Öppna ett bageri
Info
Många nystartade bagerier har väldigt små marginaler, och det blir svårt att driva ett bageri på ett konkurrensutsatt ställe. Vad du därför behöver för att lyckas utöver själva bakandet är bl.a. att hitta rätt plats och lära dig ekonomi och marknadsföring.
Innan du börjar
Idag är bagaryrket ganska mycket mer än att bara knåda en deg och koka sylt. Man ska kunna en hel del utanför själva bakande. Det finns också exemplar på bagerier som öppnades av icke yrkesbagare från början som går väldigt bra. Men det gäller att planera och göra saker i rätt ordning.
Som projektledare för din egen bageridröm måste du skaffa dig superkoll på vad som krävs i verkligheten, hur du bör prioritera och när i tiden olika saker ska hända. Lagar, regler, branschkunskap. Affärsplan med finansiering, budget, försäljning, marknadsföring. Bygge, utrustning, arbetsflöden, rutiner, bemanning - listan är lång. Tanken med ditt eget bageri är inte att du bara ska baka och sälja bröd. Tanken är att människor ska komma dit och uppleva det godaste brödet i en fantastisk miljö, och gå därifrån gladare än när de kom.
Du kan konkurrera genom att erbjuda kvalitet, snabbhet och tilltalande service till potentiella kunder. Men, det krävs kvalitet och alltid perfekt resultat. Kan du leverera det? Hur stor är din passion? Det vill säga kärlek till bröd och bakning? Formulera en tydlig affärsidé. Exakt vad vill du göra, och för vem? Det ska gå att uttrycka i en enkel mening.
Glöm inte heller att du behöver ha ett visst startkapital för att kunna starta bageri. Du behöver nämligen köpa in saker som ingredienser, en ugn, en degblandare, bakbord med mera. Detta är inte alltid helt billigt, men man kan komma billigare undan om man har gott om tid att leta efter t.ex. begagnade tillbehör och maskiner. Skriv ner de förväntade kostnader och intäkter, liksom, marknadsföringsstrategier du planerar att använda.
För att bedriva bagerier behöver du ha samma tillstånd som för livsmedelsföretag i allmänhet, och dessutom behöver du följa gällande hälsoskyddsregler. Att ha goda kunskaper i marknadsföring är viktigt för att du ska kunna locka till dig nya kunder, framför allt i början när du precis öppnat.
Tänk även på att du måste vara morgonmänniska för att kunna driva ett bageri. Bagare börjar nämligen baka mitt i natten, för att allt ska vara klart tills på morgonen, då de första kunderna kommer. Om du har svårt med att komma upp på morgonen men absolut vill jobba med mat eller bakverk kanske t.ex. catering är ett bättre alternativ?
Bagerityper
Bagerier kan vara allt från små hantverksföretag, som specialiserat sig på vissa typer av bröd, till stora industriella bagerier som försörjer livsmedelsföretag med paketerade bakverk. Franchise bagerier lånar dig ett färdigt koncept, dvs. du skapar bakverk och har tillgång till varumärke, kundbas och möjligheter till mentorskap mot att du betalar ordinarie franchiseavgifter. Bagerier kan också ge sig in catering branschen, till exempel att leverera heta muffins och munkar och färsk apelsinjuice till företagens kontor före viktiga möten.
Bagerier specialiserar ibland på bara en eller två objekt, till exempel bröllopstårtor eller speciella bröd framställda på otraditionella sätt. Stenugns bakat, osötat surdegsbröd eller 50-tals inspirerat är några inriktningar. Du kan också starta ett bageri som specialiserat sig på bakverk för sällskapsdjur eller speciella målgrupper ex. allergiker.
Komma i gång
Bestäm vad, var och hur du vill baka. Du kan starta ett bageri som kommer att specialisera sig på fullkornsbröd, eller du kan göra pajer, kakor, muffins och fyllda bakverk. Välj det du är bäst på, till att börja med. När ditt företag växer kommer du att kunna expandera och börja baka saker du inte bakar i början.
När du precis har börjat, är det viktigaste att ha den bästa produkten, så överdriv inte med experiment, använd i stället goda, beprövade recept. Se också till att hålla dig vid dina recept konsekvent. Du kommer att förlora en hel del kunder om de inser att dina bröd inte är så bra två månader efter att du öppnat, som de var i början. Oavsett vad du väljer att baka, måste du se till att det är en produkt värt att spendera pengar på. Du kan inte förvänta dig att folk köper något som inte har någon smak, du måste erbjuda färska och riktigt läckra bakverk.
Erbjud dina vänner och dina grannar att prova dina bakverk och be om deras ärliga åsikt om det. Ju fler åsikter du samlar, desto bättre dina produkter kommer att bli.
Hitta bra läge. Oavsett om du är i storstan eller i en by med tusen invånare. Det är alltid bra med mycket folk runtomkring, inte minst på sommaren. Bruset från motorväg kommer också bli ljuv musik i dina öron, det betyder trafikläge.
Gör rätt saker, ta hjälp med resten. Kanske du hade inte ens varit i ett bageri, och aldrig jobbat i en kassa. Du kanske har ett brinnande intresse för bakning och har påbörjat en hantverksbagarutbildning, men det räcker inte för att kunna presentera en professionell produkt från dag ett. Hitta balansen mellan tid och pengar. Köp utrustning som krävs för att du ska kunna spara tid och minska på det slitsamma nattarbetet.
Marknadsföring
Du kan ha den bästa produkten i världen, men om ingen har hört talas om det, kan det bli svårt att sälja den. Du behöver reklam för ditt bageri. Skicka inbjudningar till lokala tidningar redan innan du öppnar. Skapa en hemsida och meddela alla dina vänner och grannar att du öppnar ett bageri. Erbjud dig att baka något för en välgörenhetsorganisation, eller erbjud prover av dina varor på gatan.
Baka några fikabröd och bär dem till ett närliggande stort företag och fråga om du kan lämna dem som gratis prover för de anställda att prova. Se till att du lämnar visitkort eller broschyrer, så att folk kan nå dig. Välj ett namn och skapa en logotyp för ditt bageri. Kom upp med något som är lätt att komma ihåg och som associerar folk till mat. Ditt företag måste skilja sig från andra. Gör skillnad genom att använda innovativa idéer och erbjuda god service i ditt bakningsföretag.
Hitta potentiella kunder i området eller regionen där verksamheten startar. Hälften av ditt marknadsföringsarbete börjar och slutar med dina produkter. Det är dina bröd som är din bästa marknadsföringskanal. Särskilt fokus måste ges för att avgöra vilken typ av bröd som du skall göra. Valet kan vara både standardprodukter och innovativa idéer som utforskas av din bakmaskin. Sådana initiativ är nyttiga eftersom folk ofta älskar variation. När du utvecklar och lär känner din kundbas kan du i högre grad anpassa dina bröd enligt deras behov.
Ta inte i för mycket, sålla bland idéerna. Starta med ett mindre sortiment, för att kunna lägga produkterna på en hög nivå från början. I takt med att du får rutin och tempo kan du utöka med leveranser, café och bakningskurser. Berätta din historia. Visst kan man lägga massor av pengar på traditionell marknadsföring som annonser och hemsidor. Men den som kan beröra andra människor med sin historia har det största försprånget.
Var dig själv, lyft fram det mest unika du har och dela med dig. Blogga i stället för att köpa dyra annonser och reklam. Visa bilderna och berätta om dina bröd.
Var professionell
I alla delar av företaget, inte bara det som gäller din produkt. Allt runtomkring är också viktigt – från butikens design till hur du bemöter den som hämtar soporna varje torsdag. Var seriös. Ta betalt för det du gör, och betala dem som hjälper dig enligt avtal som gäller för branschen. Dra tydliga gränser mellan jobb och privatliv, särskilt om du har jobbet nära hemmet. Var försiktig med att blanda in familj och kompisar. Barnen får inte springa omkring i bageriet, det är en arbetsplats.