Lyckas som affiliate inom iGaming 2024: Undvik de vanligaste misstagen
Att lyckas som affiliate inom iGaming är en dröm för många entreprenörer. Att lyckas skapa en sajt som nästan sköter sig själv, och genererar passiva inkomster, är något som lockar
många människor. Men detta segment inom SEO och internetmarknadsföring är knappast någonting för nybörjare. Det är en av de absolut svåraste men också mest lukrativa
nischerna att jobba inom.
Vägen att lyckas som spel- och casinoaffiliate är lång, och på vägen finns många fallgropar. I en bransch där konkurrensen är stenhård så gäller det att undvika de vanligaste misstagen
som nybörjare gör.
Varför är iGaming så svårt?
Att bli en framgångsrik affiliate inom iGaming år 2024 är inte lätt. För det första, är iGamingbranschen enormt vinstbringande. Antalet spelare övergår hundratals miljoner och det finns
tusentals online spelbolag. Så det är inte så konstigt att affiliatemarknadsförare dras till denna industrikategori.
Branschen är med andra ord en extremt konkurrensutsatt nisch och för att bryta igenom måste man ha både kunskap och tålamod. Om du som ensam affiliate ska lyckas inom spel
och casino, får du räkna med att konkurrera inte bara med andra individer, utan stora iGaming-bolag med miljonbudgetar.
Undvik de stora sökorden - Hitta din sub-nische
Många nybörjare som iGaming-affiliates gör misstaget att fokusera på de största sökorden, såsom "online casino" eller "spelbolag". Visst, dessa termer kan generera massor av trafik-
men konkurrensen är också otroligt hård. Att konkurrera med etablerade och resursstarka iGaming-sidor är nästan omöjligt för en ensam affiliate.
Ett bättre alternativ är att hitta din egen sub-nisch inom spelvärlden. Kanske finns det ett specifikt spel du brinner för? Eller kanske har du erfarenhet inom ett visst område av
iGaming? Tänk noggrant ut vad just din hemsida ska vara specialiserad på, och fokusera på mindre populära sökord, där konkurrensen är lägre.
Ett bra exempel på en sajt som gjort just detta är casinoguiden Testarna.se. Sajten har skrivit flera djupgående artiklar som är inriktade på casinon utan svensk licens. Intresset för
detta ökade starkt några år efter att den svenska spelmarknaden omreglerades, och på så sätt blev Testarna en populär sajt för att hitta casinon utan licens i Sverige.
Fokusera på att producera hjälpsamt innehåll
När affiliate-marknadsföring slog igenom på internet, så låg det ett enormt fokus på att skapa auktoritet genom att bygga länkar. Man kunde helt enkelt skapa massor av länkar och få sin sajt att ranka högt i sökmotorerna. Men idag har Google utvecklats, och fokus har i stället flyttats till att producera användbart innehåll.
Ett misstag som många affiliates gör är att bara fokusera på att sälja. De producerar artiklar med syfte att få sina läsare att registrera sig på ett spelbolag eller köpa en produkt. Alltför
ofta ser man artiklar fullproppade med populära sökord, men som knappt har något syfte annat än att just ranka på en sökmotor.
År 2024 kommer kvalitativt innehåll att vara nyckeln till framgång för att kunna ranka på Google och andra sökmotorer. Satsa på att producera hjälpsamma guider, recensioner och
annat relevant innehåll som faktiskt ger värde till dina läsare. Detta kommer inte bara öka din auktoritet och trovärdighet, utan också bidra till en bättre användarupplevelse för dina
besökare.
Tänk på att internet bokstavligen talat är fullproppat med casino-affiliatesidor, så tänk noga på hur du kan få just din sajt att skilja sig från mängden.
Bygg en trovärdig hemsida
Om du ska bygga en casino-affiliatesajt på ett långsiktigt plan, så bör du skapa en sajt som dina användare kan lita på. Börja inte rekommendera oseriösa spelbolag bara för att de
erbjuder dig en bra deal. Recensera i stället spelbolag som du faktiskt har testat och kan stå för, även om du går miste om de snabba pengarna som du kanske kan tjäna på mindre
seriösa bolag.
Tänk så här: En spelare hittar ett casino genom din sajt. Spelaren registrerar sig och sätter in pengar, vinner en fin vinst som den senaste beställer ett uttag på. Casinot krånglar och vill
inte betala ut pengar till spelaren, trots att inget fel skett. Tror du att spelaren kommer att komma tillbaka till din sajt nästa gång den söker efter ett casino? Knappast. På så sätt går
du miste om att återigen kunna tjäna pengar på spelaren.
Var också noga med att endast marknadsföra casinon som passar din sajt. Rekommendera inte casinon utan svensk licens på en sajt som utger sig för att lista svenska spelbolag, och
vice versa.
En annan viktig del av att skapa en trovärdig hemsida är att hålla den uppdaterad och relevant. Uppdatera dina recensioner regelbundet, och var inte rädd för att ta bort länkar till
bolag som inte längre lever upp till dina krav. Detta kommer bara bidra till din auktoritet och förtroende hos dina besökare.
Ha tålamod - Att ranka tar tid
Ett av de vanligaste misstagen som marknadsförare gör inom iGaming är att förvänta sig snabba resultat. Det är inte ovanligt att det tar flera månader, eller till och med år, innan en
ny affiliate-sajt börjar ranka högt på sökmotorerna. Detta beror på den hårda konkurrensen inom branschen, men också på de höga kraven som Google ställer. Exempelvis är just
"casino" ett av de 25 svåraste orden att ranka för i världen, så det är inte konstigt att det tar tid inom denna nisch.
Men alltför många tappar tålamodet efter ett tag, och försöker att lura sökmotorerna genom olika metoder som tillhör gråzonen inom SEO. Detta kan ibland ge resultat på kort sikt, men
det är mycket vanligare att sajten tappar sin möjlighet att ranka på lång sikt.
Som affiliate inom iGaming måste man ha tålamod. Fokusera på att producera högkvalitativt innehåll och bygga auktoritet genom naturlig länkbyggnad. Se det som en långsiktig
investering för din sajt och ditt varumärke. Tids nog kommer du att se resultatet av ditt hårda arbete. Med tålamod och en strategi som är anpassad för långsiktig framgång, kan du lyckas som affiliate inom iGamingbranschen.