Magasinering för privatpersoner och företag

Key Info:

500 000 kr + uppåt
Image Two

Magasinering är en stor och växande bransch. Med så många sätt att sälja saker på utan att hyra lokaler ─ till exempel via online-butiker, marknadsplatser, i tillfälliga ”pop-up”-butiker, torgstånd samt på loppisar - kan magasinering vara en kostnadseffektiv lösning för lagerförvaring. Dessutom kan man erbjuda mini lagringsutrymmen till privata personer där de kan lagra extra saker som inte passar i hemmet eller kontor.

Info

Människor använder magasinering när de behöver hitta lite extra utrymme - ofta vid viktiga händelser i sina liv. Det kan innefatta husförsäljning och flytt, utföra hemförbättringar, gifta sig eller skilja sig, starta en familj, nedskärning, hantera arv eller helt enkelt använda lagring som ett extra rum när de lämnar hemmet under en tid ex. på semester.

Erbjud magasinering och förvaring för både privatpersoner och företag. Det finns flera sätt att starta ett sådant företag. Nyckeln till framgång är att hitta en byggnad som passar ändamålet och etablera dig i ett område där du kan vara lönsam.

Vad behöver du?

Till att börja med kommer du troligen inte bygga eget förråd från början eftersom det medför stora startkostnader. Så vilken typ av befintlig anläggning ska du leta efter? Du behöver en lagringsanläggning som är uthyrbar till ett tillräckligt antal kunder för att göra en vinst med den hyreskostnad som kunderna är villiga att betala. Det här låter uppenbart självklart, men branschen har haft ett antal misslyckanden eftersom företagare som är nya i förvaringsbranschen inte gjorde grundlig kartläggning av marknaden som skulle ha sagt att deras affärsplan inte kunde genomföras. Ibland för att den lokala lagringsmarknaden var mättad och ibland eftersom deras start- och driftskostnader var högre än de hyresinkomster man fick. Ofta var dessa misslyckanden konsekvensen av båda faktorerna. För att undvika denna typ av misslyckande måste du göra en grundlig undersökning, som börjar med efterfrågan på lagringsanläggningar.

Innan du börjar

Samtidigt som du inte behöver särskilt mycket erfarenhet för att starta magasinering finns det fortfarande en del saker du behöver veta för att starta en sådan verksamhet. Beroende på din plats kan efterfrågan på extra lagringsutrymme vara bra. Huvud användning för många anläggningar är lagring av råvaror, färdiga varor och produkter samt överskott av lager hos tillverkare och återförsäljare.

Kolla in konkurrenter – se vad de gör, alla funktioner, tjänster och garantier som de erbjuder. Du behöver tänka på temperaturkontroll, säkerhet, försäkring, brandplaner, vagnar eller en gaffeltruck och ev. personal på plats.

Magasinering 3

Du är ansvarig för dina kunders personliga egendom, så du måste vara säker på att du är beredd att hantera den skyldigheten. Du måste göra noggrann undersökning och detaljerad planering innan du påbörjar verksamheten. 

Komma i gång

Skriv en affärsplan som bl.a. granskar antalet befintliga lagringsutrymmen i ditt område samt kostnaderna för drift av en anläggning och de beräknade intäkterna. Välj om möjligt en plats som ligger på kort avstånd från en ny/befintlig bostads- eller företagskomplex. Husägare och företagsledare kanske inte har gott om lagringsutrymmen och söker något lättillgängligt.

Studera kostnaderna för att komma igång. Kostnaderna inkluderar att hyra fastigheten, bygga om och installera lås, säkerhetsfunktioner eller portar mm. Lägg till din startkostnad marknadsföringsutgifter för lansering. Marknadsföra till lokala bostadsägare och företagsledare med inbjudande priser. Skicka ut pressmeddelanden till lokala tidningar och infoblad.

Så fungerar det

Du hyr ut förråd och mini-lager i olika storlekar där privatpersoner och företag kan magasinera och lagra sina tillhörigheter. Du hyr dina lagringsenheter till online-företag och hjälper dem att göra affärer på nätet smartare.

Kunden väljer och bokar sitt förråd direkt på din webbplats, så du har tid att förbereda ett avtal under tiden. På webben får man en överblick över vad du har ledigt för tillfället. Den första betalningen sker i samband med att kunden kommer och skriver på avtalet och hämtar nycklarna. Sedan kan man börja använda sitt förråd.

Du kan också låna vagnar och kärror till kunder i fall man behöver hjälp med att köra sina grejer. Samt flyttlådor, snören, packtejp och annat packmaterial. Den dag kunden inte längre behöver ditt förråd kan man säga upp avtalet. Efter avslutad hyresperiod ska förrådet vara tomt och städat.

Se till att ha ett tillräckligt stort lager så att du kan maximera försäljningen. Korttidsmagasinering kan hjälpa företagare att klara försäljningstoppar. De behöver mer plats under begränsade tider - oavsett om det rör sig om julruschen eller bröllopssäsongen. Eller när företag växer snabbt - men är inte redo att flytta riktigt än så det behöver magasinera sitt lager i stället.

Magasinering 2

Olika kunder har olika lagringsbehov

En del behöver bara ett skåp och andra ett mindre lager. Oavsett kundbehov av online lagerhållning kommer du att ha rätt lagringsenhet för kunden som betyder att man bara betalar för det utrymme man behöver. Med flexibiliteten att öka eller sänka sitt utrymme när ens företag ändras kan du effektivisera ditt erbjudande.

Du har inga långsiktiga leasingavtal. Dina lagringsenheter är tillgängliga för onlineföretag att lagra från så lite som en vecka. Det finns inga komplicerade långsiktiga leasingavtal att underteckna eller dolda avgifter att betala. Lagringspriset är all inklusive - verktyg, underhåll och säkerhetskostnader.

Extra tjänster

Ordna ett utrymme att arbeta. Online-företag kanske inte behöver en fysisk butik, men kräver fortfarande lite utrymme för alla de administrativa uppgifterna som att skriva ut etiketter och hantera kundorder. En del företag kanske vill arbetar direkt från dina lagringsrum där du kan ansluta internet, telefonlinje, bärbar dator och skrivare och till och med sätta i ett skrivbord. Allt man behöver på ett ställe.

Utöka med andra hjälpsamma tjänster. Företags arbetstider måste vara flexibla, så du erbjuder tillgång när du behöver det. Andra sätt du kan hjälpa till med att göra saker lättare för kunden är att acceptera leveranser, organisera körningar eller bara hjälpa till med din fotokopiering. Du kan också erbjuda en gaffeltruck tjänst tillgänglig och fri användning av vagnar när man flyttar sitt lager in och ut.

Håll ditt lager säkert

Dina byggnader bör moderna och ändamålsbyggda. Varje förvaringsrum ska vara individuellt märkt, och varje kund behöver egen PIN-kod tillgång till lagringsutrymmena och sitt rum. 24 timmars rök- och branddetektorer och personal på plats sju dagar i veckan under öppettider höjer ytterligare säkerhet för din affärsförvaring.


Features

Location:

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg