Här publicerar vi reportage och artiklar om personer som har satsat på sina idéer. Läs spännande berättelser om unika företagskoncept, om kreativa och påhittiga människor. Om entreprenörer.

Uppstartsresan med Ottos barnmat – Mats och Tove Lönne satsar på att innovera branschen

Mats Lönne hade genom åren i livsmedelsbranschen en idé om att förändra barnmaten – från pulver och konserver till färskare alternativ. Avgörande blev uppmaningen från en ledande diabetesforskare: »Gör något åt den hårt processade barnmaten!« Med ett forskarteam i ryggen lanserade han och frun Tove en unik välling 2013, men marknaden var inte riktigt redo. Först nu tar det fart med nya produkter och mer kapital. LÄS STORYN

OM OTTOS BARNMAT

Startade: 2009 inleddes projektet och 2013 lanserades den första vällingen.
Är: Säljer och utvecklar ekologisk, färsk barnmat utan tillsatser.
Produkter: Just nu består sortimentet av välling. Tidigare fanns också en smoothie som kommer relanseras under 2017 och fler nya produkter utvecklas just nu.
Var: Kontor på Lidingö. Produktutveckling sker på Aventure i Lund och Falköpings mejeri tillverkar produkterna. De säljs i ett hundratal butiker över hela Sverige och finns centralt hos alla kedjor och Mathem, samt hemlevereras också inom Stockholm.
Grundare: Mats och Tove Lönne, Rolf Bjerndell, Rickard och Björn Öste, Lennart Altrén och Pär Lundqvist. Rolf var VD för Skånemejerier under 10 år, bröderna Öste är grundare till Oatly och Lennart och Pär är specialister inom produktutveckling.
Ägare: Grundarna äger knappt 50 %. Under sommaren 2012 gick Almi Invest och familjen Kreuger-Nilsson in i företaget, därefter ytterligare några privata investerare bland annat en vällingprenumerant och en fd Ica Maxi-handlare. Nya investerare är på väg in under hösten 2016.
Antal medarbetare: Mats och Tove, timanställda chaufförer samt konsulter inom produktutveckling, ekonomi och inköp. Under 2017 inleds Otto 2.0 med utökad organisation och kraftig uppskalning av bolaget.
Omsättning: 3 Mkr 2015. Prognosen för 2016 är något liknande, men 2017 har de tänkt öka till 20 och den långsiktiga planen är att omsätta 100 Mkr till år 2019.

Jenny och Niklas byggde egen kaffekapselmaskin – satsar på att göra branschen mer hållbar

En kaffekapselmaskin i julklapp blev startskottet för Sjöstrand Coffee Concept. Jenny och Niklas tyckte inte att engångskapslar i metall kändes bra utifrån ett miljöperspektiv och klurade ut ett mer hållbart koncept. Nu har de designat en egen kapselmaskin, hittat nedbrytbara kaffekapslar och fått kunder över hela världen. LÄS STORYN

OM SJÖSTRAND COFFEE CONCEPT

Startade: 2014.
Gör: Designar och säljer kaffekapselmaskiner och tillbehör till framför allt distributörer runt om i världen men också privatpersoner i vissa länder. Är också distributör i Skandinavien för nedbrytbara kaffekapslar från det schweiziska företaget Ethical Coffee Company.
Var: Hemmakontor på Ingarö utanför Stockholm. Tillverkning av maskinerna sker i Shenzhen i Kina och kapslarna tillverkas i Frankrike.
Grundare: Jenny Svensson och hennes sambo Niklas Gustafsson.
Ägs: Grundarduon äger drygt 55 % av aktierna efter noteringen på Aktietorget i februari 2016.
Marknader: Schweiz är företagets största marknad just nu. Dessutom säljer de till privatkunder i Tyskland och Sverige via sin webbshop.
Antal medarbetare: Jenny, Niklas och en anställd som jobbar med försäljning och affärsutveckling. Tjänster som exempelvis ekonomi och marknadsföring köps in.
Omsättning: 5 Mkr 2015. Prognosen för 2016 är 15 Mkr.

