Starta en flygskola

Key Info:

500 000 kr + uppåt
Image Two

Den stora tillgången till små och relativt billiga flygplan uppmuntrar intresse hos människor som vill lära sig att flyga. Och starta en flygskola är ett bra sätt att utnyttja denna passion. Men, det finns utan tvekan mycket att tänka på när du överväger att starta en flygskola som ett företagsprojekt. Investeringar, plats, tillstånd, försäkringar, utrustning och marknadsföring är några av dem.

Info

Detta kan passa dig som har rätt kompetens, redan har erfarenhet inom flygbranschen och alltid har drömt om att starta denna typ av undervisnings verksamhet.

Innan du börjar

Bygga en flygskola från grunden är ett hårt jobb. Nästan alltid kräver dessa anläggningar strikta rutiner och höga nivåer av underhåll. Försäkringar bör också köpas och certifierade flyginstruktörer måste hyras och godkännas av myndigheterna för att utbilda potentiella piloter. Det finns mycket att tänka på när du startar en ny flygskola. I början är det bra om du har en allmän uppfattning om hur en flygskola fungerar och vad folk vill ha från flygskolor. Som medlem i en flygklubb har du ofta tillgång till information och ett antal godkända flygplan.

Varför vill folk lära sig att flyga? Vill de flyga för skojs skull, eller söker de en flygande karriär? Kommer din flygutbildning vara lokal, eller vill du utbilda elever på flera platser? Vill du äga ett flygplan eller kommer du hyra exempelvis från en flygklubb? Dessa är frågor som du bör besvara innan du börjar funderar på att starta din egen flygskola. Och du bör överväga om du ska träna eleverna på heltid eller deltid.

Hitta en plats för din flygskola

Mer än sannolikt, kommer tillgången till en flygplats behövas. Detta är ett mycket viktigt steg. Du bör hitta en flygplats som inte erbjuder flygundervisning och som har tillräckligt utrymme för att driva denna verksamhet. Det kan vara en bra idé att sälja ditt utbildningskoncept och dig själv till befintliga flygföreningar och klubbar med tanken att, om du gör det bra, kommer deras egen verksamhet växa med din framgång. Se till att du har tillräckligt med privat utrymme för dina instruktörer och elever. Du kommer att behöva ett kontor för verksamheten samt minst en lektionssal.

Komma i gång

Skaffa lämpliga små flygplan för flygutbildning. Leta på nätet och kolla priser. Dessa kan antingen hyras eller köpas, och kan vara två eller fyrsitsigmodeller, beroende på hur många människor du vill ha i planet. Fundera på några populära modeller såsom Cessna, Cirrus eller Piper. Du kan ibland köpa billiga och väl sköta flygplan i stället för att leasa en ny modell. Titta på dina tillgängliga finanser för att hitta rätt modell för dig. 

Kontakta ett försäkringsbolag som specialiserat sig på flygplansförsäkringar. Det är alltid en bra idé att spendera lite extra pengar för att skydda ditt företag och flygplanet. Försäkringspriserna kommer att variera beroende på plats, storleken på verksamheten och typ av flygplan. 

Etablera någon typ av underhållsavtal med ett leverantör. Flygplan behöver korrekt underhåll när delar inte fungerar tillsammans med regelbunden inspektion som följer regler. Flygundervisning är ofta ansträngande för ett flygplan, eftersom det kommer att användas mycket för bara en kort tid varje körning. Hitta ett underhålls partner så nära dig som möjligt så att reseavstånd kommer inte att vara ett problem. 

Se till att du har all nödvändig dokumentation i ordning. Instruktörer kan bara undervisa utifrån sin instruktionsnivå. Till exempel kan en ny instruktör inte träna charter piloter att flyga stora kommersiella flygplan. Däremot kan de lära privata eller sport flygplan. Ha detta i åtanke när du väljer din personal. 

Ordna tillräckligt med pengar på banken för att täcka startkostnaderna för din skola.

