Jobba hälsosammare hemma- checklista

Många som startar eget jobbar hemifrån. Det sparar både pengar och tid och kan bli bekvämt på olika sätt. Men att starta eget och jobba hemifrån kräver disciplin och planering.

Det beror på dig själv om resan som egen hemmasittande företagare ska bli en berg-och-dalbana eller en njutbar karusell. Genom att fundera igenom en del saker redan i förväg och hålla dig till några väl beprövade tumregler, kan arbetet i hemmet bli ett befriande och lönsamt sätt att betala räkningarna för det som är viktigt i livet.

Här kommer några tips för att jobba hemma:

  • Var noga med att hålla arbetstiden
  • Tekniken- se till att den fungerar. Trassel med datorn är en given stresskälla.
  • Hitta en form för hur ofta du kollar mailen. Även om det kan kännas lite isolerat att jobba hemma så är det ingen fara om du inte alltid är nåbar omgående.
  • Tänk på arbetsställningen. Sitt inte vid köksbordet eller som en ostbåge i soffan. Det fungerar en kort stund, men sedan tar kroppen stryk.
  • Ha ett tillräckligt stort bord där du får stöd för armarna, gärna höjd- och sänkbart.
  • Stolen ska vara ergonomiskt utformad.
  • Använd en extra skärm som du kopplar till laptoppen.
  • Se till att inte ha ljus blänk i skärmen.
  • Glöm inte att pausa ibland. Ge dig själv reflektionstid. Problemlösning görs ofta bäst utanför kontorets väggar.
  • Kompromissa inte med mat, sömn och motion. Betrakta den tid du lägger ner på att ta hand om dig själv som en investering som gör dig mer effektiv.
  • Prioritera rätt arbetsuppgifter. Sätt dig ner ett par minuter på morgonen och rangordna dagens viktigaste arbetsuppgifter och saker på att göra listan. Om du har mycket som drar din uppmärksamhet under dagen kan det bli nödvändigt att upprepa proceduren.
  • Ställ in rutiner för hantering av pappersarbete och kontorssystem. Till exempel, om möjligt, varje papper som kommer in på ditt kontor ska hanteras en gång, ageras på och arkiveras - inte slumpvis staplas på ett skrivbord.
  • På samma sätt bör digital kommunikation, t.ex. e-postmeddelanden, prioriteras och ageras omedelbart om möjligt eller flaggas för framtida åtgärder.
  • Backup- kontorssystem, inklusive stationära datorer, bärbara datorer, filservrar, multifunktionsskrivare och mobila enheter, behöver både administration och nödprocedurer. När systemet kraschar eller en datorrelaterad utrustning misslyckas, behöver alla på ditt kontor veta vem man ska ringa och vad man inte ska göra (t.ex. försök att åtgärda problemet själva). Lär dig de tre stegen för att skydda dina kritiska företagsdata
  • Planera det tråkiga arbetet. Om du är en liten företagare som inte har möjlighet att tilldela vad du ser som tråkigt eller obehagligt arbete till någon annan, tvinga dig själv att ta det regelbundet genom att schemalägga tid varje vecka för den. Ta en morgon eller eftermiddag till exempel och spendera kallt samtal, returnera icke-prioriterade e-postförfrågningar, gör sociala media postar, ta reda på bokföringen eller uppdatera posterna.
  • Det är för lätt att ta bort saker som du inte gillar att göra, och de flesta affärsmän tycker inte om uppgifter som arkivering, frakt och mottagning eller bokföring. Tyvärr fungerar ett kontor, som ett kök, inte bra utan att sysslorna görs.
  • Leverera i tid och håll vad du lovar. Håll alltid dina deadlines och ha som tumregel att aldrig bryta ett löfte. För att kunna hålla vad du lovat behöver kunna du prioritera bort uppgifter som stjäl tid från det du verkligen behöver få gjort.

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg