Tillverka livsmedel på landsbygden

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Mat och måltid engagerar många människor. Det rör sig om allt från frågor om klimat till livsmedelssäkerhet och kvalitet. Samtidigt som lågprismärken växer sig starka blir ekologiska och närproducerade livsmedel allt viktigare. Tycker du att dagens produkter måste förbättras? Gör det i din egen verksamhet!

Info

Gör något av råvaran! Se till att hitta din nisch! På landsbygden finns de goda råvarorna och möjligheter att bygga varumärken på regionala traditioner. Styrkor som du kan utnyttja när du utvecklar din verksamhet. Många råvaror kan förädlas och bli till en unik lokal produkt.

Börja tillverka livsmedel!

Vilka mattraditioner finns i ditt område? Det kan vara bra att prova i liten skala först. Kontakta din kommun eller branschorganisation för att höra hur du ska gå till väga. Om du bestämt dig för att starta en livsmedelsverksamhet måste du ha ett godkänt förädlingskök. Utveckla din produkt! Att gå kurser och träffa andra inom sitt område är positivt. Det finns många aktörer på marknaden som kan stötta dig. Jordbruksverket, Länsstyrelsen och LRF är några exempel.

Hela kedjan är viktig

Du bör känna till hur råvarorna som du använder tillverkas, var de kommer ifrån och vilken kvalitet de har. Då kan du berätta för dina kunder vad produkten innehåller. Distributions- och försäljningsvägar är också viktiga för att nå ett tillräckligt stort antal köpare. Skriv avtal med de återförsäljare, grossister och restauranger som passar dig och som uppskattar dina produkter och din affärsidé. På så sätt skapar du långsiktigt förtroende och trygghet i din verksamhet.

Bestämmelser som du behöver känna till

All livsmedelsförädling berörs av flera bestämmelser, oavsett om du bedriver ett stort eller litet företag. I de alla flesta fall måste verksamheten godkännas enligt den lagstiftning som gäller. Ta kontakt med din kommun för att ta reda på vad som gäller för dig!

De viktigaste lagarna är:
• Livsmedelslagstiftningen finns för att konsumenterna ska få säkra och hälsosamma livsmedel. Det är du som förädlar livsmedel som har ansvaret. Du hittar mer information på Livsmedelsverkets webbplats.
• Om din verksamhet klassas som miljöfarlig så omfattas du av miljölagstiftningen. Det gäller till exempel om du har ett slakteri, bageri eller mejeri. Du kan få mer information från miljökontoret i     din kommun eller länsstyrelsen.
• Det finns särskilda regler för olika branscher, till exempel djurskydd i slakterier, hygien i bagerier eller riktlinjer för mejerier. Din branschorganisation vet vad som gäller för dig. 

Det finns också bestämmelser för kyl-, värme- och klimatanläggningar, avfall och avlopp, vatten, förpackningar, märkning och klassificering av livsmedel.

Sälj dina varor

Det finns många sätt för dig att sälja dina varor. Som liten producent kan det löna sig att samarbeta med andra landsbygdsföretag. Olika sätt att sälja: gårdsbutik, marknader och torgförsäljning, matkassar direkt till konsument, partiförsäljning, butiker, restauranger, offentlig upphandling. Det är olika regler som gäller om du säljer dina varor i butik eller direkt till konsument. Gårdsbutiker räknas som en typ av butik.

Exportera eller importera mat?

Är Sverige för litet för dig? Att börja sälja dina varor till marknader i andra länder kan vara den bästa strategin för att utveckla ditt företag och öka försäljning och resultat. Att importera kan vara ett sätt att sänka dina kostnader eller att förädla mer exotiska råvaror.

Marknads- och branschkunskap

Olika förutsättningar gäller för olika produkter och olika marknader. Att exportera bakverk till Japan är en helt annan sak än att exportera ost till Tyskland. Hos Exportrådet kan du hitta både branschinformation om livsmedel men också statistik samt marknads- och landrapporter. Även Jordbruksverket publicerar marknadsrapporter av olika slag. 

Skaffa dig ett bra beslutsunderlag. Innan du börjar handel med andra länder bör du skaffa dig ett bra beslutsunderlag. Det kan handla om allt från marknadskunskap till branschkunskap, tillgång till återförsäljare, handelsstatistik och handelsregleringar. Se på handelsstatistik.

Att följa handelsutvecklingen gör att du kan identifiera trender och förändringar i konsumenternas köpvilja. Statistik kan du hitta på många olika ställen, exempelvis hos SCB, Jordbruksverket, Exportrådet och Livsmedelsföretagen.

Internationella aktiviteter

Du kan etablera dig utomlands med hjälp av Exportrådets projekt Exportfrämjande Livsmedel. Projektet arbetar för att skapa och erbjuda närvaro för framförallt små och medelstora livsmedelsföretag på utländska marknader. Det kan handla om allt från kampanjer direkt i en matvarubutik, till inköpssamarbeten direkt med livsmedelskedjor, mässdeltagande med Sverigemonter på viktiga internationella livsmedelsmässor, samt marknadsbesök med seminarier och besök av mässa eller butik.

Handelsavtal, marknadsregleringar och andra bestämmelser

Det är viktigt för dig att veta vilka bestämmelser som gäller. Innan du exporterar är det exempelvis viktigt att ta reda på om det finns några bestämmelser i mottagarlandet som du som exportör måste ta hänsyn till. För att få mer information om detta kan du kontakta Exportrådet.

Jordbruksverket har information om EU:s marknadsregleringar och internationella handelsavtal, samt om kvoter och licenser. Du hittar informationen på deras sidor om handel med livsmedel. 

Livsmedelsverket har både allmän information om import och handel inom EU, men också mer detaljerad information kring exempelvis importkontroll och salmonellakontroll.

Tullverket har information kring tullsatser och exportdeklarationer, men också om bestämmelser med hänsyn till exempelvis skydd för miljö, hälsa och säkerhet.

Jordbruksverket hjälper dig!

Genom företagsstödet kan du få bidrag för investeringar, konsulttjänster och kompetensutveckling som underlättar och utvecklar din verksamhet. Ska du sälja vissa typer av produkter till länder utanför EU kan du söka exportbidrag hos Jordbruksverket.

Samarbeta med andra!

Det kan vara dyrt och svårt att bygga upp ett eget varumärke. Om ni är flera företag som jobbar mot samma mål kan ni samarbeta och blir större, starkare och tydligare på marknaden. Använd och utveckla lokala traditioner och identitet till er fördel. Det finns ett särskilt projektstöd som ni kan söka om ni gemensamt utvecklar nya produkter och bygger upp ert samarbete. På Jordbruksverkets hemsida kan du läsa mer om projektstödet för att utveckla nya produkter.


Features

Location:

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg