Så undviker du digital stress

Alla har sina egna digitala vanor. Men generellt sett använder vi alla datorer, bärbara tabletter och mobiltelefoner mycket mer än någonsin tidigare. Oavsett om det är en timme åt gången eller hela dagen på en digital skärm, kan det skapa stress och ohälsa om du inte sätter gränser.

Hur många gånger kontrollerar du din telefon när du arbetar på din dator? Hur många kvällar spenderar du med din surfplatta i ditt knä medan du tittar på TV: n? Poängen är att vi alla gör det, trots att vi inte är designade för att göra det, och det påverkar oss på många sätt negativt.

Budskapet här är inte ”gå hitta din router och bränn den”. Istället vara medveten om den tid du spenderar onödigt på dina enheter hemma och på jobbet och fokusera på andra aktiviteter du alltid har velat göra.

Om digital stress

Sociala medier sover aldrig, och som ett resultat gör vi det inte heller! Att vara ständigt uppkopplad har blivit en kultur. Men på myntets baksida finns stress och koncentrationssvårigheter. Parallellt med framväxten av nya digitala lockelser känner sig allt fler fångade i elektronikens nät.

Digital stress är vad som följer när mejl, sociala medier och nyhetsflödet kallar på din uppmärksamhet dygnet runt, när telefonen är det första du sträcker dig efter när du vaknar.

Flera forskningsrapporter har de senaste åren pekat på de negativa hälsoeffekterna med att ständigt vara uppkopplad. Som en reaktion på folksjukdomen digital stress växer sig nu digital detox allt större, det vill säga att man under längre eller kortare tid helt avstår från sin telefon och sin dator. Trots att lösningen på problemet ligger i ledordet lagom, det vill säga varken för mycket eller för lite av det digitala.

När du alltid är ansluten glömmer du hur mycket tid du spenderar på dina enheter och de små ögonblicken kan ta upp en överraskande stor mängd av din dagliga tid.

Många av oss spenderar en stor del av vår dag på internet eller på våra mobiltelefoner; men det kan leda till att vi saknar andra vardagliga källor, till exempel konversationer med människorna runtom oss. För att hjälpa till att minska stress och befria tid för andra värdefulla aktiviteter, ibland behöver man bryta mönster.

Här kommer 9 tips hur du kan undvika digital stress:

Du behöver inte vara ständigt ansluten

Du behöver inte vara ansluten hela tiden. Det är OK att stänga av telefonen då och då. Om "de" inte klarar sig utan dig ser du texten, meddelandet eller inlägget senare vid din inställda tid.

Du behöver inte vakna mitt i natten för att ta reda på hur många tycker om ditt inlägg på Instagram eller Twitter. Din värdighet är inte beroende av gilla tecken eller hur många "vänner" du har samlat på sociala medier. Vad som räknas är din emotionella och mentala hälsa. Och det måste skyddas till varje pris.

Gå på en digital detox

Om det här betyder en timme, en dag, en vecka eller längre ... försök att hitta tid att stänga av från dina enheter och koppla bort från sociala medier. Åtminstone kan du stänga av dina meddelanden och sova med telefonen i ett annat rum, eller i flygläge, för att se en positiv förändring. Till exempel fann en ny studie att begränsning av smartphone användning i sovrummet förbättrade sömnkvaliteten och gav ökad lycka och livskvalitet.

Om du är ute efter mer av en utmaning, försök ta en betydande paus från sociala medier. Tillbringa en vecka, dag eller eftermiddag utan någon teknik och bo i den verkliga världen istället. Lyssna på fåglarna som sjunger i stället för din iphone, kolla utsikten runt omkring istället för att knacka bort den. Logga ut, helt enkelt. När du kommer tillbaka till din dator eller telefon kommer du märka att världen inte slutade för att du stängde av det för ett tag och det var nog inget att stressa om trots allt.

Lär dig sätta gränser

Sätt fast en smart gräns för användning av sociala medier. Många av oss använder våra telefoner när vi är med våra vänner och familj, tittar på tv och äter; vi delar upp vår uppmärksamhet mellan våra telefoner och verkliga situationer och människor. Forskningen har dock visat att mer uppmärksamt och i allmänhet att vara mer närvarande är bra för vårt välbefinnande.

Så ställ dig själv en del regler som låter dig bättre leva i ögonblicket. Till exempel kan regler som inga telefoner vid middagsbordet, sätta på flygplansläge när du kommer i kontakt med vänner eller ingen chatt mellan inställda tider (ex. 17:00 till 19:00) hjälpa dig att stänga av och leva i nuet.

Balansera ditt arbete och fritid

Med mail i vår ficka är det viktigt att sätta gränser när vår arbetsdag börjar och slutar. Försök att stänga av och kontrollera dina e-postmeddelanden bara vid vissa tider på dagen. Bestäm den sista gången du tillåter dig själv att kolla din e-post och skicka ut eventuella svar... och låt allt annat vänta tills morgonen. Om du är orolig för vad folk kanske tror kan du försöka att skapa ett automatiskt svar som förklarar när du ska kolla dina e-postmeddelanden. Detta blir en allt vanligare praxis som människor använder för att hantera sitt välbefinnande.

Granska och rensa ditt socialmedia-flöde

Nästa gång du är på sociala medier och tittar på de olika inläggen på ditt flöde, försök vara ärlig mot dig själv om hur de får dig att känna dig. Om någons foton, kommentarer eller tweets får dig att må dåligt, göm eller avveckla dem (även om de är din bästa vän, bara för att någon är fantastisk i verkligheten, betyder det inte att det är samma online).

Å andra sidan söker du aktivt saker som gör att du mår bra... och följ dem, oavsett om det är hälsosamma goda nyheter, pedagogiska inlägg, inspirerande citat, din favoritkomiker eller roliga kattvideor. Det är viktigt att minimera negativet och samtidigt hitta roliga inslag och maximera de positiva upplevelserna.

Stäng av jobbet

Att vara ständigt tillgänglig för arbete är en av dem säkraste källor till teknikrelaterad stress. Även om det kan vara frestande att fortsätta kontrollera och svara på e-post eller ringa efter att du lämnat kontoret är det viktigt att fördela lite tid för dig själv och stänga av arbetsstress.

Berätta för dina kollegor att du kommer att vara otillgänglig efter en viss tid, stäng av din telefon och dator och lägg åt en viss arbetsfri tid varje kväll för att slappna av. Ta ett bad, läs en bok , ta en kvällskurs eller gör vad som helst som hjälper dig att varva ner. Om det är integrerat i ditt jobb att kontrollera dina meddelanden även utanför arbetstiden, försök åtminstone kolla dem mindre och planera en del av tiden när telefonen är avstängd.

Face to face

Håll viktiga konversationer ansikte mot ansikte. Ett av de stora problemen med att kommunicera främst via e-post, sociala medier eller textmeddelanden är att det kan vara svårt att upptäcka ton eller mening på samma sätt som i ett samtal ansikte mot ansikte. Därför kan missförstånd enkelt uppstå. Det är också vanligare att man måste vänta på ett svar, vilket kan orsaka långvarig stress och ångest.

För att undvika onödigt drama och stress, försök att få viktiga konversationer ansikte mot ansikte och lämna e-post och meddelande som ett sätt att göra efterarbete eller sammanställningar. Så många av oss har blivit vana vid att förlita sig på teknik snarare än att träffas personligen. Personliga möten ger mer tid för ordentliga samtal och kommer också att bidra till att utveckla dina relationer.

Var selektiv med dina kontakter

Att bli översvämmad med meddelanden eller läsa ständiga sociala medier-uppdateringar från personer som orsakar nervositet och spänning på något sätt kan enkelt förstöra ditt humör. Därför kan det vara till hjälp att vara selektiv om vem du är tillgänglig för och när. Många av oss känner sig skyldiga att acceptera alla vän förfrågningar och överlämna våra personliga kontaktuppgifter när de ställs. Men det är fel -gör det bara om du vill.

Om du inte är säker på att du vill vara ständigt tillgänglig för en viss person, försök med lätthet att förklara för dem att du inte brukar använda den kommunikationsformen ofta. Alternativt, om du inte vill vara ständigt tillgänglig för medarbetare, skapa konton bara för att kommunicera med kollegor, som du kan kontrollera när och hur du vill.

Pressa dig lagom

Enligt undersökningar är en annan dominerande orsak till teknisk stress att hålla sig till tekniska förändringar. Det är viktigt att inse att det inte är nödvändigt att ha och känna till allt. Även om det kan vara frestande att köpa den senaste mobiltelefonen eller iPod eller att skapa ett konto för varje socialmedia webbplats, kom ihåg att tekniken är avsedd att vara där för att förbättra ditt liv, inte förringa det, och om det orsakar dig stress då gör den inte sitt jobb.

Det är inte värt att låta tekniken förstöra ditt humör, så försök att hålla fast vid det du tycker är användbart och inte känna dig under press för att hålla dig uppdaterad med allt. Om du behöver handskas med vissa digitala enheter för ditt jobb eller för att du tror att det kommer att förbättra ditt liv, ta en kurs eller be någon att visa dig hur du använder tekniken istället för att låta den överväldiga dig.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo