Styrketräning för äldre

Key Info:

500 000 kr + uppåt
Image Two

Styrketräning för äldre kan hjälpa till att hålla äldre vuxna friska och säkra. Vissa människor tror att man måste vara ung för att bygga starka muskler. Det är bara inte sant. Medicinska studier har visat att seniorer kan förbättra sina muskler genom en enkel styrketräning.

Details

Många aktiva seniorer brukar säga att just regelbunden motion håller dem starka. Även bara några uppsättningar med små vikter, några gånger i veckan, kan vara tillräckligt för att göra en skillnad.

Ta hjälp av personliga tränare eller gym specialister kan vara ett bra sätt att hitta rimliga och effektiva rutiner, särskilt för äldre som är nya i motionsvärlden.

Komma i gång

Det behövs idag ingen legitimation för att starta en gymverksamhet för äldre eller som andra ibland kallar det en "friskvårdsanläggning". Men du bör ha kunskap om hur ett gym fungerar, vilken marknadsföring är bäst och hur en bra kundvård ska se ut. Har du inte någon erfarenhet av styrketräning för seniorer, skaffa nödvändig information som hjälper dig att utforma ditt senior program. Ett bra sätt att börja är lära sig vilka övningar är avsedda speciellt för seniorer. Övningarna är ofta indelade i olika steg, så att du succesivt kan flytta till mer intensiv träning som dina klienters styrka förbättras.

Du behöver inte någon speciell utrustning, ibland räcker det bara med en uppsättning av lätta hantlar och ett par små fotled vikter. Observera att även om det finns grundläggande rekommendationer bör ingen äldre person börja styrketräning utan att tala om det med sin läkare. Människor varierar i sin förmåga, och överdriva den eller göra för mycket för tidigt kan orsaka allvarliga hälsoproblem och muskelskada. Det är bättre att bygga vikt intensitet och repetitionsprogram gradvis.

Starta en gymverksamhet

Hitta en lämplig plats. Välja ett bra läge för att bygga en gym verksamhet är av yttersta vikt när du planerar att starta ett gym för äldre. Detta för att säkerställa att du har en plats som är tillgänglig för människor som vill utöva och använda gym men inte alltid är beredda att resa långa vägar för att komma dit. Om du öppnar ett helt nytt gym, en passande byggnad med tillräckligt öppen golvyta kan användas. Om du bygger ett franchise gym, du förmodligen kommer att använda planer som tillhandahålls av franchise, och din anläggning bör ha en look som är förenlig med andra franchise-platser.

I båda fall behöver du en hel del startkapital. Alternativ är att ordna gym pass för äldre grupper i någon annans lokal som har lediga kapaciteter. Helst vill du hitta en plats som har en hög befolkningstäthet, tillsammans med begränsade motionsalternativ för äldre som bor i området. 

Som gyminstruktör skall du instruera, motivera och följa medlemmarnas utveckling. Skola in nya medlemmar, hjälpa till med basal träningsprogramplanering, assistera vid medlemsaktiviteter, ta hand om provtränande. Som personlig tränare skall du leverera en mot kunden skräddarsydd tjänst.

Gör förundersökning

Det är helt normalt för ett nytt hus att säljas genom att kunden bara ser ritningarna eller en modell först. Kunden skriver på en köporder långt innan husbyggandet påbörjas. Ett ännu mer passande exempel är hur paketresor säljs till semestern. Här köper man resan och betalar för flyg och hotell flera månader i förväg. Vår enda kunskap om produkten är vad som visas i glättade och färgglada broschyrer. Med andra ord – det är fullt möjligt att testa intresse för din gymverksamhet innan du börjar satsa pengar. Utan detta moment risken är att du väldigt snabbt tömmer dina likvida resurser och jobbar utan lön under en längre tid. En väl genomförd marknadsundersökning skall starta gärna tre-fyra månader innan öppningsdagen. Den består av tre delar som beskrivs nedan.

Bygg image

Folk älskar något som är "nytt och spännande" och visar alltid en viss nyfikenhet då något nytt är på gång. I början vill man behålla nyfikenheten och inte ge bort för mycket detaljer men samtidigt självklart få ut budskapet att – "ett nytt och spännande gym är på gång nära dig!". I detta skede försöker du inte sälja medlemskap utan genom olika aktiviteter bygga nyfikenhet. Målet är att samla in en mängd namn och kontaktuppgifter på intressenter.

Kartlägg marknaden

Det är viktigt att kartlägga det geografiska upptagningsområdet som finns nära ditt nya gym. Detta skall vara uppdelat i område som bygger på olika resvägar från platsen där dina intressenter befinner sig till den nya etableringen.

Sälj medlemskap

Sista fasen är att sälja medlemskap. Efter det att du byggt upp en nyfikenhet och ett engagemang bland så många som möjligt gäller det nu att på allvar börja sälja medlemskap. För att lyckas med detta måste ni genom olika åtgärder få tag på intressenter som vill lyssna på din konceptpresentation. Du ser till att kunder blir väldigt imponerande och att han/hon via ett väl genomtänkt öppningserbjudande tecknar ett medlemskap.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo