Uthyrning av festlokaler

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Festlokaler verkar alltid vara i efterfrågan bland de som organiserar olika tillställningar och evenemang ex. bröllops mottagningar, konventioner, kalas, företagsevent och släktträffar. Detta kräver ofta utrymme och bekvämligheter som man själv inte har.

Info

Till att börja med, kolla hur det ser ut i din region. Finns det ett överflöd av festlokaler? Finns det några geografiska områden som verkar försummas? Om du använder din egen fastighet, har du inte så många fler val när det gäller plats. Om du tänker hyra en befintlig fastighet, kontrollera att platsen är mottaglig och passande.

Hitta rätt lokal och utrustning

Vid bedömandet av en annan lokal bör du undersöka byggnaden noga för nödvändiga reparationer och underhållsfrågor. Bestäm vilken typ av fest som skulle vara mest lämplig för din lokal. Om du har en stor och säker trädgård, kan utrymmet för barnkalas vara perfekt. Om du är begränsad till det inre utrymme för ett parti, passar bättre för sådana händelser som kostym parter eller cocktailpartyn. I vissa fall kan din lokal vara en idealisk plats för bröllop.

Utvärdera parkeringsplats situation. Om du inte har gott om parkering i din uppfart eller på din fastighet, är chansen att du kommer att behöva begränsa antalet bilar som kan användas för att komma till festen. Se till att alla potentiella kunder är medvetna om eventuella parkeringsbegränsningar innan du bokar en fest.

Innan du börjar

Säkra grundläggande förnödenheter för fest. Detta kommer att omfatta minst två vikbara bord som kan användas för att ställa in bufféer och dricka. Hopfällbara stolar är också ett viktigt objekt. En samling av flera sorters pappersmuggar, engångs tallrikar och servetter bör skaffas. En samling av festprodukter för användning vid respektive festtemat kan också köpas i förväg. Dekorationer som ballonger, serpentiner och andra grunder bör också vara en del av den grundläggande utrustningen.

En av de viktiga bitarna är att planera dekorationer. Identifiera färger, inredning och dekoration och smycka rummet efter tema. Ballonger exempelvis skapar en omedelbar festkänsla, och är ett roligt sätt att dekorera en festvåning särskilt för yngre målgrupp. Blås upp en massa ballonger, knyt ihop dem med långa, lockiga band och låt ballonger flyta upp till taket.

Komma i gång

Bestäm de tjänster som du vill erbjuda dina kunder, om några, bortom lokaluthyrning. Vill du ha bord, stolar och sängkläder? Vad sägs om ett dansgolv, ljudutrustning eller en scen? Har festvåning utrymme för dessa objekt?

Du behöver ett kontor för att göra affärer. Finns det ett rum för att tillgodose dessa behov? Finns det linjer för Internet och telefon redan installerade? Genom att svara på alla dessa frågor, kan du utveckla en tydligare bild av de verkliga kostnaderna för att starta en festlokal uthyrning.

Övriga kostnader som kan ingå kan vara el och värme, fastighetsförsäkring och eventuella personal som kommer att anställas vid vissa tillfällen. Planera också städning och tjänster för att hålla fastigheten underhållas.

Marknadsföring

Annonsera din uthyrningsverksamhet i lämpliga lokaler och ställen. Den lokala tidningen är ett bra ställe att börja. Tänk att lägga annonser på anslagstavlor på lokala stormarknader och högskolor. Skaffa visitkort och dela ut dem till vänner och bekanta. Nätverk på detta sätt kommer att sätta dig i kontakt med rätt kunder och hjälpa dig att bygga din verksamhet med små resurser.

Tillgång till andra professionella tjänster, som behövs, såsom catering företag, storkök, florister och ljud specialister, ökar värdet på din verksamhet. Om du inte planerar på att erbjuda ytterligare tjänster själv, kommer du vilja utveckla ett nätverk av professionella företag som du kan hänvisa dina kunder till i samband av planeringen av en fest. Du kanske kan ordna ett avtal med dem för ett litet "förmedlings" avgift. En utmärkt idé är att erbjuda en resurs häfte med namn på leverantörer inom olika kategorier och dela till dina kunder.

Tips

Kolla hur det ser ut med ansvarsfördelningen mellan ägare och hyresgäst vid tillfällig uthyrning av lokaler, exempelvis för fester, dans eller andra tillställningar? Skaffa en checklista med alla detaljer både till dig som uthyrare och till den tillfällige hyresgästen med sådant som kan vara bra att tänka på kring brandskyddet, ordningsregler i lokalen och liknande.

Utarbeta ditt hyresavtal. Tillsammans med att ställa timpriser för användning av din lokal redogöra även andra villkor. Dessa kan bestå av att definiera faktorer som vem som är ansvarig för städning efter festen, en deposition och vilken typ av bekvämligheter ingår i hyran. Om köket används, bör villkoren för användning av grytor, kastruller och serveringsfat definieras.


Features

Location:

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg