Privat språkskola
Key Info:

Oavsett om man planerar att resa utomlands för arbete, skola eller fritid, de flesta människor vill inte bara ha goda baskunskaper i det främmande språket som talas utan också en försäkran om att de kan uttala fraserna både korrekt och artigt. För att få den interaktiva feedback som en bok eller ett band inte kan ge, vänder de sig ofta till språkskolor för individuell och gruppundervisning.
Info
Om du har en bakgrund inom språkundervisning och bra referenser, är flytande i andra språk och har en passion för att föra världen närmare varandra genom kommunikation, starta en privat språkskola kan vara en bra affärsidé.
Innan du börjar
Identifiera dina kunder baserat på dina pedagogiska och erfarenhetsmässiga kvalifikationer för att undervisa. Till exempel om din läroplan riktas till små barn kommer det att vara en kurslokal där de är inskrivna på heltid eller kommer det att vara ett språkprogram efter skolan?
Om du planerar att undervisa vuxna, kommer detta att vara i samband med avancerad inlärning för personer som deltar i utländska affärsresor eller en lugnare takt för elever som vill öva konversation för att kunna kommunicera med sina utländska (Facebook) kamrater?
Förutom dem nödvändiga pedagogiska examen, kommer dina kunskaper om kultur, seder och historia vara viktiga faktorerna i komplexitet på de kurser du planerar att erbjuda?
Genomför marknadsundersökningar
För att bedöma genomförbarhet av din idé ta reda på vilka språk som efterfrågas i de samhällen där du funderar utveckla språkundervisning. Undersök hur andra privata skolor i din region kommit igång. Ta reda på om det finns några konkurrerande institutioner i området, i så fall vad kommer din egen språkundervisning erbjuda som antingen är unik eller ett komplement till deras befintliga läroplan?
Be om förslag från blivande studenter eller föräldrar. I vissa fall har privata språkskolor för barn lanserats efter en kampanj av föräldrar som önskade något speciellt som offentliga skolor inte kunde erbjuda och var villiga att hjälpa till att finansiera det.
Testa intresse
Om du inte redan har erfarenhet inom handledning eller språkundervisning från klassrum, måste du få lite praktisk erfarenhet innan du rusar iväg och startar upp en egen språkkurs eller språkskola. Om dina primära kunder kommer att vara vuxna, är ett bra sätt att göra detta att "provundervisa" en 6-8 veckor lång grund kurs och upptäcka hur det är att utveckla lektionsplaner, hysa olika lärostilar, och se om det finns ett tillräckligt intresse för att starta och driva en språkskola i din kommun.
Om du planerar att arbeta med små barn, fråga runt och se om du kan ordna ett fritidshem språkprogram på en befintlig skola eller kyrkoanläggning. Strategin för detta är att om barnen är glada över att lära sig ett främmande språk, deras föräldrar är benägna att gå ombord när du meddelar att du funderar på att öppna en skola på egen hand.
Sök lärare
Kärnresurs i en språkskola är naturligtvis dess lärare. Om du ska rekrytera andra lärare är det viktigt att de behärskar det språket som ska undervisas på skolan. Tidigare undervisningserfarenhet är alltid ett plus, men intervjuer och en live presentation kan ofta avgöra om en kandidat har en engagerande undervisningsstil. Titta även till studenter med språk och undervisning program som vill jobba extra och hjälpa till med din språkundervisning.
Planera
Skriv din affärsplan. De element som du behöver ta upp i din affärsplan är vilken typ av undervisning du ska driva, vilket tillstånd behövs, vilken budget du behöver för de första åren, utrustning och tillbehör, hur många andra lärare du planerar eventuellt att anställa (inklusive deras löner och förmåner), hur många elever som du kommer att registrera, vilken typ av skollokal eller annan anläggning du behöver, ska du bygga, köpa eller hyra, och vilka nivåer av språkkurser du kommer att erbjuda.
En språkskola kräver klassrum eller ett liknande utrymmen anpassade till undervisning samt kontor för administrativa uppgifter. Undervisningslokaler bör omfatta pedagogiska verktyg såsom data- och presentationsutrustning.
Marknadsföring
Utforma en professionell webbplats som innehåller kontakt uppgifter, beskrivning av kursen, information om registrering, din biografi och bakgrund, din utbildning och referenser samt kursavgifter. Inkludera bloggar och andra sociala medier, lägg ut foton från utlandsresor och godbitar om utländska livsmedel, historia och annat för att reta aptit på alla blivande världsresenärer.
Annonsera i lokala tidningar. Bekanta dig med de lokala medierna och erbjud dem att göra en intervju om din undervisning. En tryckt katalog som innehåller en beskrivning av alla kurser kommer att vara viktigt marknadsföringsmaterial.