Öppna en frisörsalong

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Håret är en stor del av vår identitet och varje dag lägger mängder av personer sitt hår i frisörernas händer. Det krävs bra utbildning och mycket träning för att bli en skicklig frisör. Som entreprenör i frisörbranschen möter och behandlar du mängder av olika människor och din uppgift är att få varje kund lämna salongen stoltare och vackrare än innan.

Info

Frisöryrket är ett hantverksyrke, men det är också ett serviceyrke. Att starta egen frisörsalong handlar om mycket mer än bara teknik, metoder och verktyg. För att bli en skicklig företagare är det viktigt att lätt kunna få kontakt med människor och ge god service. Det sociala samspelet mellan kunder och kollegor är avgörande för att bli framgångsrik i yrket. Som hårentreprenör är du också säljare eftersom du säljer hårvårdsprodukter.

Innan du börjar

En av de viktigaste frågorna när man startar en frisörsalong och skapar en affärsplan för frisörsalong innebär affärsmodellen själv. Det finns många klipp & gå salonger som lockar kunder med exceptionellt låga priser. Antalet frisörer har dessutom stigit stadigt under de senaste åren. Hur kan du konkurrera med dem?

Att driva en framgångsrik frisörsalong innehåller många olika moment och ställer mycket höga krav på hantverksskicklighet hos utövaren. Denna affärsidé passar för personer som gillar utmaningar, har yrkeserfarenhet och gillar möten med andra människor.

Att ha ett mycket stort intresse för färg och form och vilja arbeta med händerna är förutsättningar för att trivas som frisör. Självklart måste du också vara kreativ, social och ha god fysik.

Frågor innan start

Vad kommer ditt företagsnamn att vara?

Vilka tjänster kommer din salong eller frisör att erbjuda?

Ska du specialisera dig för att få ditt företag att sticka ut från mängden?

Eller kommer du att erbjuda ett brett utbud av tjänster, behandlingar och detaljhandeln?

Hur ska du prissätta dina tjänster?

Vilka produkter ska du använda?

Ska du investera i dyra kända märken eller börja med bra kvalitetsprodukter från grossisterna?

Vem kommer dina kunder att vara?

Söker du för en viss marknad eller åldersgrupp?

Lokala kunder bara eller längre bort?

Vill du ha en yngre kundbas? Studenter? En mer mogen kundbas?

Hur kommer du att locka kunder?

Var kommer du att annonsera? Tidningar, broschyrer, lokala tidskrifter, sociala medier?

Oppna en frisorsalong 2

Frisöryrket

Frisör är ett väldigt kreativt och spännande jobb - du hjälper människor att matcha utsidan med insidan och uttrycka sin personlighet. Frisörer har kunskap och färdighet i många olika tekniker och metoder inom klippning, kemiska behandlingar och hårvård. Yrket passar den som är modeintresserad, kreativ och skapande. För att bli yrkesskicklig är det minst lika viktigt att ha en god social förmåga och känsla för service.

Frisörer klipper, behandlar och vårdar hår. För att skapa en önskad frisyr behöver frisören både kunskaper och färdigheter för att med hjälp av sin kreativa förmåga uppnå resultat. Inom klippning finns fyra grundläggande klippsätt och olika typer av tekniker och verktyg att välja bland, som till exempel sax, klippmaskin och kniv.

De flesta frisörer klipper både män och kvinnor men det finns de som är specialiserade som dam- eller herrfrisör. En frisör gör också kemiska behandlingar som permanent, färgning och blekning. Andra tekniker är till exempel uppsättningar, läggningar och hårförlängningar. Frisörer kan också arbeta med brudklädslar, vilket innebär att de gör håruppsättning och makeup inför ett bröllop. Ett litet antal frisörer arbetar med peruker och toupéer.

För att kunna ge rätt behandling har frisören kunskaper om hårets och hudens egenskaper, kvalité och kondition och hur det reagerar på olika behandlingar. Frisörer ger också råd om hårvård.

Studera din marknad

Analys av marknaden och konkurrens är nyckeln. Varje affärsplan för frisörsalong bygger på en analys av den lokala marknaden. Detta är avgörande för valet av strategi. Du måste bestämma marknadsstorleken baserat på lokal konsumentinformation för att uppskatta den direkta efterfrågan. Frågorna om var och hur du vill utveckla din frisörsalong i framtiden är också mycket viktiga. Den rätta platsen, målorienterad marknadsföring och kundlojalitet är centrala för framgången för din salongetablering.

Koncept och plats

Ett bra koncept är oerhört viktigt för framgången för din frisersalong. Vad erbjuder du att andra inte gör det? Varför ska kunder komma till dig? Det här är frågor som du ska svara så snart som möjligt. Vad är din målgrupp? Unga och trendiga, bara 50 +, män? Kan du erbjuda speciella tjänster som andra inte gör? Hur ser din servicekatalog ut?

Låt inte ditt hjärta styra ditt huvud när det gäller att välja plats för din salong. Valet av plats måste anpassas till ditt koncept, din budget och måste vara relevant för din affärsmodell. Med de bästa platserna kommer höga kostnader, så du måste ha en realistisk bild av vad du vill- och kan uppnå.

Du kommer kanske inte hitta de rätta kunderna för en hårsalong i ett avskilt bostadsområde. Men den lokalen på avenyn kanske blir för dyr? Konceptet måste alltid matcha platsen.

En affärsplan för frisörsalong bör innehålla viktiga punkter som plats, inredning och atmosfär. Du borde förklara allt i detalj och var försiktig med närliggande konkurrens. Vilka andra frisörer finns i området och vad erbjuder de? Vad är konceptet för deras salonger?

 Oppna en frisorsalong 3

Marknadsföring

Se till att du har en marknadsplan för de första 12 månaderna och granska den för följande år för att se vad som fungerade och vad som inte gjorde det. Effektiv reklam och marknadsföring är avgörande för din framgång!

Vad gör dig unik? Den så kallade Unique Selling Point är mycket viktigt för din salongs framgång. Vad kan du erbjuda som konkurrenter inte gör? Vad gör din salong unik? Du måste erbjuda mycket speciella tjänster eller en särskilt fin atmosfär med all den hårda konkurrensen och priskrig om du vill skilja dig från mängden.

Din marknadsstrategi och marknadsföringsbudget är avgörande för din företagsframgång. Din strategi måste komplettera konceptet för din frisersalong, marknadsföra det aktivt och göra det minnesvärt för kunden. Nöjda kunder kommer att rekommendera din salong.

Var inte blyg när det gäller marknadsföringsverktyg. När du öppnar kan du publicera annonser i lokala tidningar/infoblad. Digitala kanaler som Facebook och Instagram är mycket lämpade för reklam med exakt fokus på din målgrupp. En professionell webbplats är absolut nödvändig för annonsering på nätet. Din salongs webbplats är kärnan i dina online-aktiviteter och reklam.

Skapa en lockande logotyp som hjälper dig att bygga ditt varumärke med tydliga färger och teckensnitt. Den första bilden du erbjuder dina kunder när de kommer genom dörren är också en viktig del av din unika branding.

Komma i gång- steg för steg

Skriv affärsplan för din frisersalong. En affärsplan är nödvändig om du behöver låna pengar, men det är också en bra påminnelse om dina mål och hur mycket du har uppnått hittills.

Börja med din salongs historia, uppdrag, mål och speciella prestationer eller utmärkelser. Fokusera på vad som är unikt med dina tjänster. Inkludera en beskrivning av din salongs anläggningar, utrustning, leveranser och anställda.

Definiera din målmarknad, inklusive demografi, såsom ålder, kön, samt din marknads speciella behov, till exempel hårstyling för avancerad kundkrets eller hårklippning för barn. Efter att ha definierat din marknad bestämmer du media och annonskanaler som är bäst för att nå den och tar fram en översikt över marknadsföringsmaterial och aktiviteter du ska göra för att marknadsföra din frisersalong.

Identifiera likheterna och skillnaderna mellan din frisersalong och dina konkurrenter. Områden att överväga är tjänster, pris, plats, målmarknad och marknadsföringsstrategier. Denna information hjälper dig att bättre definiera och differentiera ditt företag från andra.

Söker du personal kolla deras arbetsuppgifter och detaljer om deras kompetens eller utbildning.

Planera dagliga arbetsuppgifter vid drift av frisörsalong. Lista de dagliga aktiviteter som behövs för att marknadsföra, öppna, hantera, tillhandahålla tjänster och stänga salongen. Ange vilka i ditt team som är ansvariga för varje aktivitet.

Skapa en ekonomisk översikt av din frisersalong och skriv en budget för beräknade intäkter och kostnader under det närmaste året. Inkludera ytterligare dokument eller material som stöder din affärsplan i en bilaga. Material som ska inkluderas är certifikat och tillstånd, bilder, hyresavtal, ev. varumärken och marknadsföringsmaterial.

Om du vill söka extern finansiering eller partners bör du skapa en professionell presentation. Glöm inte kolla din affärsplan då och då för att hålla dig på rätt spår. Gör ändringar efter behov, till exempel utöka tjänster eller lägg till en ny marknadsföringsåtgärd.

Det är viktigt att ha rätt försäkring på plats för att skydda dina kunder, dina anställda, dig själv och ditt företag.


Features

Location:

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg