Starta en växtproduktion
Info
Innan du börjar
Om du tänker starta en kommersiell produktion och odling av växter, titta på kraven för bygglov, om du är i ett område där du kommer att krävas för att bygga ett grönt hus, eller om du har för avsikt att bygga en lagerbyggnad eller lager för material och utrustning.
Titta på tillgången på vatten för bevattning. Vatten förvaltningsmyndigheter kan behöva utfärda separata tillstånd om du tänker installera bevattning brunnar eller hämta vatten ur en bäck eller sjö.
Räkna dina startkostnader
Studera växtarter du tänker satsa på för att bestämma en rimlig tidsram mellan den första plantering och tiden när växter är klara för marknaden. Prydnadsväxter växer ganska snabbt under de rätta förhållandena, men andra kan ta ett år eller mer för att vara redo för marknaden. Träd kan ta 3-5 år, beroende på marknadens storlek och art, när den startas från frö.
Skapa en plan för hur mycket pengar du behöver för att starta och hålla ditt företag i gång tills du börjar sälja växter och generera en inkomst.
Välj en plats för din odlingsgård
Om du inte äger mark, kan du behöva hyra eller köpa en plats för din verksamhet. Se till att den är lämplig för dina ändamål. Välj en plats baserat på dina marknadsundersökningar och budget begränsningar. Köp eller hyr fastigheten. Välj en plats som är nära till andra platser som ex. butiker som säljer saker för hemmet eller jordbruksprodukter. I närheten av byggvaruhus, lantbruksaffärer, öppna marknader och gårdar skulle alla vara perfekta områden att lokalisera sig. Ordna ett område för ett kassaregister och kundservice.
Undersök din potentiella marknad
När du funderar på att starta en odlingsgård är en av de första frågorna du kommer att tänka på: vem kommer att köpa mina växter? Du måste kunna förutse efterfrågan på dina växter för att du ska kunna planera vad, var och hur mycket du ska odla. Beslut vilka dina kunder är, kommer att vara baserat på din plats. Till exempel, bestäm om du säljer direkt till allmänheten, till en annan återförsäljare eller om du ska odla växter för grossistmarknaden.
Om du bor nära storstadsområden kan du sälja direkt till vanliga människor. Om du bor på landet kan du sälja till plantskolor, detaljhandel eller blomsterhandlare. Välj de växter du ska odla utifrån det tillgängliga utrymmet och efterfrågan på marknaden. Till exempel, om du bor i ett område med unga familjer och säljer till allmänheten, kan dina kunder vara intresserade av landskapsarkitektur och växter som buskar och träd, för sina gamla och nya hem. Om du bor i ett samhälle befolkat av äldre vuxna, kan dina kunder vara mer intresserade av vegetabiliska växter, örter eller lättskötta växter.
Ta reda på om det finns några företag som kommer att vara direkt konkurrens. Tänk ut sätt att konkurrera på marknaden. Specialisera dig om du kan, särskilt i början. Till exempel, om det finns en hel del växthus som säljer blommor, kan du överväga att starta ett växthus som specialiserat sig på att sälja grönsaker för urbana människor som vill plantera grönsaker i sina trädgårdar eller på balkonger.
Gör ditt företag ännu mer konkurrenskraftigt genom att ge ett organiskt urval av växter. Oavsett vad ditt unika försäljningsargument är, fokusera på denna punkt och fortsätt bygga din affärsidé runt den. Dessutom, vad du odlar beror på det tillgängliga utrymmet. Du maximerar vinsten genom att odla de växter som bidrar med mest vinst i den minsta utrymme. Håll bra register så att du alltid vet vilka växter är de mest lönsamma i varje del av året.
Kvantiteter
Detta kommer att bli ett svårt ämne. Om du producerar fler plantor än du kan marknadsföra effektivt, och sälja, kommer du att fastna med överskottet, och måste absorbera kostnaden för din investering. Inte räcker med ekonomisk genomgång, att kunna möta kundens krav är avgörande för att upprätthålla en god relation med dem.
Köp det du behöver
Undersök materialleverantörer och håll kostnaderna nere. Eftersom du är i början med din verksamhet, måste du utveckla en relation med grossister och leverantörer av de objekt som du behöver för att etablera sig. Detta kan inkludera, men inte begränsas till containrar, växter, frön, planteringsjord och bevattningsartiklar.
Du har inte råd att köpa varor till detaljhandeln priser eftersom det kommer påverka din vinst och möjlighet att konkurrera med andra. När du skaffar frön och plantor, måste du köpa dessa från en grossist leverantör eller andra gårdar. Du kommer att behöva köpa högsta kvalitet du kan, till det lägsta priset. Du kommer vidare att behöva köpa växttygskydd, planteringsjord, större krukor, kompost och jordförbättringsmedel samt plastbehållare för växande "krukväxter" buskar och träd.
Det kan vara nödvändigt att skaffa bevattningsutrustning och en traktor med lastskopa, beroende på vilken typ av växter du odlar. Troligtvis kommer du åtminstone behöver en pickup och släpvagn för att flytta växter och material, samt att leverera till kunderna. För att kunna utveckla en riktig affärsplan, bör du räkna allt du behöver för att komma igång, även skyfflar, hackor och krattor.
Marknadsföring
Sälj till dina vänner, släktingar och grannar först. När du får bra feedback, kan du gå vidare och sätta en annons i din lokaltidning, i telefonboken, och gula sidorna på nätet.
Skaffa en webbplats så att du kan nå ut till fler potentiella kunder. Var noga med att inkludera din e-postadress och telefonnummer på din webbplats. Överför digitala bilder av dina plantskoleväxter du skulle vilja sälja, tillhörande text med produktnamn och pris. Öppna en on-line betalning konto så att du kan sälja produkter på nätet med lätthet och säkerhet.
Använda andra metoder. Om du inte vill besväret med att ha en egen hemsida, använd andra stora online-marknadsplatser för att marknadsföra ditt företag.
Nätverka. Gå till trädgård evenemang, loppmarknader och mässor och sälj dina produkter där. Sälja dina produkter till livsmedelsbutiker, och till alla andra butiker som brukar- eller kan tänka sig sälja plantskoleprodukter. Florister eller blomster butiksägare kan vara bra kunder också. Visa dem prover av dina produkter och sedan lämna dem ditt visitkort.
Överväga att donera några växter till ett lokalområde som kan vara i behov av växter, till exempel en lokal park. Det kommer att ge ditt företag med exponering och samtidigt bidra till något positivt i samhället.