Driva en flygskola

Som med alla andra företag, beror framgången på att starta en flygskola inte bara på det kapital som investerats i den utan även av dess kvalitet och unikhet. Att äga en egen flygplan ger bättre vinst marginaller men samtidigt kräver mer startkapital. En fördel med att starta en flygskola är att du kan göra det med bara ett flygplan. Om du redan är en certifierad flyginstruktör kan du utföra träningen själv. Detta ger dig fördelen av att tjäna extra pengar och frihet vid schemaläggning. Det är också lättare att övervaka sitt eget flygplan och se till att det hanteras på rätt sätt. 

Några av de kostnadsfrågor du måste ta itu med är försäkringar, underhåll, och parkering. Du kommer behöva hantera stillestånd under underhållsintervall och dåliga dagar väder. Bränsle, landningsavgifter, och instruktör avgifter (om du inte är den som instruerar) är andra belopp som kan minska din vinst. Detta beror på hyresavtalsstrukturen, det finns flera varianter. En variant innebär leasing av flygplan på egen hand, medan andra innebär leasing av flygplan och instruktören som ett paket. Andra alternativ kan vara att ansluta ditt flygplan till en befintlig flygskola eller ännu bättre att bilda en samarbetsgrupp med andra piloter som vill starta ett joint venture flygskola. Detta kan spara på underhåll och parkeringsavgifter. 

Du kommer att behöva utföra grundliga marknadsundersökningar för att förstå just din region. Du måste också vara medveten om vem dina konkurrenter är och vilka tjänster de erbjuder. Hur kommer du skapa en nisch för dig själv? Unika funktioner som nya flygplan, senaste teknik, hög flygplan prestanda, och infällbara redskap brukar locka studenter. Andra unika flyg funktioner kan omfatta svans-hjul flygplan eller floatplanes.

Du kommer att behöva släppa ut flygplanet för att få så många flygtimmar som möjligt. En annan anledning att äga en flygskola är att du kan integrera det med andra flyg tjänster såsom charterresor och paket leveranser. Se också till att du har tillgång till kvalitets flygplansdelar och ett bra team av flygplaningenjörer.

Certifiering

För att starta och registrera en flygskola behöver du söka tillstånd från Transportstyrelsen om att bedriva flygutbildning till privatflygcertifikat och mörkerbehörighet. Första du bör tänka på när du vill starta en flygskola är om du har rätt behörighet. Flyginstruktörsutbildning och erfarenhet är, som sagt, nödvändiga. Du måste kunna driva din skola på ett professionellt sätt, oavsett om du har två eller tvåhundra elever. Kolla på nätet och ta kontakt med skolorna i din omgivning för att få detaljerad och aktuell information. Kontrollera att utbildningen uppfyller Transportstyrelsens krav.

Flygutbildning - allmänt

Privatflygcertifikat (PPL)- Ett PPL (Private Pilot Licens) ger möjlighet till innehavaren att själv styra enmotoriga flygplan under "hyggliga" väderförhållanden. Hos flyggklubbar, där man ofta blir medlem, kan man sedan hyra plan till förmånliga priser och man bara betalar hyra för den tid man är i luften. Vägen till ett PPL är inte olikt den till ett körkort. Man behöver ett elevtillstånd, teoriundervisning, praktisk undervisning i luften och varefter man avlägger ett teoretiskt och ett praktiskt prov för att få sitt certifikat.

Under teoriutbildning läser man ungefär 120 timmar, bl.a. navigation, meteorologi, flygbestämmelser, aerodynamik samt flygplans- och motorlära. För att kunna garantera en hög kvalitet på teoriutbildningen kan du samarbeta med etablerade pilotskolor. Den praktiska delen kan variera beroende på hur snabbt man lär sig manövrera planet. Den omfattar dock minst 45 flygtimmar, då detta är ett myndighetskrav.

Mörkerbehörighet (NQ)

För att få flyga i mörker så krävs att man har mörkerbehörighet. Utbildningen är en påbyggnadsutbildning till PPL som omfattar en teorikväll och 5-10 timmars flygträning i mörker.

Kostnad för PPL

Det går inte att exakt säga vad det kostar att ta ett PPL-flygcertifikat, men visst kostar det en del, någonstans mellan 120000 och 140000. De två största posterna av kostnaden är flyglektionerna, som består av flygplanshyra och lärararvode, och de landningsavgifter man betalar till valda flygplatsen. Dessa betalar kunder själva allteftersom de flyger, så de kan välja en utbildningstakt som passar dem själva. Reglerna kräver att man flyger minst 45 timmar innan uppflygning. Några tar ett lån för att kunna genomföra utbildningen snabbt medan andra tar det lite lugnare och tar sitt certifikat i den takt de har råd.

Provlektion

För dem som funderar på att ta ett flygcertifikat eller är bara nyfikna på hur det känns att flyga ordnar du provlektioner. En provlektion brukar kosta mellan 1500-2000 kronor och omfattar ca en timmes flygning, samt genomgång före och efter flygpasset. Innan flygpasset går elev och läraren igenom vad som kommer att hända – har kunden någon särskild plats som dem vill se under flygningen så försöker du naturligtvis ordna det. Under flygningen sitter eleven i vänstersits och spakar själv med läraren vid sin sida. Det blir tryggt eftersom planet är alltid utrustat med dubbelkommando.

Elevtillstånd

En grundförutsättning för att få ta ett PPL är att dina elever har ett elevtillstånd utfärdat av Transportstyrelsen. Innan man kan ansöka om elevtillstånd för PPL krävs läkarundersökning, personbevis och personutredning. Läkarundersökningen gör man hos en godkänd flygläkare. Transportstyrelsen har en lista på alla godkända flygläkare i Sverige. Efter undersökningen skickar läkaren resultaten direkt till Transportstyrelsen. Blanketten "Ansökan om elevtillstånd" går att ladda ner på deras hemsida, I samband med att Transportstyrelsen behandlar ansökan om elevtillstånd begär de ett utdrag ur Rikspolisstyrelsens misstanke- och belastningsregister, en så kallad personutredning, för att se om där finns något som eventuellt påverkar sökandes lämplighet som pilot.

Marknadsföring

Drömmen om att kunna flyga bär de flesta inom sig. Många flyger idag som passagerare hos flygbolagen, men det går knappast upp mot tjusningen och frihetskänslan att själv kunna spaka sitt "eget" flygplan. Det är inte heller så svårt att lära sig flyga. På 6 - 12 månader kan man bli färdig privatflygare hos en flygskola under ledning av erfarna teori- och flyglärare. Man kan sedan flyga i stort sett var man vill i hyggligt väder och ta med familjen eller goda vänner. Att ta ett flygcertifikat är därför för många en dröm, men inte så omöjlig att förverkliga som många tror.

En provlektion är alltid en uppskattad present. Beställaren betalar på ditt konto och anger ”presentkort” samt namn och adress så skickar du ett presentkort till mottagaren. 

En webbplats och annonser i gula sidorna är förmodligen bra ställen att marknadsföra sig på. Bara en notering av din flygskola kan hjälpa. Vanligtvis finns det inte många listor i denna kategori. Kontrollera att du har ett synligt telefonnummer eller e-postadress så intressenter kan enkelt kontakta dig. 

Den bästa reklamen är förmodligen den flygplats där du befinner dig på. Folk kommer till en flygplats för att söka utbildning och av den anledningen är det viktigt att se till att ditt kontor är alltid öppet med en instruktör tillgänglig för att ta en möjlighet för en demo flygning. Denna demo flygning är din bästa resurs. Så småningom kommer mun till mun vara din ultimata verktyget om du kör en professionell verksamhet. 

Förutom att generera intäkter för verksamheten från undervisningen, små flygplan och piloter är i hög efterfrågan inom filmindustrin och många filmbolag betalar bra för att utnyttja dig och ditt flygplan för film arbete. 

Med hjälp av flygplan kan man se staden från ovan. Du kan erbjuda sightseeingturer på 500 meters höjd. Kanske något för svensexan eller möhippan? Du kan också sälja presentkort och upplevelsen hoppa fallskärm.


Features

Location:

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg