25 Idéer för småbutiksägare - del 3
Utseendet i butiken ska vara inbjudande för att uppmuntra kunder att komma in. Om du använder designers eller butiksinredare se till att de sätter tillräcklig vikt för skyltfönster. Detta är ett område som ofta förbises eller minimeras. Kom ihåg att fönstret är ditt verktyg för att förbättra försäljningen. Ta ansvar för att få vad du vill. Här kommer del 3 i vår artikelserie.
Använd stora bilder
Ditt fönster är ett viktigt reklamutrymme. Om du vill att det ska synas till personer på andra sidan gatan eller de som kör förbi, så ska du göra din grafik så stor som möjligt. Här kan du ta råd från ett professionellt grafiskt företag. Du kommer bli förvånad över resultatet.
Kreativ användning av färg
Visste du att färgen kan stå för 60% av det ursprungliga intrycket? Om det är så viktigt, då är skyldig dig själv att se till så att du använder rätt färger. Vissa färger kommer att hjälpa dig att stå ut från mängden. En professionell designer kommer ge dig råd om vilka färger du behöver använda för att skapa rätt intryck.
Använd incitament för att få människor att komma in
Ett av de viktigaste målen med ditt skyltfönster måste vara att få fler människor att komma in i din butik. Ett sätt att uppnå detta kan vara att ge information om ett specialerbjudande som bara är tillgängligt idag. Genom att göra erbjudandet tidsbegränsat du kommer att uppmuntra människor att fatta beslut om att gå in i din butik där och då. Om det, till exempel, är ett erbjudande som löper fram till slutet av månaden, kan de skjuta upp att komma in och som ett resultat kanske aldrig komma in alls.
Kom ihåg att ta bort erbjudandet i slutet av dagen. Om folk ser samma erbjudande finnas dag efter dag kommer de att förlora förtroendet för dig och allt ditt goda arbete riskerar gå till spillo.
Kom ihåg att visa från insidan
Ditt skyltfönster är inte bara för att locka människor som går eller kör förbi. Det kan också spela en viktig roll på insidan. Men i fråga om mål - det kan mycket väl skilja sig från det som pekar mot gatan. På utsidan kan målet vara att väcka uppmärksamhet och uppmuntra personen att komma in. På insidan kanske du vill rikta besökare mot en speciell produkt. Detta är ett viktigt område. Planera det lika noggrant som den externa skärmen.
Blockera inte ut ljuset
Beroende på utformningen av din butik, kan fönstret vara en viktig källa till ljus för dig. Om så är fallet, använd ett displaysystem som inte kommer att blockera ut ljuset. Många displaysystem görs med mycket lätta och nästan osynliga material, såsom bra ledningar.
Låt människor att se vad som händer inne i din butik. Blockera inte ditt fönster så mycket att det inte är möjligt att se insidan av butiken. Om du vill att folk ska komma in din butik (och varför skulle du inte vilja det?) låt dem se vad som finns. Behåll ljuset i skyltfönstert så att folk kan få en "försmak" av de många läckerheter som finns i butiken.
Använd ljuseffekter
Bra belysning har visat sig öka försäljningen. Detta är ett enkelt men mycket effektivt, sätt att skapa ett intryck. Belysning kan användas för att skapa en viss stämning med hjälp av färger. Använd ljusstyrning för att skapa just den effekt du söker. Detta är ett specialiserat område så ta gärna råd från ett företag som vet vad de gör. Tänk igenom dina idéer och exakt vad det är som du vill uppnå. Detta kommer att spara dig massor av tid när/om du pratar med din leverantör.
Planera utifrån säsong och tillfällen
Du kan öka din försäljning genom att vara medveten om speciella tillfällen och anpassa ditt fönster utifrån dessa, till exempel jul, påsk, mors dag. Folk letar efter ocg tittar på vad de fokuserar på. Så, om deras fokus är på julen, var beredd på att fånga deras uppmärksamhet. Använd många olika typer av rekvisita som finns tillgängliga. Var kreativ - se till så att ditt fönster står ut från mängden.
Visa inte allt
Du behöver inte fylla varenda millimeter av utrymme i ditt fönster. Sätt istället färre objekt i fönstret och låt ögat fokusera på de viktigaste posterna eller produkter. Om du visar allt du har i fönstret kan det kanske istället göra så att människor känner mindre lust till att komma in i butiken. Gör istället människor nyfikna och du kommer att bli förvånad över resultatet.