Vad är Influencer Marketing?

Att försöka nå många genom att påverka en liten grupp är inget nytt. Företag har alltid velat associera sitt varumärke med inflytelserika personer. Så länge marknadsföring existerat har kändisar kunnat tjäna pengar på att upplåta sin persona att pryda flingpaket, billboards, reklamfilmer och andra medier. Det som är nytt med Influence marketing är framförallt plattformen och tekniken.

Influencer marknadsföring har på senare tid har det blivit ett hett ämne för marknadsförare - förmodligen för att vi inser hur kraftfull det är, speciellt som ett alternativ till traditionell reklam som kan vara dyr och ineffektiv. Konsumenterna är inte alltid så förtjusta i annonser och marknadsförda meddelanden har mindre trovärdighet varje dag. Influencer marketing, marknadsföring via utvalda påverkare, blir därför en allt viktigare del av hur företag når sina målgrupper.

Bloggare och Youtubers

Influencer Marketing handlar först om att identifiera de personer som besitter en tillit och förmåga att inspirera potentiella köpare och konsumenter. Det kan med andra ord vara personer som är alltifrån journalister, politiker, forskare, bloggare eller andra personer som gjort avtryck.

Företagen vill ju synas och höras där det finns kunder. Och idag finns kunderna på sociala medier. Bloggare och Youtubers är de som främst förknippas med influencer marketing och bär den nya yrkestiteln influencer. Får man rätt person i bloggosfären att skriva om en produkt eller får man bred synlighet på Instagram eller YouTube kan det vara avgörande för att få igång ”buzz” kring varumärket. En influencer kan dock vara vem som helst som påverkar en persons uppfattning, beteende och köpbeslut.

Vad är en influencer?

Kunder har i alla tider påverkat sin omgivning genom att berätta vad de har köpt och om de är nöjda eller missnöjda med produkten. Kundernas köpupplevelse avgör sedan hur de förmedlar sitt intryck av varumärket och produkten till andra. Därför har marknadsförare tidigt varit medvetna om betydelsen av mun mot mun – marknadsföring. Däremot är det inte helt enkelt att påverka den. En stor förbättring har dock skett tack vare sociala medier. Genom att analysera och fånga upp vad som skrivs om varumärket och produktnamn på nätet går det att upptäcka och sätta in åtgärder.

Influencer marketing innebär att ett företag använder sig av en kändis, en bloggare, social medie-profil eller annan inflytelserik person för att kommunicera ut sitt budskap – oftast via profilens egna kanaler. Detta har länge varit förekommande på PR-sidan men fler och fler ser fördelarna med att köpa sig exponering i dessa kanaler och därmed få en större kontroll över sin synlighet.

Hela resonemanget baserar sig på en grundläggande sanning, vi är mer benägna att lyssna på ett litet antal personer som vi betraktar som trovärdiga eller sakkunniga inom ett område än på någon annan. En influenser är därför någon som har makt att påverka vår uppfattning eller får oss att göra något nytt eller annorlunda.

Framväxten av internet som vi använder det idag, och inte minst sociala medier, har gjort påverkare och deras förmåga att leverera ett meddelande till ett stort antal personer ännu viktigare för att få ett genomslag. Detta kan vara läsare av en publikation, publiken till en TV-värd eller antalet sociala följare som någon har. Räckvidd är viktigt men otillräckligt. De med liten räckvidd men hög trovärdighet och försäljningsskapande kallas mikroinfluensor.

Så här gör du rätt influence marknadsföring

Det enklaste sättet att arbeta med influencers är att betala dem pengar. Annonsörer har använt kändisar i sina kampanjer i årtionden. Marknadsförare lånar i huvudsak sin trovärdighet och förtrogenhet att sälja en produkt. Det här är en taktik som kan fungera, men det är inte vad vi definierar som influenser marknadsföring - vi kallar det kändisbetänkanden. Konsumenter vet att skådespelaren eller idrottaren får betalt för att marknadsföra en produkt, så dess effektivitet är begränsad.

Ett annat sätt att arbeta med influencers är att låna sin räckvidd. Så här använder de flesta marknadsförare influence marknadsföring idag. De letar efter någon med många Instagram-anhängare och betalar dem för att marknadsföra en produkt. Detta är verkligen sponsrad annonsering och maximerar inte marknadsföringsmöjligheter för influenser.

Bra influenser marknadsföring är inriktad på att bygga uppriktiga personliga relationer med influencers och dela användbar, unik, exklusiv eller tidig information.

Målsättningen med influencer marknadsföring

Influencer marknadsföring ska vara ärlig och autentisk. En influenser talar om din produkt inte för att de betalas för att göra det, utan för att de vill - för att de tycker att ditt företag är intressant och informationen är användbar för dina läsare.

Därför tar influencemarknadsföring tid, engagemang och fokus, och det måste vara öppet och ärligt. En influenser kommer att tala om det som är bra och det dåliga med dina produkter. Men de kommer att göra på ett sätt som är mycket mer trovärdigt och användbart än vad någon annons skulle kunna göra.

Vad krävs för att bli influencer?

Exakt vad som krävs för att tituleras som ”Influencer” är öppet för debatt. Det finns ingen given kvantitet följare som automatiskt diplomerar dig som ”Influencer”. För ska du tjäna pengar på ditt inflytande så krävs det inte bara en viss kvantitet följare. Det krävs också att företag kan se ett kommersiellt värde i ditt inflytande. Många följare kan vara viktigt. Men är inte allt.

Lite förenklat så krävs det följande för att tjäna pengar som Influence Marketer:

  • Att du har en tydlig målgrupp som följare
  • Att du har ett reellt inflytande över målgruppen (dvs att dina följare engagerar sig i ditt innehåll)
  • Att företag kan se ett kommersiellt värde i att nå din målgrupp

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo