Mobil bilrekonditionering service
Key Info:
Mobil bilrekonditionering eliminerar behovet av en fysisk företagsadress, därför begränsas startkostnader avsevärt. Som en mobil detailer kommer du utföra jobb på kunders parkeringar, uppfarter och garage, vilket ger dig fördelen av synlighet i marknadsföringssyfte. Nackdelen omfattar att inte kunna arbeta utomhus i dåligt väder och begränsningarna för att behöva resa med alla nödvändiga verktyg och förnödenheter.
Info
Starta egen bilrekonditionering företag kräver lämplig arbetsyta, utrustning, kemikalier och ett öga för detaljer. Beroende på omfattning och typ av tjänster du erbjuder, kan du starta en bilrekond verksamhet med en blygsam investering. Men precis som alla andra företag, måste du planera din företagsverksamhet, marknad och annonsera och utföra kvalitetsarbete. Fysisk kondition och uthållighet är viktiga, liksom förmåga att arbeta med en mängd olika handverktyg, maskiner och kemikalier utan att skada din kunds dyra egendom.
Innan du börjar
Innan du startar en bilrekonditionering service är det viktigt att få kunskap om tekniker och produkter som kommer att producera kvalitet. När klienter anställer dig, kommer de förvänta sig att du vet mycket mer om bilrengöring än vad de gör. Se till att du levererar bästa kvalitet, använd böcker från biblioteket och instruktionsfilmer på Internet för att lära dig rekonditionera ett fordon korrekt.
En bilrekonditionering företag är en fint möjlighet för dig som inte har mekaniska färdigheter men fortfarande vill ha sin egen bilrelaterad verksamhet. Ditt rekondföretag kan vara en helt mobil verksamhet, eller så kan du börja från hemmet förutsatt att du har ett garage eller carport att arbeta under och skydda dina kunders fordon från solen och fåglarna. Du kan också hyra en plats och börja därifrån.
Vad är bilkonditionering?
Den korrekta definition för begreppet skulle vara putsa och skydda alla delar av ett fordon från topp till botten, inifrån och ut, med hjälp av specialiserade verktyg och produkter som normalt inte skulle användas i en typisk biltvätt. Bilrekond omfattar inte lack och chassi reparation men ibland genomförs lättare kosmetiska reparationsarbeten på ytan med exempelvis små stenskador, repor eller likande. Bilen alltså dammsugs, tvättas, vaxas och poleras. Förutom att förbättra utseendet, hjälper bilrekond att bevara andrahandsvärde på en bil.
Exteriör rekond innebär rengöring och polering av bilens yttre detaljer som lack ytor, fönster, hjul och däck samt alla andra synliga komponenter på utsidan av ett fordon. Olika detailers använder olika produkter och tekniker för att göra detta. Produkterna inkluderar, men är inte begränsade till tvättmedel, avfettningsmedel, syror, detalj lera, vax, polish, och en mängd applikatorer, borstar och speciella dukar. Motorn kan också rengöras, antingen med ånga eller avfettningsmedel. Undersidan av huven och skenor också rengörs och poleras.
Inre rekond innebär rengöring av passagerarutrymmet samt bakluckan på bilen. Allt på instrumentbräda område, paneler, fönster, säten och mattor rengöras omfattande. Dammsugning är standard, och ångrengöring, flytande rengöringsmedel och borstar kan användas för att avlägsna fläckar på klädsel. Vissa icke-porösa ytor kan också vara polerade. Vissa detailers tar bort säten och andra invändiga komponenter för att ge den mest grundliga behandling som möjligt.
Bilrekonditionering är mycket tidskrävande och kan därför vara något dyrt. Men det är ett utmärkt sätt att återställa bilen till dess ursprungliga skick, eller så nära som möjligt. Var noga med att informera vad som omfattas för priset, och notera att reparera små skador och repor kan vara extra åtgärder.
Bestäm din målgrupp
Bilrekond är oftast en tjänst för människor som älskar sina bilar, men som inte har tid att serva dem själva. En annan potentiell målgrupp är taxichaufförer och limousine service som behöver putsa sina bilar regelbundet för att behålla sin image och ha nöjda kunder. Om du vill nå framgång måste du anpassa dina tjänster till behoven du identifierar på målmarknaden.
Om du har valt att tillgodose en viss typ av kund, kan du använda det i ditt företagsnamn. Ett namn som "företags bilrekonditionering" vädjar till företagare och om du vill vända dig till alla typer av kunder, försöka ha fraser som "all inklusive bilrekonditionering" eller "familjens bilrekonditionering service."
Arbetsplats
Skapa din arbetsplats i ditt garage under bilport eller i din uppfart med ett tillfälligt bilskydd. Du kommer att vaxa bilar, så du kommer att vilja skydda finish på dina kunders fordon från direkt solljus. Se till att du har säker och tillräcklig strömförsörjning till din arbetsplats för alla elverktyg du kan behöva använda. Har en vattenanslutning och vattenslang i närheten, och se till att avloppsrör ligger i närheten.
Express detailers arbetar vanligtvis på biltvättar, biluthyrnings företag, bil återförsäljare, bil auktioner och andra platser där en bils estetiska utseende har störst inverkan. En "express" rekond händer snabbt - oftast inom en 15-minutersperiod - kunderna kan sitta och vänta på resultatet.
Skapa ett lagringsutrymme för att hålla inne allt material och verktyg som inte används och för att kunna utföra andra mindre arbeten som ex. tvätta en bilmatta. Köp relevant ansvarförsäkring för din verksamhet för att skydda dig ekonomiskt om du av misstag skadar en kunds bil medan du jobbar.
Förbrukningsmaterial och verktyg
Förbrukningsmaterial och rengöringstillbehör du behöver för din mobil rekond service innefattar bl.a. dammsugare, vaxer, polermedel, bilrengöringsmedel, tvätt- och matta fläckborttagningsmedel. Detailing penslar, dukar, svampar och hinkar är också nödvändiga. Beroende på olika fordon ditt företag kommer att serva, kan du behöva köpa en mängd olika rengöringsmedel och polish formler. Du kommer dessutom att behöva leveranser för rengöring av fordons interiörtyger, samt däcktvätt och polermedel. Fönsterputs lösning, slangar, förlängningssladdar och en liten bilmatta schampo är också bra att ha till hands.
Köp rengöringskemikalier från en pålitlig leverantör eller bilrekonditionering distributionsföretag. Utrusta din bil med bärväskor, lådor eller fack för att hålla ditt material och verktyg. Uppgradera din utrustning som ditt företag växer. Investera i de varor, verktyg, lösningar och utrustning som ger bäst resultat. Vissa kunder kan ibland bli mycket krävande när det gäller vilka produkter och verktyg du använder på deras bilar. Håll regelbundet kontakt med leverantörer för att försäkra tillgång till nödvändiga artiklar konsekvent.
Servicebil
Ett användbart servicefordon är ett annat viktigt köp. Du kanske kan omvandla ett befintligt fordon till en servicebil. Din servicebil ska förmedla en ansedd bild samtidigt vara funktionell nog att rymma dina förbrukningsvaror och verktyg. En medelstor skåpbil, pickup eller suv är tillräcklig för små rekond verksamheter, eller så kan du välja en släpvagn.
Marknadsföringsmaterial
I början undersök billiga, kreativa sätt att marknadsföra din mobil rekond verksamhet. Visitkort, bildekaler och PR-varor som magnet, pennor och nyckelringar är några av de material du kanske kan använda. Skapa en online-närvaro genom en webbplats och sociala medier konton är en extra lågkostnad marknadsföring metod, och du kanske vill rådgöra med en tekniskt kunniga vän eller professionell webbdesigner för att åstadkomma detta.
Marknadsför din verksamhet genom att lämna eller skicka ut visitkort och flygblad till lokala företag och hushåll. Gå från dörr till dörr i ditt närområde med informativa flygblad om ditt företag, och uppmuntra dina vänner och bekanta för att rekommendera dig till andra bilägare i sina kretsar. Placera annonser i lokala publikationer och be andra företag visa ditt kort och flygblad. Distribuera flygblad på bilar, speciellt bilar som ser välvårdade ut, exklusiva bilar och bilar parkerade i köpcentret parkering och parkeringsplatser för anställda vid stora företag och myndigheter.
Maila meddelanden till bilhandlare och bilutställningssalonger eller lämna ditt marknadsföringsmaterial på plats. Bevara ett professionellt utseende på alla områden. Bär en skjorta med företagets logotyp, som kan hjälpa kunder känna sig trygga när de träffa dig, och ge kunderna din prislista för att bygga förtroende och att låta kunder veta vad som väntar. Professionalism ingår med lämplig utrustning som är ren och väl fungerande, som försäkrar kunderna om din respekt för deras egendom. Ge flygblad, kuponger eller broschyrer till varje kund som du möter.
Annonsera i de lokala tidningarna, online gulasida katalog och på lokala radiostationer. Erbjuda säljfrämjande åtgärder för att locka nya kunder och lämna specialerbjudanden på särskilda dagar för att upprätthålla en konsekvent kundbas. Använda gerilla marknadsföring, såsom levande skyltar på gatan, för att locka förbipasserande förare.
Kundlojalitetsprogram och grupprabatter kan uppmuntra upprepade köp. Erbjud dina kunder en frekventkund program som låter dem tjäna gratis tjänster under en viss tid de använder dina tjänster. Erbjud rabatter för nya kundhänvisningar. Häll dina kunder samlade för en e-postlista eller lägg ditt företag på sociala medier och sedan skicka dem regelbundna uppdateringar om nya kampanjer och erbjudanden.
Strategiska partnerskap
Strategiskt partnerskap med icke-konkurrerande företag i det lokala bil och bilvård industrin kan bidra till att utnyttja andra företags rykte och kundbaser att utveckla din egen verksamhet. Gör en deal och erbjud dina tjänster med rabatt till kunder från lokala oljebytare, mekaniker och bilåterförsäljare. Dessa företag kommer att gynnas genom att erbjuda incitament till sina kunder, och du kommer att dra nytta av extra exponering och remiss affärer.
Skapa ett partnerskap för att hjälpa ett annat företag sälja sina premiumtjänster: till exempel när en kund köper en oljebyte, får de en kupong för en gratis service från dig, och när en kund köper en bilrekond service från dig, får de ett gratis oljebyte ner på verkstaden.