Globala internettrender 2018

Vi är alla medvetna om att internet tog över världen. Förutom att ge oss lätt kommunikation, öppnade internet nya portar av underhållning, bekvämlighet och komfort. Årliga rapporter har sedan länge fastställt att antalet internetanvändare växer varje år. Detsamma framgår av kvartalsrapporten från 2018 som visar att nästan 4,2 miljarder människor är online där 3,4 miljarder är aktiva på sociala medier.

Varje år släpper trendgurun Mary Meeker en rapport om digital utveckling. 2018-rapporten är ute, och den sätter siffror på en del pågående trender. Här är några höjdpunkter för dem av oss som gillar statistik och trender kring nätet och sociala medier. Statistik & fakta från hela världen - de senaste uppgifterna om större internettrender.

  • Internet ökar globalt, men i långsammare takt än tidigare. Även försäljningen av smartphones stagnerar. Världen börjar bli en mer mogen marknad vad gäller digitalt.
  • Det finns över 1,24 miljarder webbplatser över hela världen. Det finns 4,2 billions internetanvändare december 2017.
  • Europa närmar sig 90% uppkoppling. Precis som tidigare ligger användnings- och mobilsiffrorna väldigt högt på denna mogna marknad, men det är intressant att se att den totala siffran för internetuppkoppling närmar sig 90% och sociala medier-användare ligger väl över 50%.
  • Antalet internetanvändare växer långsammare. Även utvecklingen av antalet som använder nätet globalt går långsammare. Många saknar fortfarande tillgång till internet, men nu är de mindre än hälften av världens befolkning och då går det inte lika fort att växa längre.
  • Tiden vi lägger på nätet ökar. Vi använder mer och mer av dygnet till att vara online, och det är i mobilen all ökning sker.
  • Det snabbast växande segmentet av internet är antalet mobila användare av sociala medier.
  • WordPress fortsatte att vinna marknadsandelar för innehållshantering med över 60 %. Systemet på andra plats, Joomla, hade en marknadsandel på 6,4 %.
  • Facebook dominerar fortfarande stort, följt av YouTube. WhatsApp och Messenger är de största meddelande apparna.
  • När det gäller webbläsare fortsätter Google Chrome att öka. Enligt de senaste siffrorna är den mer än 4 gånger så populär som närmaste konkurrenten (Firefox).
  • Google vill vara internets portal, och de är på god väg. Internetgigantens flaggskeppssida hade nästan tre gånger fler sidbesök än andraplatsen (Facebook).
  • Asien står för nästan hälften av världens internetanvändare. Sydkorea leder med 71,5 % av befolkningen som mobila användare. Förvånande 83 % av Kenyas totala webbtrafik kommer från mobila enheter.
  • 9 av världens 20 största techbolag är nu kinesiska
  • Sedan början av 2017 har mobiler överträffat användningen av stationära datorer, och fortsätter göra det. I USA är de snabbast växande segmenten av enhetsägande smartphones och surfplattor.
  • Antalet surfplattor har stigit långsamt under de senaste åren. Vid 2020 kommer surfplattor att användas av 35 % av alla internetanvändare.
  • I Storbritannien minskade antalet personer som använder en stationär dator från 54 % till 51 % på nästan ett år.
  • Internethastigheter runt om i världen är på sin högsta topp någonsin. En sida som det tar längre tid än 3 sekunder att ladda medför hög risk att bli lämnad.
  • I USA dominerade kommunikation och sociala appar ifjol. De tre största aktiviteterna för användare av mobila enheter 2018: kartor, snabbmeddelanden och musik.
  • Människor mellan 18 och 29 år är de som mest sannolikt köper en produkt på nätet, medan bara lite mer än hälften kommer att undersöka produkten på förhand.
  • Tycker du att recensioner är viktiga? Du har rätt! 53 % av kunder läser kundrecensioner innan de köper en produkt.
  • Handeln på nätet och kringliggande aktiviteter ökar – 84% söker online, 91% besökte en e-handel och 75% handlade.
  • E-handel fortsätter växa starkt (16%). I USA går nästan en tredjedel av handeln via Amazon, vilket är anmärkningsvärt och intressant inför kommande Svensk lansering av Amazon.
  • När det gäller inköp på internet köper folk mer på stationära datorer än de gör på surfplattor eller smartphones. Men köp via mobilen växer och håller nu på ta över från datorn.
  • Vi handlar och betalar allt mer digitalt – på sajter, via mobilen, i sociala medier, via digitala assistenter osv.
  • Företag till konsumentförsäljning (B2C) har ökat stadigt under åren. Asien-Stillahavsområdet leder denna kategori, med en förväntad omsättning på mer än 707 miljarder USD 2017.
  • Vem använder internet för att shoppa? USA leder i övergripande e-handelsspendering.När det gäller amerikansk e-handel tar Pinterest täten.
  • För närvarande spenderar mobilanvändare dubbelt mer tid i appar än på mobila webbsidor.
  • Under de kommande åren förväntas denna klyfta att växa ännu större. År 2021 förväntas den globala detaljhandelsförsäljningen öka till närmare 4,4 biljoner dollar.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo