Starta ett måleriföretag

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Många människor väljer att byta tapeter eller måla om eftersom det är relativt billigt sätt att förbättra ett hem. Även i de tuffare tiderna kommer det alltid att finnas efterfrågan på professionella målningstjänster. Yrkesmålare hyrs av privata personer men även av fastighetsbolag, hyresvärdar, byggföretag. 

Details

En målnings- och tapetsering firma är ett rätt val för en entreprenör som är kunnig och organiserad. Nyckeln till framgång i målarbranschen beror inte bara på din skicklighet och professionalitet, utan också på din förmåga att marknadsföra ditt företag på ett tydligt och effektivt sätt. Denna verksamhet kan drivas hemifrån.

Vad behöver du?

Vad du behöver för att starta eget måleri företag kommer att variera med de tjänster du planerar att erbjuda, men du kan initialt starta ditt företag med en minimal investering i verktyg och expandera som företag börjar växa. Du kan välja att erbjuda husmålning eller leta både bostäder, kommersiella och industriella kunder, varje jobb kräver olika kompetenser och utrustning. 

Största kostnad blir en pålitlig bil, exempelvis en skåpbil. Den ska spegla en professionell image, och vara tillräckligt stor för att säkert transportera dina verktyg och förnödenheter. Förutom fordon, uppenbarligen måste du ha marknadsplan, reklamartiklar, måleri- och tapetseringsutrustning, samt stegar och ställningar.

Andra aspekter som kan hjälpa till att starta verksamheten lättare inkluderar dina datorkunskaper. Du kommer behöva använda tryckta kontrakt, arbetsorder och fakturor. Det är nödvändigt att skapa färgglada reklamblad även på vanliga papper. Likaså måste du också göra visitkort som du kan ge till kunder.

Andra verktyg som du behöver i din verksamhet inkluderar borstar, målartejp, tapetklister, vägg lim, kärl och andra förnödenheter.

Lär dig yrket

Är du inte en erfaren målare måste du se till att lära dig yrket. Även om du har talang och erfarenhet av målning, yrkesutbildning rekommenderas för att lära dig professionella tips och tricks som gör att du kan göra ett bättre jobb på kortare tid. Du kan också välja att arbeta för en annan målarentreprenör ett tag för att få den kompetens som krävs. 

Du bör lära dig olika tekniker samt ytbehandling, vård av verktyg, måla, mixa och matcha, och karaktärsdragen hos olika typer av ytbehandlingar. Du kan också komplettera dina praktiska färdigheter och lära dig den andra sidan av verksamheten, såsom bokföring, kundservice, skatt och marknadsföring.

Komma i gång

Hitta din nisch! Vill du specialisera dig inom bostadsmålning, gamla lägenheter, nya bostäder, affärer, eller allt. Vill du betona snabbhet, uppmärksamhet på detaljer, god service, låg kostnad? Hur stora jobb kan ditt företag hantera?

Undersök lokala konkurrenters tjänster och priser. Ta del av om deras erbjudande, om dem erbjuder invändig eller utvändig målning, den typ av färg som används, prissättningsmodeller, ytterligare tjänster de tillhandahåller, utbildning, personal, läget för varje företag och alla andra aspekter. Genom att tydligt förstå hur dina konkurrenter gör, förstår du bättre inte bara vilket pris du kan erbjuda för att vara konkurrenskraftig, utan ser bättre vilka tjänster du kan betona för att skilja ditt företag från andra. 

Att skriva affärsplan hjälper dig planera alla detaljer i verksamheten, inklusive dina tjänster, marknadsföring, kundbeskrivning, startkapital och löpande kostnader. Skaffa alla verktyg du behöver innan start så du blir rustad när du får ett jobb. Köp ett lämpligt arbetsfordon eller använd den du redan har. Sedan bestäm hur många jobb du kommer att behöva ta per vecka för att behålla en adekvat vinst.

Skapa en lista över förväntade kostnader och utgifter för att finslipa din budget. Kontakta ditt försäkringsbolag för att köpa en försäkring som är rätt för din verksamhet. Skaffa certifieringar inom olika områden är ett bra sätt att visa dina kunder att du är kvalificerad.

Att anlita hantverkare – så går det till

Det finns gott om hantverkare – både bra och dåliga. Därför brukar man begära in referenser om den hantverkare man funderar på att anlita. Ofta tar man in anbud från flera olika hantverkare innan man bestämmer sig för vilken man ska anlita. Priset styr inte alltid utan man vill helst hitta en seriös hantverkare som motsvarar alla förväntningar. 

När man har hittat en hantverkare och kommit överens om vad firman ska ha utfört och på vilket sätt är det dags att skriva ett avtal. I avtalet skriver ni ner vad ni har kommit överens om ska utföras, till vilket pris och så vidare. Kunden kontrollerar att hantverkaren har F-skattsedel. Det kan stå i avtalet eller på fakturan. I annat fall tar man en kopia på hantverkarens F-skattsedel eller gå in på nätet och kollar. Genom ett samtal till Kronofogden kan kunden kolla så att hantverkaren inte har obetalda skulder registrerade så inte hantverkaren går i konkurs innan arbetet är klart eller inom din reklamationstid, konsumenttjänstlagen ger kunden rätt att klaga på arbetet i upp till tio år. 

Om du som hantverkaren under arbetets gång tycker att fler saker behöver åtgärdas är du skyldig att kontakta kunden innan arbetet påbörjas. Vid förseningar slipper hantverkaren betala ersättning till kunden om denne kan visa att felet eller förseningen berodde på "hinder utanför hans kontroll". 

Om hantverkaren är ansluten till en branschorganisation, kan det betyda att han eller hon måste följa vissa etiska regler eller att organisationen garanterar konsumenten att t ex. våtrumsarbeten sköts korrekt. Kunden betalar aldrig i förskott. Betalningen sker först efter ett bra utfört arbete. Kunden har rätt att hålla inne så mycket pengar som det kostar att åtgärda eventuella fel.

Marknadsföring

Reklam och marknadsföring är nödvändiga för att locka kunder. Mycket i måleribransch handlar om att få ett gott rykte. Försök sprida ditt namn genom folk du känner och skapa ett nätverk. Försök samarbeta med snickare eller liknande som kan rekommendera dig. 

Du bör skaffa en egen hemsida också. Det är inte alla målerifirmor som har hemsidor men folk använder internet för att hitta måleritjänster och då gäller det att vara där. Då kan du också för en billig peng använda exempelvis sökmotorannonsering, annonsera på sociala medier eller heminredningsbloggar och sidor. 

Be dina bekanta och vänner att lämna dina visitkort till sina vänner. Du kan också lägga upp flygblad på offentliga platser som skolor, livsmedelsbutiker, bibliotek och kyrkor. Mun till mun är ett effektivt och billigt sätt att få ut reklam och om du har vänner som är fastighetsmäklare kan du be dem att rekommendera dig. Likaså kan byggentreprenörer rekommendera ditt företag till sina kunder.

Sätt upp en skylt på din arbetsbil för att marknadsföra dina tjänster när du är ute på vägarna. Använd ROT-avdraget i marknadsföringen.

ROT -fakta

ROT-avdraget är en förkortning av reparation och underhåll, ombyggnad och tillbyggnad och kan utnyttjas av småhusägare. För att få skattereduktion för ROT-arbetet ska arbetet utföras i nära anslutning till en bostad man bor i eller har som fritidsbostad eller som ens föräldrar bor i. Exempel på tjänster som ROT-avdraget täcker är ommålning, byte av golv, tak och vägg. 

Dina kunder har alltså möjligheten att utnyttja ROT-avdraget. På arbetskostnader upp till 100 000 kronor per år får kunden tillbaka hälften i form av skattereduktion. Från och med den 1 juli 2009 ska entreprenören dra av ROT-avdraget direkt på fakturan. Företaget får sedan begära att få det avdragna beloppet


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo