En konsult som jobbar över kultur- och språkgränser
Många har besökt fler än ett land, många har kanske besökt ett tiotal länder. Men hur många har varit i 69 egentligen? Det har Gabriel Brunegård, som är uppvuxen i Vimmerby. Redan som bebis bodde han i Tanzania och troligen föddes intresset för främmande kulturer och människor redan då.
Universitetsutbildad inom internationella kulturmöten arbetar Gabriel som konsult. Han har stor kunskap och erfarenhet om just Iran. Han besöker landet så ofta han kan och har även studerat vid universitetet i Teheran. Naturligtvis talar han också flytande persiska.
Bakgrund
Kort om företaget
Integration och förståelse är ledord för Gobban’s Culture Services och företaget vill arbeta för interkulturella möten mellan människor från hela världen. Genom att arbeta för bättre förståelse för varandra motverkar vi rasism och på längre sikt verkar vi även för fred. Detta arbete kan givetvis ske på en mängd olika sätt, men företaget strävar efter att skapa nya mötesplatser där grupper som normalt sett inte möts får en möjlighet att lära känna varandra. Företagets motto är: Bygg broar, riv murar.
Företag: Gobban’s Culture Services
Vilket år företaget grundades: 2016
Grundare: Gabriel Brunegård
Ålder: 35 år
Bor: Göteborg
Yrkesbakgrund/utbildning: Master i både kulturgeografi och globala studier och har arbetat fem år inom internationellt bistånd.
Din bästa egenskap: Jag ser möjligheter.
Din sämsta egenskap: Kan vara onödigt envis.
Om Affärsidéen/företaget
Vad är din/er affärsidé?
Jag brinner för integration och kulturmöten och vill verka för ökad förståelse mellan olika grupper. Detta arbetar jag för både genom att skapa mötesplatser i Sverige och att ta svenskar med på resor där de får uppleva andra kulturer på djupet.
Vilka är målgrupp?
Min målgrupp är både organisationer och myndigheter som arbetar med integrationsfrågor och privatpersoner som vill lära känna andra länder och kulturer genom att se andra platser med egna ögon.
Finns det konkurrenter?
Eftersom jag brinner för integration och kulturmöten så ser jag inte andra som konkurrenter utan snarare som en potentiella samarbetspartners. När det gäller reseverksamheten så är konkurrensen mycket begränsad, eftersom jag specialiserat mig på länder som de flesta andra resebyråer inte tänkt på att ordna resor till.
Vad gör er unika?
Det unika är både bredden i utbudet och den stora lokalkännedomen om andra länder, inte minst när det gäller Iran. Jag har själv studerat 8 månader i Iran och rest kors och tvärs över praktiskt taget hela landet och skräddarsyr själv resrutter som jag vet att resenärerna skulle uppskatta.
Vad har varit största utmaningen med att starta företag?
Alla nystartade företag kämpar nog en tid med att komma igång och hitta kunder. Det tar ett tag innan folk över huvud taget känner till att man finns. Efter hand som fler kunder upptäcker en och har goda erfarenheter så kommer också nyheten att börja sprida sig. Jag tror verkligen på den gamla klyschan att den bästa marknadsföringen är en nöjd kund.
Vad har varit viktiga framgångsfaktorer i etableringsprocessen?
För mig har jag haft stor hjälp av att jag i grunden av mitt företagande har haft ett par deltids projektanställningar inom integration. Det har givit mig lite stadga medan jag även har etablerat reseverksamheten. Dessutom så har de olika delarna av verksamheten börjat korsbefrukta varandra. Flera av dem jag kommit i kontakt med genom integrationsarbetet har blivit intresserade av mina resor och de som följt med på resorna har blivit intresserade av integrationsarbetet.
Vilken/vilka personer har betytt mest för dig i ditt företagande?
Dels så har jag haft stor hjälp av ett par hjälpsamma äldre herrar som hjälpt mig igång praktiskt med själva företagsregistreringen, bokföring och deklaration. Jag har även fått mycket stöd och råd från mina tidigare samarbetspartners på Främbergs KulturResor, som har hjälpt mig igång med mycket av det praktiska kring reseverksamheten.
Vad är din fokus framöver?
Från att inledningsvis ha jobbat mest med integration så vill jag nu komma igång och satsa mer på reseverksamheten. Det handlar då om att börja sälja resor till fler destinationer, som Georgien och att erbjuda fler resor per år. Relaterat till de ständiga kontakterna med Iran så planerar jag också att komma igång med försäljning av persiska mattor.
Du som entreprenör
Vad var anledningen till att du startade eget?
Jag hade egentligen planerat att starta en renodlad resebyrå tillsammans med en vän, men av olika anledningar så blev inte det av. I samma veva så blev jag erbjuden ett par projektanställningar inom integration. Då passade det väldigt bra att slå samman detta i samma företag och låta reseverksamheten få växa fram i sin egen takt, som en del av en större affärsidé.
Hur kom du på idéen?
När det gäller reseverksamheten så har jag alltid älskat att resa och har vid det här laget besökt 69 länder. Jag har besökt många platser som få svenskar varit på, eller ens skulle komma på tanken att besöka, men som har oerhört mycket att erbjuda. Så det har varit en dröm sedan många år att börja erbjuda organiserade resor till dessa oupptäckta pärlor.
Vad var tuffast i början?
Eftersom jag nischat mig inom ganska annorlunda destinationer, inte minst Iran, så är det ju en utmaning att få ut informationen att det över huvud taget går att resa till dessa platser. Eftersom de flesta har en negativ bild av landet så skulle det nog inte spela någon roll hur många annonser jag skulle sätta in i tidningen eller på Internet. Det enda som fungerar är att de som själva rest dit berättar för sina vänner att allt går bra och att det är ett fantastiskt resmål. Och det är precis det som börjar hända nu, även om det tar tid.
Vad är det roligaste med att driva eget företag?
Det är en fantastisk möjlighet att få arbeta med sina främsta intressen. Att det dessutom går att tjäna pengar på det är för mig en bonus.
Vad inspirerar och motiverar dig?
Jag jobbar som sagt med det som jag brinner för och det är framför allt mötet med människor från olika bakgrunder som jag går igång på. Det mötet vill jag hjälpa fler att få smaka på.
Har du några förebilder?
Jag har många förebilder, men inte direkt de klassiska företagarna. En förebild är den före detta ärkebiskopen Desmond Tutu i Sydafrika och en annan den nyblivna fredspristagaren Denis Mukwege i DR Kongo.
Har du några goda råd och tips till andra företagare?
Gör det ni älskar att göra, så är jag säker på att det också kommer att gå bra för företaget.