Alkoholfritt het trend för nya företag

Vi efterfrågar alltmer alkoholfritt - hemma och på krogen och det är en trend som inte längre är en tillfällig sådan utan något som är här för att stanna. Låg/ingen alkohol trend skapar en ny marknad för dryckesföretag. Även om alkoholfria viner och öl fortfarande utgör en liten del av Systembolagets totala försäljning, efterfrågas de allt mer. Det är försäljningen av det alkoholfria sortimentet som ökar mest. Under de senaste tio åren har försäljningen mer än trefaldigats.

Livsstil i förändring

Det handlar om hela vår livsstil, vi är mer medvetna om vad vi äter och dricker. Alkoholfritt vin fortsätter växa både på dagligvaruhandel och på Systembolaget, under sista året ökade segmentet alkoholfritt vin ca 30 % och alla trendrapporter tyder på liknande ökningar framåt. De senaste åren har marknaden för alkoholfri öl ökat med tvåsiffriga tal och utbudet har ökat med drygt 60 procent.

Hälsotrenden, att vi tränar mer, vill leva mer hållbart och ekologiskt är alla ingredienser i det mönster som gör att vi blickar alltmer mot alkoholfritt och trenden är framförallt tydligt i yngre generationer.

Sommaren 2018 steg försäljningen av alkoholfri öl med 30 procent i handeln, hos Systembolaget har försäljningen ökat starkt under flera år och idag har de flesta krogar anammat ett bredare alkoholfritt sortiment.

Den trenden tros bli förstärkt då alkoholkonsumtionen hos yngre svenskar halverats på ett drygt decennium och internationellt är exempelvis 27 procent av dem mellan 16 och 24 år i Storbritannien nykterister. Alkoholfria produkter säljer däremot som smör i solsken och dryckesproducenterna är inte sena att haka på den nya trenden.

Nu satsar bryggerierna stenhårt på att få fram ännu bättre kvalitet på de alkoholfria produkterna för att ta marknadsandelar.

Alkoholfritt het trend för nya företag

Mer smak, större utbud och trendigt. Trenden håller på skapa en ny marknad för mindre dryckesföretag, hantverkare och detaljhandlare.

Om man tittar på alkoholfritt och även ekologiska produkter ser man en ökad efterfrågan hos kunder. Det gör också att fler kommer in i den här branschen och fler fortsätter att utveckla de delarna av sitt sortiment.

Större utbud och bättre kvalitet på de alkoholfria dryckerna gör också att de säljer bättre. Förr hade man kanske bara något rött vin som var alkoholfritt, men nu serveras olika drinkar och inte minst alkoholfri öl. Samtidigt håller de alkoholfria vinerna en helt annan klass i dag än för bara fem-tio år sedan. Då var de mer som saft, men nu ligger de så mycket närmare ett vanligt vin.

Här finns uppenbarligen en marknad för hugade entreprenörer! Den alkoholfria bommen ger dryckesföretagarna nya sätt att experimentera med smak. Medan drinkare inte alltid vill dricka alkohol, vill de inte kompromissa med smak eller erfarenhet.

Det innebär stora möjligheter inom dryckesindustrin - att skapa utmärkta alkoholfria upplevelser och presentera framtidens drick.

Alkoholfritt het trend for nya foretag 2

Fakta

Under ett antal år har Systembolagets försäljning av alkoholfria drycker ökat. Trenden är mycket alkoholfritt och det gäller såväl vin som öl. Försäljningen av deras drycker utan alkohol har gått starkt under lång tid och vi ser att de ökar ännu mer. Under tredje kvartalet 2018 ökade Systembolagets alkoholfria försäljning av alkoholfritt med nio procent jämfört med motsvarande kvartal året innan, visar färsk statistik på Systembolagets hemsida. Och utvecklingen tros ha försätta i liknande takt.

Det hänger samman med hälsotrenden - många vill njuta av goda drycker utan att bli berusade. Det handlar också om att man som konsument är mer medveten om vad man stoppar i sig och vad det innehåller. Man väljer drycker med omsorg och tanke på både kalorier och alkoholhalt.

Alkoholfri whisky lanseras i Europa

Att det finns allt fler alkoholfria alternativ gör också att fler köper dem. Den som inte gillar alkohol men som ändå vill ha whisky eller gin i barskåpet kan nu glädjas åt att ett företag nu lanserar alkoholfria varianter också i Europa.

Alkoholfri gin och whisky säljs redan i USA, Mexiko och Australien sedan tre år tillbaka. Nu tar företaget ArKay steget över Atlanten och lanserar produkterna i Europa.

Dryckerna är halalmärkta och främst riktade till muslimer, men företaget säger också att man ser gravida kvinnor, bilförare och andra som inte vill eller kan dricka alkohol som sin målgrupp. Under nästa år räknar företaget med att finnas i Frankrike, Italien, Spanien, Tyskland, Nederländerna och England.

Om den alkoholfria whiskyn dyker upp i Sverige är oklart. I Frankrike planerar ArKay en extra satsning på alkoholfria barer under samma varumärke som drycken.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo