Ärende service för äldre
Key Info:
Alla kan använda ett extra par händer då och då. Oavsett om det är en upptagen chef som inte har tid för semester shopping, en ny mamma som jonglerar mellan sina sysslor och moderskap eller en äldre granne som inte vill gå i regnet med sina matkassar. Det finns ingen brist på möjligheter att starta upp en ärendeservice och göra det till en framgång.
Info
Springpojktjänster för äldre är en växande trend i tjänstesektorn, särskilt nu när så många arbetande blir pensionärer på så kort tid. Starta en ärende service för äldre och få betalt för att göra uppgifter som man inte har tid, kraft eller lust att göra!
Om du vill starta en service verksamhet för äldre, måste du känna till några saker; demografi i ditt område, de juridiska frågor som rör en sådan verksamhet, vilken typ av ärenden som du vill göra, och hur man planerar, förbereder och marknadsför ett service företag.
Starta denna serviceverksamhet kräver inte en massa pengar. Förutsatt att du redan äger ett pålitligt fordon och en mobiltelefon, start kostnaden för denna verksamhet är relativt låg.
Lär känn din målgrupp
Äldre människor har en mängd olika behov. Vissa behöver bara sällskap - någon att delta i möten och sociala evenemang med dem. Andra behöver hjälp att ta sig till läkarbesök eller andra möten som besök till hälsobutik eller frisör. Det finns många äldre människor som vistas hemma nästan hela tiden och behöver någon att göra sitt matinköp och andra ärenden utanför hemmet. Du måste veta vilken typ av ärenden efterfrågas av äldre i ditt område. När du lär dig mer om de särskilda behoven på din marknad, blir det lättare definiera dina tjänster därefter.
Planering
Du måste undersöka de juridiska aspekterna av att driva ett service företag och i synnerhet de rättsliga kraven för tjänster till äldre. Till exempel kan du behöva speciell utrustning eller särskilda försäkringar för att använda bilen i din verksamhet.
Du behöver räkna ut dina priser. Du kan ta betalt för dina tjänster per timme eller dag. Ta reda på vad konkurrenskraftiga priser är genom att ringa andra springpojktjänster i ditt område (eller på ett annat liknande demografiskt område) och kolla vad dem tar betalt. Du måste veta var de platser ligger där du kommer att göra de flesta av dina ärenden för att kunna planera dina tider. Detta kommer också att hjälpa dig att sätta din egen prislista.
Fundera på hur mycket tid det tar åt att springa olika typ av ärenden för andra. Ta med kostnaden för reklam och tidningsannonser. Beräkna din kostnad i både tid och bensin. Alla dessa faktorer kommer att hjälpa dig att planera detaljerna i din verksamhet.
Springpojkföretag erbjuder ofta tjänster knutna till kemtvätten, postkontor, banker, varuhus, matbutiker och ytterligare verksamhetsställen. Identifiera vilken typ av ärenden du vill utföra och hur man bäst samkör för att maximera arbetstid. Till exempel, om du älskar matinköp, kan du handla för flera kunder i en och samma resa en gång eller två gånger i veckan.
Service av hög kvalitet
Du måste veta vad krävs för att ge hög kvalitet. Till exempel, hög kvalitet innebär att förutom att effektivt utföra de uppgifter som krävs av olika ärenden, måste du vara tillgänglig, uppmärksam, omtänksam, och mild. Du måste brinna för att göra livet lättare för den äldre befolkningen i ditt område. Hög kvalitet är nyckeln till att bli framgångsrik, så du måste veta om du har vad som krävs för att gå den extra milen och få jobbet gjort.
Gå igenom stegen som är relevanta för den typ av företag du vill starta. Till exempel kommer du att göra allt arbete själv, eller planerar du att anställa andra? Dina medarbetare måste vara pålitliga, omtänksamma, kunna fysiskt lyfta en person från en sittande till stående position och pålitliga. Om de kan laga mat skulle vara till hjälp också.
Marknadsföring
Bygg upp en identitet för din verksamhet. Detta kommer att innehålla namnet på ditt ärende service, en logotyp, och kanske en slogan. Dessa poster kommer att användas konsekvent i alla dina marknadsföringsmaterial (visitkort, vykort, broschyrer och hemsida). Ta ut annonser i lokala tidningar. Skicka ut vykort och broschyrer till äldre föreningar, träffpunkter och andra samlingsplatser. Om din budget tillåter det, köp adresslistor med äldre invånare och skicka ett speciellt reklammaterial till dem så att du kan nå ut till målgruppen direkt i hela ditt lokala samhälle.
Eller kolla med hyresvärdar och bostadsrättsföreningar där du bor om de vill skriva- och sätta in en artikel om dig i eget infoblad som skickas till boende. Presentera dig själv till lokala företagare och be dem att sprida information. Fråga om de kan lämna broschyrer på sina bord i fikarummet. Alla har ju kontakter med äldre eller är anhöriga själva.
Presentera dig också för de ansvariga för kommunala och privata äldreboende. Även om många av dessa redan erbjuder olika tjänster, ex. att ta äldre på shoppingresor och läkarbesök kan de vara mottagliga för en extra hand - ärendelöpare som finns på kvällar och helger.
Fråga om du kan lämna dina vykort och broschyrer på skönhets -och nagelsalonger, frisersalonger, sjukhus väntrum, kyrkan, apotek, kaféer och träffpunkter. Bär dina visitkort med dig alltid. Om du till exempel hamnar i en avslappnad konversation med en ny mormor som försöker bestämma vilken typ av gåva att ge, kan en introduktion till dina ärendetjänster vara precis det hon behöver.
Det kan vara en god idé att rikta reklam även till nya mammor. De första månaderna efter att en mor har fått barn är det svårt att få vissa uppgifter fullgjorda utanför hemmet. Det kan också vara en god idé att erbjuda presentkort eftersom många nya far-och morföräldrar kan ge denna tjänst som en gåva.
Mun till mun metoden blir din bästa marknadsföring (och billigaste) när folk blir nöjda och berättar för sin familj och vänner om dina tjänster. Erbjud presentkort samt rabatter för kunder som hänvisar sina vänner och medarbetare.
Gör dig speciellt synlig under semestern, eftersom detta är en tid på året då ingen verkar ha tillräckligt med timmar på dagen för att få allt gjort; handla presenter, planera måltider för stora sammankomster m.fl.