Marknadsföring till seniorer
Key Info:
Många detaljhandels varumärken, rese- och andra företag börjar rikta sin marknadsföring till äldre människor mycket mer aktivt - eftersom det finns så många av dem, de växer snabbt i antal, och många av dem också har pengar att spendera. De företag som blir bättre på att tänka om äldre människor, kommer de inte bara att kunna sälja mer till dem, utan också blir bättre på att behålla dem som kunder.
Info
Som i alla åldersgrupper, är det viktigt att förstå hur olika personer beter sig - även inom samma stad eller ort. De kan ha olika språk, kulturer, traditioner, sociala bakgrund och olika utbildning. Deras livshistorier kan vara mycket olika och vi behöver förstå alla dessa saker.
Vid marknadsföring till en äldre person, måste man ta hänsyn till deras sätt att tänka, resonera och uppleva saker. Har du marknadsföring som yrke? Har du varit i branschen så länge att du har nödvändig erfarenhet? Starta en reklambyrån som specialiserar sig på marknadsföring till äldre.
Bakgrund
Över 75 % av alla brittiska och amerikanska rikedomen ägs nu av dem som är över 65 års ålder och de flesta av dem är kvinnor. Så man kan säga att äldre kvinnor äger större delen av USA och Storbritannien. I Italien år 2026 kommer det att finnas över en miljon människor över 90 års ålder - och då främst kvinnorna, en grupp tillräckligt stor för att avgöra varje valresultat. Vi kommer att se en liknande situation i Tyskland, Sverige och många andra nationer.
Men trots allt detta, de flesta företag misslyckas med att möta behoven hos äldre människor. Ett exempel: i många europeiska städer en av de viktigaste grupperna som äter på restauranger är de över 50, men väldigt få 50-åringar kan läsa en meny utan sina läsglasögon. Detta beror på att menyerna vanligen utformas av ungdomar i tryckerier och inte för pensionärer. Vilken galen situation: de människor som oftast äter på restaurangerna kan inte läsa någon av deras matmenyer?
Flygbolag är ett annat exempel, de har inte tillräckligt med toaletter på plan för äldre män som kan behöva gå och befria sig ofta och med kort varsel. Även på hotell finns ofta flera steg att passera innanför ett sovrum till ett annat. Farligt för en äldre person på natten och svårt att använda under dagen.
Det finns massor av liknande exempel. Samtliga av dem innebär blindhet till de faktiska behoven hos äldre människor.
Seniorer som konsumenter
Företag behöver anpassa sin marknadsföring till seniorer. Denna åldersgrupp är inte impulsiv och kommer att uppskatta en grundlig, mjukare säljstrategier. Seniorer behöver och vill ha information och föredrar tålamod. Detta i sin tur skapar förtroende, som kan leda till ett köpbeslut.
Seniorer som konsumenter har helt klart vissa förväntningar som måste uppfyllas. Marknadsföring bör bl.a. innehålla vittnesmål och feedback från verkliga pensionärer, glada med sina framsteg och prestationer, som liknar "före och efter berättelser". Seniorer vill höra hur en produkt eller tjänst har förbättrat och förändrat andra människor som är precis som de själva. De vill höra framgångar, till exempel hur motion sänkt blodtryck, hur styrketräning gjort möjligt för andra seniorer att göra mer, hur medicinering minskade, hur uthållighet var bättre. Det ger alla en känsla av att allt är möjligt, om andra kan göra det, då kan de också. Det sänder ett budskap och en stimulans för att köpa.
Seniorer föredrar ofta att prova en produkt eller tjänst på försök för att se om det kommer att bli rätt för dem. Erbjuda särskilda program inriktade på denna särskilda grupp är smart. Platser där pensionärer finns eller besöker är bästa platser för reklam. Närma sig dessa platser är en effektiv strategi för marknadsföring till stora grupper av seniorer.
Känner äldre kunder annorlunda?
Ja, äldre kunder tänker och känner annorlunda, men inte lika mycket som man kanske tror. Dagens 75-åringar är så unga fysiskt som människor var när de var 65 år bara för 15-20 år sedan- och ofta tänker som 55-åringar. Hela generationer av människor i pensionsåldern njuter av alla typer av äventyrliga aktiviteter som skulle ha känts mycket märkligt i det förflutna.
Äldre människor är ofta mycket aktiva, vill utforska, lära sig nya saker, starta nya företag, stödja nya organisationer. Och även om de egentligen inte får göra alla de saker de tycker om att göra, vill de veta om möjligheten finns - kanske att det finns ett gym och bastu på hotellet, att semesterorten har ett par livliga platser som är öppna sent på natten och så vidare.
Äldre människor tar längre tid att fatta beslut och är svårare att tillfredsställa. Det är sant att ålder brukar gör oss kloka och alltid gör oss mer försiktiga. Äldre människor är mindre lätt imponerade av det senaste modet. De är mer intresserade av kvalitet, hur länge det varar, vill ha värde för pengarna och är osannolikt att de rusar fram till ett beslut.
Men äldre är också mycket lojala. De är mer benägna att stanna med varumärken som de litar på och att främja dem till sina vänner.
Hur ska annonsörer och marknadsföringsbyråer göra?
Hur kan annonsörer göra att produkter som riktar sig till äldre människor verkar "coola"? Bilder i marknadsföringen är oftast med unga människor, men de ses inte så coola av dem som är mycket äldre. De vill se människor som de kan relatera till. Ta till exempel reklam för kryssningssemestrar. Om alla bilderna är tonåringar eller unga ensamstående eller mammor och pappor med barn, varför skulle äldre människor vilja boka en semester?
Marknadsföring behöver visa reklam med äldre människor för att få sina budskap rätt. Alltför ofta finns det en 30 år åldersskillnaden mellan målgrupp och dem som försöker att förstå dem. Reklam för varje åldersgrupp handlar om förhoppningar och drömmar - men de förändringar som gäller när människor blir äldre. hos den gruppen handlar det oftare om relationer, upplevelser familj, hälsa, personlig utveckling - snarare än att köpa ännu fler saker. Genom att prenumerera på press inriktad på äldre och studera händelser, trender, leverantörer m.fl. kan du lära dig mycket och hålla ett steg förre konkurrenten.
Följ även marknadsföring på nätet för äldre konsumenter. De äldre människor har både tid och pengar - och är också mycket mer försiktiga med utgifter än många yngre människor. En av de mest aktiva grupperna online är personer över 65 års ålder. De gå in på sajter som jämför priser, lyssnar på andra människor på nätet på sidor som YouTube. En av de mest framgångsrika YouTube klipp har varit en man över 80 år som skrev kommentarer om livet varje dag. Han har haft många miljontals visningar.