Vienars nappflaskor flög – nu har han intagit 40 länder på två år

Vienar Roaks kom på en ny slags nappflaska och lät inte idén få vila. Efter ett dygn hade han en partner och en produktskiss, efter två månader en färdig prototyp och efter åtta månader var 100 000 exemplar under tillverkning. Detta är storyn bakom Twistshake. LÄS STORYN

OM TWISTSHAKE

Startade: 2014.
Gör: Utvecklar och säljer babyprodukter så som nappflaskor, dinappar och pipmuggar.
Var: Huvudkontor i Västerås och dotterbolag samt kontor i Chicago. Har tillverkning i Kina. Försäljning via distributörer i 38 länder över hela världen där Sverige och Spanien är de största marknaderna.
Grundades och ägs: Av Vienar Roaks och Camillo Eriksson.
Antal medarbetare: 12 just nu, ytterligare cirka tio planeras att rekryteras under 2016.
Omsättning: 3,7 Mkr 2015. Prognosen för 2016 är 20 miljoner och målet är att omsätta 100 miljoner 2018. I dagsläget kommer 30 % av intäkterna från webbshopen och 70 % från återförsäljare, men planen är att öka onlineförsäljningen mycket framöver.

Strawbees svindlande story – från kickstarter-succé till pengakris, relaunch och amerikanska storkunder

När Erik Thorstensson såg barn i Indien som byggde med hans egenutvecklade klädnypor kom han på vad han ville göra: skapa världens bästa byggleksak. Det som började med en stansmaskin och några sugrör var snart en viral succé och med backup från sin gamla kompis Erik Bergelin har Strawbees nu börjat etablera sig globalt. LÄS STORYN

OM STRAWBEES

Startade: 2014.
Är: Designföretaget bakom konstruktionsleksaken Strawbees. Den består av sugrör och kopplingar i plast som kan byggas ihop på ett oändligt antal vis.
Uppfinnare: Erik Thorstensson som då drev en egen produktutvecklingsbyrå.
Ägs: Av Erik Thorstensson, Erik Bergelin, det finska utbildningsbolaget Teacher Gaming samt övriga medarbetare.
Var: Kontor på Ringön i Göteborg. Tillverkning i Shenzhen i Kina och försäljning över hela världen med USA som största marknad.
Kunder: ”Utbildningssektorn står för cirka 70-80 % av intäkterna och resten kommer från detaljhandeln och föräldrar som vill få sina barn att lära sig utanför skoltid.”
Antal medarbetare: 7 stycken på heltid och 2 interns.
Omsättning: 2,4 Mkr år 2015. Räknar med att tredubbla det under 2016 och siktet är att nå 100 Mkr inom fem år.

Så här byggde Martin Walleräng Ecoride – Nordens största elcykelföretag

19 år gammal åkte Martin Walleräng till Kina för att lära sig kinesiska. Ett år senare kom han hem med 30 elcyklar i bagaget. Det blev starten på Ecoride – nu Norden största elcykelföretag. De säljer 10 000 cyklar per år och Martin har till och med byggt upp en egen cykelfabrik utanför Shanghai. LÄS STORYN

OM ECORIDE

Startade: 2007.
Gör: Designar, tillverkar och säljer elcyklar.
Var: Huvudkontor i Högsbo utanför Göteborg. Egna butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö samt cirka 300 återförsäljare i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Belgien. Tillverkning i egen fabrik i Kunshan utanför Shanghai.
Grundare: Martin Walleräng.
Ägare: Martin, brodern Christian och Verdane Capital som innehar en minoritet av aktierna sedan 2016.
Marknadsandelar: Har cirka 30 % av den svenska elcykelmarknaden.
Antal medarbetare: Ett 20-tal i Sverige och Norge, framför allt säljare och produktutvecklare. På fabriken i Kina arbetar 50 montörer och ingenjörer.
Omsättning: Cirka 90 miljoner år 2016. ”Bara 3 % av alla cyklar som säljs i Sverige är elcyklar medan motsvarande siffra i Holland är kanske 30-40 %, så potentialen för oss att växa känns stor.”

Sidoprojektet som blev Vulkan – Nordens största digitala bokfabrik

För åtta år sedan insåg Peter och hans medgrundare att något saknades i bokbranschen. De byggde en sajt, automatiserade utgivarprocessen och började erbjuda en tjänst för självutgivning. Och det smällde till direkt. Nu smider de stora planer på att erövra Europa. LÄS STORYN

OM VULKAN FÖRLAG

Startade: 2008.
Är: En digital tjänst för bokutgivning.
Grundades av: Peter Norrman, Linda Skugge, Sigge Eklund och Michael Storåkers.
Ägs av: Peter Norrman, Michael Storåkers, Alexandra Torstendahl och två ytterligare mindre delägare.
Var: Kontor i Stockholm. Boktryckningen sker i Östeuropa. Kunder från framför allt Sverige och Norden i dagsläget.
Antal medarbetare: Tio anställda samt ett par på konsultbasis.
Omsättning: 30 Mkr under 2015. Prognosen för 2016 är 35 Mkr.

Henrik gick från experiment i garaget till egen snusfabrik

När varslen duggade tätt på jobbet började Henrik Jakobsson fundera på affärsidéer – och fastnade för tanken på ett lokalproducerat snus med fokus på olika smaker. Han sålde sin båt, köpte en gammal hushållsugn och började provlaga i garaget. Nu har hans Gotlandssnus en egen fabrik på ön och kunder över hela världen. LÄS STORYN

OM GOTLANDSSNUS

Startade: 2002.
Gör: Tillverkar och säljer smaksatt snus med och utan nikotin under varumärkena Jakobssons, Säsongssnus och Qvitt.
Var: Huvudkontor och tillverkning i ett gammalt sockerbruk i byn Roma mitt på Gotland. Flera tusen återförsäljare i Sverige och ett tiotal distributörer i världen. Tobaken kommer från odlare i Asien och Amerika.
Grundare: Henrik Jakobsson.
Ägs: Av Henrik och fem andra delägare.
Tillverkningsvolym: 10 000 dosor per dag.
Marknadsandel i Sverige: Cirka 0,5 %.
Marknader: Sverige står för 50 % av försäljningen, andra stora marknader är Norge, Finland, Schweiz, USA, Israel och Ryssland.
Antal medarbetare: Ett 30-tal.
Omsättning: 32,7 Mkr under 2015. Prognosen för 2016 är cirka 40 miljoner.

Hur Rickard Lyko byggde Sveriges största webbshop för hårvård

Efter utbildningen flyttade Rickard Lyko tillbaka till sin barndomsby Dala-Järna. Han hade inte fått något jobb och istället bestämt sig för att förvandla föräldrarnas hårsalong och webbshop till den största i sitt slag. LÄS STORYN

OM LYKO

Startade: 2008
Är: En av Nordens ledande multi-channel retailers inom hårvård- och skönhet. Består av en webbshop samt ett 40-tal kombinerade hårsalonger och butiker.
Gör: Säljer över 1000 olika varumärken inom hårvård och skönhet.
Var: Kontor i Stockholm och Vansbro. Internetförsäljningen kommer från hela Norden, butikerna finns runt om i Sverige.
Grundare: Rickard Lyko tillsammans med sina föräldrar Rita och Stefan och systern Erika.
Antal medarbetare: Cirka 500. 130 stycken jobbar på lagret och kontoret i Vansbro, ett 20-tal på huvudkontoret i Stockholm och resterande i salonger och butiker.
Omsättning: Drygt 500 Mkr. 50 % av omsättningen kommer från hårvård, 20 % från makeup, 17 % från hudvård och 13 % från andra skönhetsprodukter.
Utmärkelser: Fick 2014 pris av Dagens Industri som Årets Digitala Gasell och har blivit utnämnt till Årets e-handlare av Pricerunner 2008, 2009 och 2010.

Linda kom på konceptet glamorösa vattenslangar – nu intar Garden Glory USA

Linda Brattlöf såg en lucka på marknaden och antog utmaningen. Ingen hade ditintills gjort vattenslangar som inte bara var praktiska utan även hade en estetisk funktion. Hon tog fram en design och en varumärkesstrategi och gjorde ett försök. Och som det flög. Nu sprids Garden Glory över hela världen. LÄS STORYN

OM GARDEN GLORY

Startade: 2012.
Gör: Designar och säljer exklusiva trädgårdsprodukter så som trädgårdsslangar, brevlådor, vattenkannor och planteringsspadar.
Var: Huvudkontor i Göteborg. Tillverkning hos olika producenter i Sverige och Danmark. 250 återförsäljare i 20 länder med Sverige, Norge och Australien som de tre största marknaderna.
Grundare och ägare: Linda Brattlöf.
Antal medarbetare: 4 stycken: två killar som sköter lager och montage, en tjej som ansvarar för svenska återförsäljare samt Linda som ansvarar för utländska återförsäljare, produktdesign, pr och administration.
Omsättning: Cirka 5 Mkr under 2016, som huvudsakligen inkommer under mars till juli. Målet är att fördubbla omsättningen årligen i tre år framöver.
Utmärkelser: Vann hösten 2012 guld i Svenska Designpriset för sin förpackning och hösten 2014 Best Designer Product i Australien.

Storyn om Storytel – hur en krokig uppstart blev Nordens största ljudboksföretag

Jonas Tellander ligger bakom Storytel – världens första streamingtjänst av ljudböcker i mobilen. Men han var före sin tid och höll på att gå i konkurs, tills teknikutvecklingen hann ikapp. Idag är de marknadsledande i Norden, omsätter flera hundra miljoner och revolutionerar hela bokbranschen. LÄS STORYN

OM STORYTEL

Startade: 2005.
Gör: Erbjuder en digital abonnemangstjänst för att streama och lyssna på ljudböcker och läsa eböcker i mobilen, som Spotify fast för böcker. Är också Sveriges största ljudboksförlag.
Var: Huvudkontor i Stockholm och lokalkontor i Köpenhamn, Lund, Oslo, Amsterdam och Warszawa.
Grundades: Av Jonas Tellander och Jon Hauksson.
Ägs: Är noterat på Aktietorget.
Antal medarbetare: Ca 200 personer.
Omsättning: 300 Mkr 2015. Under första halvåret 2016 omsattes cirka 240 Mkr.

Erik Selins resa – från ett köpt konkursbo till börsens största fastighetsföretag

Vi har träffat Erik Selin som i 20-årsåldern lade grunden för ett av Sveriges största fastighetsföretag. Ett köpt konkursbo i Ängelholm och ett litet hemmakontor blev till börsnoterade Balder som i dagsläget omsätter över sju miljarder. LÄS STORYN

OM BALDER

Startade: 2005. Innan dess ägdes och förvaltades fastigheterna genom Eriks privata företag Erik Selin Fastigheter AB som startades 1991 och fortfarande finns kvar och äger fastigheter för ca 7 miljarder.
Är: Ett av Sveriges största fastighetsbolag med drygt 500 fastigheter runt om i Sverige, Danmark, Finland och Norge, värda över 70 miljarder.
Var: Huvudkontor i Göteborg. 16 lokalkontor runt om i Sverige samt ett i Helsingfors. Fastigheterna finns i hela Sverige, Köpenhamnsområdet och Helsingfors.
Typ av fastigheter: I slutet av 2015 var 72 % bostäder, 12 % kontor, 6 % handel och 9 % övrigt.
Ägare: Cirka 20 000 aktieägare där Erik Selin är den största ägaren med drygt 35 % av aktierna.
Omsättning: Cirka 7 miljarder under 2015.
Antal anställda: Cirka 725.

Fler artiklar...

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se