Papperspåsar med tryck

Key Info:

50 000 - 100 000 kr
Image Two

Det finns många olika typer av påsar som du kan sälja. Som ordet antyder, kommer du att ge dina kunder möjlighet att anpassa sina beställda papperspåsar med egen text eller bilder. För att starta denna verksamhet behövs maskineri, utrymme, råvaror och arbetskraft.

Details

Det skulle vara bäst att börja med lokala företag så att du kommer i gång, och sedan satsa på en bredare kundbas. Använda returpapper för dina papperspåsar är också ett bra alternativ. Detta kan emellertid också övervägas vid en senare tidpunkt då kostnaderna för produktion och processen är dyrare än det som vanligt papper kräver.

Innan du börjar

Om du saknar kapital, kan du börja med ett hem-baserat företag. Du kan förvandla ett rum i ditt hus för att bli din mini verkstad. Du kan också sätta upp en skylt utanför och informera passerande om företaget. Eftersom du kommer att erbjuda kundanpassade papperspåsar, kan du behöva extra hjälp. Du kan givetvis starta tillverkningen själv och när order ökar, kan du anlita mer arbetskraft. Bestäm var du planerar att producera papperspåsar och fyll utrymmet med alla nödvändiga material och utrustning.

Tekniskt kunnande är avgörande för att göra denna verksamhet framgångsrik, så det är bäst att komplettera dina kunskaper om det behövs. Lär dig mer om konsten att designa papperspåsar, liksom olika typer av material som du kan använda.

Dina kunder kommer att vilja personliga objekt för sina behov och kan inte alltid ge dig en verklig logotyp eller bild att sätta på påsen. Därför är det bäst att förse potentiella kunder med några exempel på idéer och förslag.

Komma i gång

Börja med utrustning som är enkelt att använda och inte kräver mycket underhåll. Välj skrivare som ger god kvalitet på bilder med tanke på det papper du vill använda. Ibland, även om utrustningen du planerar att använda är kostsam, kommer det att visa sig som en bra investering med alla pengar du kommer att spara med underhåll och alla de produkter du kommer att kunna göra. 

En annan faktor som du måste tänka på är din minsta beställning. Butiker och mataffärer köper vanligtvis på grossist basis så besluta om lägsta antalet papperspåsar du är villig att producera. Förutom antalet väljer du prisklass för design, utskrift och tillverkning. Kompromissa aldrig om kvaliteten på dina påsar, en dåligt gjord påse skulle fläcka verksamhetens rykte, vilket är motsatsen till vad du vill uppnå.

Den goda nyheten är att det finns många pålitliga papperspåsemaskiner där ute som kan axla ansvaret för det här jobbet och bidra till att säkerställa att påsar är av rätt papper, färg och struktur, och att de skapar ett gott intryck hos kunder.

Marknadsföring

Fina kvalitetpapperspåsar med verksamhetens namn och logotyp på kan vara bra reklam för de flesta typer av företag. Det finns inte många butiksägare och företagare som har tid att tillverka sina egna papperspåsar och de därför hellre betalar andra för att göra det åt dem. Konsumenterna har en medfödd förmåga till att märka och förstå text och bilder på papperspåsar när de är ute och handlar.

Det finns flera andra skäl till varför tryckta papperspåsar kan vara en klok investering för ett företag. Dessa påsar kan tas med lätt överallt och används flera gånger. Människor kasta inte dessa påsar snabbt eftersom de är ganska tåliga, har en bra lastkapacitet, och är bra när det gäller användbarhet. Företagen kan visa sitt stöd för miljövänner genom att få dessa påsar tillverkade av återvunnet papper och ett etiskt förhållningssätt gentemot miljön kommer att generera en positiv bild av företag och i medvetandet hos konsumenterna. 

Du måste hitta ett sätt att visa dina varor så att folk kan se vad du har att erbjuda. Det finns många saker som du kan göra för att främja verksamheten. Prata med lokala företagare. Du kan skicka ut eller lämna flygblad, broschyrer och visitkort till dem. Det billigaste sättet att lansera din verksamhet är online. Sälj dina påsar på nätet. Antingen skapa din egen hemsida eller använd sociala nätverk, eller registrera dig för att sälja på någon av de etablerade köp och sälj webbplatser. Ta bilder av provprodukter och utveckla vad ditt företag erbjuder till allmänheten. Bestäm också frakt och betalningsalternativ eftersom du kan få kunder utanför ditt område. Bortsett från Internet kan du sätta upp en annons i en lokal tidskrift eller tidning.

Lyxiga papperspåsar

Tillverka papperpåsar kan man göra i olika format och utformningar. Vill du satsa ytterligare och erbjuda ännu mer utvecklade produkter? Lyxvarianter av papperspåsar är slitstarka, iögonfallande och har ett inslag av konst och design. Varför och när man väljer denna typ av papperspåsar? Ja, företagen vill göra intryck och göra något extra. De kanske väljer en information tryckt på ytan, såsom namn, företagets logotyp, valfri text och eventuella bilder men speciellt designad och utformad. Så denna typ av påse är också en median av reklam. Speciellt när ett företag deltar på en mässa, påsar med företagets logotyp och bilderna blir populära, de vill lämna ett bra intryck genom några speciellt framtagna produkter. De originella och kundanpassade papperspåsarna är det mycket rätt sätt att visa dem.

Påsmaskiner

Inom detta område finns många olika storlekar och kapaciteter på maskinerna. Från enklare halvautomatiska varianter till automatiska påse- och bärkassemaskiner med dator styrning över hela processen. En vanlig bärkassemaskin kan producera mellan 100-500 kassar/minut. Sök på internet för att få mer information om olika modeller som finns på marknaden. Vad du köper bestäms naturligtvis av ditt startkapital. Räkna dock att en automatisk maskin som gör papperspåsar normalt kostar minst 100000 kronor.

Du kan också skaffa begagnad maskin, men se till att dem har en bra kapacitet, tillräckligt stor för att kunna ge ditt lilla tillverkningsföretag fast inkomst. Det är ofta bäst att köpa mindre maskiner och, om möjligt, starta produktionsprocess i samarbete med ett större företag.

Papperspåsar vs plastpåsar

Allt fler butikskedjor har gått över från plastpåsar till papperspåsar. De flesta för att det är bättre för miljön. Frågan är förstås om papperspåsar verkligen är bättre än plastpåsarna? När du använder miljöargument i din marknadsföring bör du först ta reda på fakta.

Sammanfattningsvis kan man säga att både plast- och papperspåsar har en miljöpåverkan. I Sverige ses inte plastpåsar som något stort miljöproblem eftersom vi är relativt bra på att slänga dem på rätt ställe: i återvinningen eller för att använda som soppåsar, så att de bränns upp i sopförbränningen. Å andra sidan, trots att plastpåsar är effektiva och använder 70 procent mindre plast än de gjorde för 20 år sedan är de fortfarande gjorda av polyetenen vilket kommer från icke förnybar olja och kräver energi för att tillverka. 

Papperspåsar kommer från en förnybar källa och är nedbrytningsbara, komposterbara och återvinningsbara – men dess tillverkning kräver betydligt mer energi och transporter än plastpåsar. Papperspåsar har också ofta begränsade återanvändningsmöjligheter. Om papperspåsen hamnar på avfallsdeponi bryts de snabbt ner och släpper växthusgasen metan.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se