Flyttservice för äldre

Key Info:

50 000 - 100 000 kr
Image Two

Eftersom befolkningen blir äldre i hela den industrialiserade världen, kommer behovet av olika tjänster för äldre att öka, vilket skapar gott om utrymme för nya aktörer att konkurrera genom nischade tjänster till denna målgrupp. Detta kan innebära en spännande möjlighet för entreprenörer. Om du vet hur man levererar utmärkt kundservice och har en passion för att arbeta med seniorer kanske är just du rätt person att starta en flyttservice för äldre.

Info

Många seniorer har inte familjemedlemmar i närheten som kan hjälpa till med flytten. När pensionärer väljer att flytta behöver de hjälp med det mesta; att hitta rätt plats, sortera sina ägodelar, sälja saker som de inte vill ha, ordna packboxar och samordna flytten. En flyttservice för äldre ger hjälp med allt ovan, och mer.

Att undersöka marknaden för flyttjänster, studera befintliga konkurrenter och värdera dina resurser är de första stegen för att starta en ny flyttfirma i ditt samhälle.

Så fungerar det

De flesta flyttföretag kan inte ett dugg om de unika behov som finns hos äldre, de bara flyttar ens grejer. Din idé är smal och fokuserad - du ger mer till färre. Du startar ett flyttföretag som specialiserat sig på att flytta seniorer och dina tjänster är utformade med seniorer i fokus och deras familjer i åtanke. Dina tjänster är lika unika som dina kunder och levereras av en professionell, omtänksam personal. Varje kund behandlas med värdighet och respekt, precis som ens egna älskade och respekterade föräldrar.

För att hjälpa klienter att planera en omlokalisering, kommer du först genomföra en intervju med kunden för att avgöra klientens specifika behov och skapa en individuell flyttplan. Allt för att säkerställa att varje detalj hanteras med värdighet och respekt och avslutas på rätt sätt.

Tjänsterna sträcker sig från att städa upp utrymt hem när alla saker lastats på en bil, till att hänga gardiner och handla nya vitvaror för en kunds nya hem. Du flyttar alla saker tryggt och säkert, men kan erbjuda mer än så. Förberedelser för flytten kan exempelvis inkludera packning, sortering och märkning av tillhörigheter, leverans eller sändning av ägodelar till nära och kära. Tjänster i kundens nya hem kan bl.a. inkludera montering av köpta varor som kök, sovrum och badrum, hängning av bilder, draperier, borttaggning av oönskade objekt och möbelplacering. Du kan också, om aktuellt, ordna transport av medicinsk utrustning.

Normalt tar du betalt per timme eller per uppdrag, beroende på omfattningen av de tjänster som erbjuds.

Flyttservice for aldre 2

Marknadsföring

Marknadsför din flyttservice till målgruppen. Till en början kommer du arbeta för att nå ut i så många informationskanaler som möjligt, med dina egna kontakter som främsta medium. Detta för att informera om dina tjänster, hitta första uppdrag samt bygga och stärka varumärket.

Etablera relationer med fastighetsmäklare, äldreboenden, hemtjänst, träffpunkter för seniorer, läkare som specialiserat sig på äldreomsorg och alla andra som arbetar direkt eller indirekt med din målgrupp. Engagera dig som proffs i din bransch. Detta kommer att vara den viktigaste faktorn för att positionera ditt företag gentemot dina konkurrenter. Var artig och i tid. Inte lova mer än du kan leverera. Se till att saker absolut inte skadas eller förloras under flyttet. När dina kunder ger dig förtroende vill de vara säkra på att deras tillhörigheter hanteras försiktigt och omtänksamt.

Du kan också annonsera i din lokala tidning, i radio eller i regionala tidningar med hög senior läsekrets. Investera i en enkel hemsida som ska presentera ditt företag och beskriva dina tjänster och standardpaket erbjudanden. Se till att du har en fungerande kontaktnummer för förfrågningar.

Även om varje flyttning är kostsam, en flyttfirma kan faktiskt spara tid och pengar. Eftersom familjemedlemmar ofta måste ta tid från arbetet för att hjälpa en förälder att flytta, du ska inte bara marknadsföra dina tjänster för seniorer, utan också till vuxna som har åldrande föräldrar.

Om dina kunder

Dina kunder kommer att vara de individer eller familjer som nått senior status och vars levnadsbehov har förändrats. De kan vara redo att flytta från sitt hem till ett mindre, mer lättskött hem eller till ett lägenhetsområde inriktat på deras åldersgrupp. Du bör se till att du har tålamod och vänlighet som krävs för att driva ett företag som detta – dina kunder kommer att behöva extra stöd under sin flytt och kommer sannolikt vilja vara i kontakt med dig och ditt företag ofta. De kanske har frågor eller funderingar, och det är viktigt att de känner sig förståda varje steg på vägen. Det är upp till dig och ditt företag för att förverkliga detta.

Tänk på!

Det finns många berättelser om flyttföretag som har förstört sina kunders möbler och tillhörigheter. Trasiga samlarobjekt, sena leveranser och förlorade prylar skapar missnöjda kunder och sådana upplevelser kommer kunderna att återberätta om och om igen. Samtidigt som framgång i flyttbranschen är helt beroende av remisser och bra betyg från kunderna. Trygga och säkra förflyttningar kommer att göra mer reklam för din flyttfirma än mängd av dyr marknadsföring.


Features

Location:

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg