Online media eller tryckt media?

Hur marknadsför du ditt företag effektivt i den digitala tidsåldern – online media eller tryckt media? Sociala medier, egna webbsidor och e-postreklam – idag tror många företag att internetmarknadsföring är det enda sättet att nå ut till en bredare målpublik. Tryckt reklam hamnar allt mer i skymundan. Trots att den förtjänar bättre.

Trycksaker har en viktig roll att fylla även i den digitala tidsåldern och inte bara bland äldre mottagare. Många experter betonar vikten av en medieöverskridande marknadsföringsstrategi. Här försöker vi reda ut begreppen och belysa fördelarna med internetreklam respektive tryckt reklam.

Satsa även på trycksaker

Det som skiljer ut broschyrer, flyers och liknande är den fysiska dimensionen. Vi människor vill gärna hålla saker i handen och det är bekräftat att det vi kan röra vid upplever vi som mer förtroendeingivande. Dessutom kommer vi ihåg innehåll i trycksaker längre än innehåll i internetreklam.

Även tidningsannonser och reklamutskick med kuponger från matbutiker ligger med andra ord bra till. Inte minst nya företag har mycket att vinna på att trycka flyers när de vill nå ut till många mottagare. Dessa kan produceras i stort antal till en relativt låg kostnad och presenterar alla viktiga punkter om företaget på ett kortfattat och överskådligt sätt. Företag emellan är visitkort närmast obligatoriskt i starten av ett nytt affärssamarbete.

En viktig gemensam nämnare när det gäller alla trycksaker är kvaliteten. Även företag som tänker i termer av kvantitet bör inkludera kvalitet genom att undvika billigt papper och utskrifter med den egna skrivaren. Ett bättre alternativ är att vända sig till ett online tryckeri. Bra kvalitet ger nämligen alltid ett bra och professionellt intryck!

Rikta internetreklamen rätt

Ett problem med trycksaker är att det ofta är svårt att mäta resultat i efterhand. Man vet sällan hur många människor som tog del av en kampanj. Här har online marknadsföringen en stor fördel. Utifrån antalet klick ser man enkelt hur många användare som visat intresse för företagets reklam. Samtidigt kan det vara ett problem att många internetanvändare idag använder en reklamblockerare (efter engelskans adblocker) för att slippa oönskad reklam.

En billig och populär marknadsföringsmetod är att använda sociala media-kanaler som Facebook, Twitter eller Instagram. Inte minst för att nå ut till yngre människor. En välplacerad reklam kan få stor genom slagkraft på sociala media, men är inte nödvändigtvis en bra grund för ytterligare kampanjer.

E-postutskick med sparerbjudanden är ofta populära. Liksom värdekuponger som ger användarna möjlighet att spara pengar på utvalda produkter. Kupongerna gäller normalt i en viss butik och chansen är stor att konsumenten som fått upp ögonen för butiken återvänder dit efter det första köptillfället. Det är en bra strategi för nya företag som vill vinna nya kunder.

Kombinera två reklamstrategier

De mest framgångsrika företagen når ut till alla målgrupper genom att kombinera tryckt reklam och online reklam. Det kan till exempel handla om att förse en flyer eller ett visitkort med en QR-kod. Kunder med en smartphone kan skanna koden och få tillgång till ytterligare information som inte ryms på trycksaken. På så sätt når företaget ut till en bredare målpublik och behöver inte begränsa sig till en viss grupp.

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg