Uppdrag inom homestyling
Gillar du inredning? Har du intresse för färg, form och material? Då kanske affärsidén att erbjuda uppdrag inom homestyling kan passa dig?
Det är verkligen ett spännande jobb att jobba med homestyling av bostäder. Som stylist kommer du att ges ansvar för att skapa estetiska och praktiska miljöer inför en fotografering eller försäljning av en bostad. Det kan vara en lägenhet, ett radhus, kedjehus, sommarhus eller villa. Många människor kommer ge dig ett stort förtroende och du bör svara med att leverera bästa möjliga slutresultat.
Fördelar med att jobba med homestyling:
• Att starta en verksamhet inom homestyling för inte med sig några stora startkostnader.
• Du kan komma i gång och jobba snabbt. Självklart är det bra att ha en utbildning men det är inget krav. Utöver utbildning i själva stylingverksamheten så kan du ha stor nytta av att utbilda dig eller ta någon kurs i ekonomi och marknadsföring.
• Det finns möjligheter att tjäna bra som stylist om du är skicklig, är en god organisatör och har visst intresse för affärsverksamhet. Många får bra betalt i form av arvode per timme eller ett fast pris.
• Om du startar eget är du chef över dig själv och bestämmer dina egna tider. Du kan välja hur du vill jobba, t.ex. heltid eller deltid. Att jobba med homestyling är dessutom en utmärkt verksamhet att jobba med hemifrån vilket många i dag tycker är attraktivt.
• Genom många av dina kunder kommer du att få tillfälle att besöka intressanta hem och se fantastiska miljöer.
• Marknaden för homestyling växer. De pengar som en uppdragsgivare lägger ner på styling av en bostad får han eller hon i allmänhet tillbaka vid försäljningen av bostaden. Den blir ofta möjlig att sälja till ett betydligt högre pris än en bostad där man inte genomfört en professionell homestyling. Många har råd att spendera pengar och många anser att deras tid är så värdefull att de hellre anlitar en expert för homestyling än att de som amatörer gör det själva.
• Som stylist får du chansen att konkretisera dina och andras drömmar så att de blir verklighet.
Vad krävs för att du ska bli framgångsrik med homestyling?
• Du kastar dig säkert över inredningssidorna i olika tidningar och du har en passion för inredning. Tänker du inredning varje dag, t.ex. när du kommer in i ett nytt hem eller i en ny lokal?
• Antagligen är du nyfiken på nyheter inom design, teknik, produkter, material o.s.v. Funderar du på hur ny teknik skulle kunna lösa ett visst problem och försöker du hitta nya användningsområden för nya material?
• Du bör gilla att lösa problem. Tycker du att det är utmanande att ställas inför ett olöst problem och angripa det – även om du inte har ansvaret för att just detta problem blir löst?
• Gillar du att sälja – både dina egna homestylingtjänster och att ”sälja in” ett förslag till en kund eller användare?
• Troligen har du talang och jag är övertygad om att du är kreativ. Gillar du att med ord eller bild förklara för folk hur en viss lösning kan se ut fast den inte existerar ännu? Brukar folk då förstå vad du försöker beskriva?
• Är du en ”doer”? Får du saker att hända? Orkar du hålla på tills ett projekt verkligen är klart eller har du en tendens att ge upp innan du är i mål?
• Är du intresserad av ekonomi, budget och lönsamhet? Kan du tänka dig att jobba med den svåra kopplingen mellan design och kreativitet å ena sidan och med en budget och en tuff tidplan å andra sidan?
• Är du realist? Kan du göra en avvägning mellan den allra mest idealiska lösningen på ett visst problem och vad som verkligen är genomförbart ur kostnads-, tids- och resurssynpunkt? Har du förmågan att välja mellan flera olika alternativ som kanske alla är bra på något sätt?
Här kommer en lista på de verktyg som du behöver om du jobbar med homestyling
Här kommer en kortfattad checklista vad du bör ha med dig vid första mötet.
1. Anteckningsblock eller Ipad för att snabbt och enkelt kunna göra anteckningar.
2. En kalkylator där du kan göra snabba beräkningar av kostnader, ytor, volymer etc.
3. En skalstock, dvs. en linjal, ofta med en triangulär form. På det sättet finns sex olika skalor att mäta med.
4. Exempel på vad du gjort på annat håll och illustrationer av hur du genomfört tidigare uppdrag med exempel på presentationsmaterial, tidplaner, kostnadssammanställningar och foton på hur det hela blev när det var färdigt.
5. Färgkarta eller färgvifta som det också kallas. Sök på ”färgkarta bilder” på Google så ser du att det finns en massa olika sådana. De enklaste kan du ladda ner eller beställa gratis medan de mest avancerade kan kosta upp till några tusen kronor.
6. Helst en bärbar Laptop eller Ipad i vilken du har lagt in homestylingexempel, inredningsdetaljer och uppgifter om tillverkare och priser.
7. Kamera eller Iphone med möjligheter att ta bilder.
8. Måttband, både ett ca 20 meters och en vanlig tumstock, ofta 2 meter. Ett väldigt praktiskt redskap är digitala avståndsmätare som kostar mellan 500:- och 2000:- kronor.
9. Skissrulle. Det är ett utmärkt sätt att sitta tillsammans med uppdragsgivaren och skissa fram olika tankar och lösningar. Hur bra och skicklig du än är eller kommer att bli på att rita med de ritprogram som du kan ladda ner från nätet, börja alltid att skissa med penna och skisspapper.
En god idé är att ha dina verktyg i god ordning i en speciell väska. Se till att du har ditt ”homestyling-kit”, alltid klart om du får en förfrågan eller ett tips som gör att du måste rycka ut på kort varsel.
Tips om hur du kan sammanställa din egen portfolio
Fördelen med att söka uppdrag inom homestyling är att du kan sammanställa ett intressant material om dig själv i en portfolio. Du kan ha material från tidigare stylingförslag som du gjort hemma eller hos vänner. En uppdragsgivare är i första hand intresserad av vad du kan åstadkomma oberoende av var och under vilka förutsättningar detta skett.
En portfolio kan du presentera på två sätt och naturligtvis kan du ha båda:
1. En snygg pärm i A4- eller A3-format där allt finns samlat, snyggt monterat och i logisk ordning
2. En s.k. webbportfolio, dvs. samma material sammanställt på en egen hemsida. På Google kan du klicka på ”portfolio homestyling”. Då kommer du se många intressanta exempel som kan ge dig inspiration
I din portfolio bör du ta med de exempel som du tror kan hjälpa dig att få det uppdrag som du vill ha. Din portfolio kan t.ex. innehålla följande.
• Ev. artiklar som du skrivit som berör inredning eller homestyling. Om du skriver en artikel är det bra om du kan få fram ett snyggt särtryck och du kan i din portfolio även ta med tidningens omslag. Det ser ofta professionellt ut.
• Fotografier på homestylinguppdrag där du varit engagerad. Det behöver inte vara påkostade foton tagna av en professionell fotograf. Ta egna men välj ut de allra bästa och montera dem på ett proffsigt sätt. Ta inte med för många foton. Gallra och välj ut några som på bästa sätt illustrerar att du är en duktig inredare.
• Kortfattad lista på de utbildningar och kurser som du gått
• Kortfattad lista på eventuella tidigare anställningar och praktikplatser
Gillar du kortfattade konkreta råd av den här typen? Då hittar du många tips och råd i boken ”Starta eget som inredare – bli inredare, stylist eller jobba åt leverantörer”. Klicka på denna länk så kan du läsa mer om detta.
Lycka till!
Holger Wästlund