Tre enkla sätt att locka kunder till din verksamhet

I ett digitalt landskap där vi är mer uppkopplade än någonsin och globalt länkade till varandra genom nätet är det i vissa yrkesgrupper enklare än någonsin att arbeta självständigt och hemifrån. Självständigt arbete kan yttra sig på två olika sätt. Du är antingen anställd av en arbetsgivare men har relativt fria tyglar och möjlighet att arbeta resultatorienterat och flexibelt, eller så arbetar du i egen regi, det vill säga som egenföretagare.

Enligt en undersökning från Sifo vill nästan 30 procent av svenskarna starta eget. Företagare i Sverige menar att det är möjligheten att jobba med något man älskar, förmågan att bestämma över sin egen tid, och chansen att förverkliga en dröm när de uttalar sig om vad det bästa med att driva eget är. Det kan dock vara tufft att vara egenföretagare och för att lyckas krävs att man har ett rejält driv, är självständig, flexibel, affärsinriktad och villig att jobba hårt. I den här artikeln tänkte vi tipsa dig som driver eget om tre enkla sätt att locka kunder till din verksamhet för att ge dig lite hjälp på traven.

Kampanjer

Oavsett om du driver ett litet, medel- eller stort bolag är det utmanande som egenföretagare att locka kunder till din verksamhet. Att skapa intresse hos nya kunder är en arbetsintensiv uppgift eftersom de flesta konsumenter känner sig tryggare med att satsa på väletablerade varumärken som de har mångårig erfarenhet från. Det är dock inte omöjligt - är du lite kreativ kan du bygga upp ett gott renomé. I det här avseendet kan det vara en god idé att satsa på en kampanj av något slag. Exempel är en gratis produkt i samband med ett första köp, en initial rabatt eller välkomstbonus. Gratis är gott och kunder älskar gratisprylar, rabatter och speciella erbjudanden. Branscher där man regelbundet använder sig av detta tillvägagångssätt är bland annat modeindustrin där nya kunder får rabattkoder med gratis leverans eller rabatter i samband med ett premiärköp. Ett annat exempel är casinobranschen online där många erbjuder en casino välkomstbonus för att låta nya spelare orientera sig bättre på bolagets bekostnad innan de förbinder sig till en prenumeration eller ett köp.

Arbeta med mikroinfluencers

Ett effektivt sätt att locka nya kunder i dagens medielandskap är att använda sig av så kallade mikroinfluencers. Ett illustrativt men mer storskaligt exempel är Tv-personligheten Bianca Ingrosso som lyckats nå en bred kundskara till det egna smink- och hudvårdsbolaget CAIA genom skickliga kampanjer på den egna Instagram-profilen som har mer än 1 miljon följare. Du behöver dock inte nödvändigtvis ha betydande ekonomiska muskler för att dra nytta av influencer-marknadsföring. En mikroinfluencer är någon som har en följarskara från 1 000 - 50 000 och som kan hjälpa dig med mer riktad marknadsföring. Sysslar du med inredning kan en inredningsprofil med 5 000 profiler vara väl värd att inleda ett samarbete med likaså om du driver ett Bed & Breakfast och vill marknadsföra dig genom en reseprofil på Instagram. Ett tips är att gärna arbeta med mer än en mikroinfluencer för att nå ut till så många som möjligt inom din identifierade målgrupp.

SEO-marknadsföring

SEO-marknadsföring är ytterligare ett smart och kostnadseffektivt sätt att på ett organiskt sätt locka kunder till ditt företag. Genom inkorporering av relevanta nyckeltermer i den skriftliga kommunikation som du upprättar och distribuerar på nätet kan du driva trafik till din hemsida på ett naturligt sätt och därigenom skapa intresse för din produkt eller tjänst. Idag finns det specialiserade byråer som sysslar med att skapa SEO-kompatibelt innehåll och utarbeta SEO-marknadsföring. Du kan dock minst lika gärna läsa på om fenomenet online och genom några enkla åtgärder och klick själv maximera SEO-optimering och rankning på Google på nätet.

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg