag. Bli partner med gymmet för att sälja dina varandras produkter.
Skapa en webbplats innan du planerar din invigning. Dela på länken med alla dina sociala nätverk. Låt alla angränsande företag att komma till din invigning och uppmuntra dem att byta tjänster och produkter med dina för att främja sina egna företag.
Ge ut rabattkuponger på den stora öppningsdagen för att uppmuntra kunderna att återvända.
Kontrakta lokala träningscentra för att erbjuda en rabatt om de köper dina varor. Håll dig uppdaterad med branschnyheter.
Tänka på
Problemet med hälsokostbutiker kan vara att de ibland liknar ett apotek! En del har ett brett sortiment med piller, tillskott, elixir och annat som man egentligen inte behöver om man bara äter rätt. Det är mer intressant att i så fall differentiera sig från dessa dussinaktörer och helt enkelt sälja bra mat, lite litteratur som vägleder åt rätt håll samt arrangera ett par seminarier om året för dina kunder, och bara som ett komplement till detta ha vad de andra saluför i första hand.
Om du verkligen är intresserad av hälsokost och att hjälpa andra människor längs den gastronomiska vägen till ett fysiskt välbefinnande, så kopiera inte alla medianer som i viss mån redan överetablerat marknaden, utan skapa ett riktigt/hållbart alternativ.