Skriv ut

Helikopter sightseeing


500 000 kr + uppåt
target

Info

Eftersom helikoptrar kan flyga i flera riktningar, dessa flygplan ger besökarna möjlighet att se panoramavy över ett intressant område och exempelvis få närbilder av stränder och vulkaner. Helikopterturer kan ibland bokas i samband med hotellvistelser eller som en del av olika skräddarsydda paket.

Air sightseeing

Air sightseeing är en av de mest spektakulära aktiviteter som finns, och erbjuder hisnande och imponerande vyer och otroligt fotografi möjligheter. Höjdpunkten för många turister och dessutom även oförglömlig upplevelse för lokalbefolkningen som firar eller kryddar speciella event. 

Det finns många olika saker du kan göra med en helikopter när du har köpt den. Du kan hyra den för affärsresor för företag som letar efter sätt att göra intryck eller för fritidsresor för dem som vill göra något annorlunda och speciellt. Det är ett utmärkt sätt att fira studenten, födelsedag eller introducera ungdomar till sin första flygerfarenhet. 

Sightseeingturer kan vara så korta som 20 minuter eller så länge som 4 timmar. En helikoptersightseeing tar oftast dock ca en halvtimme från start till landning. Anpassa tidsramen som bäst passar dina behov, välj ut de mest populära alternativen. Tiden debiteras endast när motorn är igång, så en halv timmes flygning kommer att omfatta cirka fem minuter på marken och 25 minuter i luften medan en timmes flygresa kommer att omfatta cirka tio minuter på marken och 55 minuter i luft. Vissa villkor gäller som lastgränser som kan begränsa antalet passagerare ombord. Alla flygningar är beroende lämplig väderlek och flygplan tillgänglighet. 

Starta din helikopter sightseeing verksamhet från en flygplats i din stad som enkelt nås med motorvägar och landsvägar. Förutom ett kontor, ordna säker flyghangar och ett bekvämt startläge. Rådgör med lokala flygföreningar för att hitta optimala hyresperioder, och fråga om krav på passagerarnas säkerhet vid flygplatsen.

Vad har du för budget?

Det är ju väldigt få som köper flygplan och helikoptrar privat eftersom de är dyra. Man går tillsammans några som har samma intresse och delar på ägandet, när det gäller flygplan är flygklubbar vanliga. Flygcertifikat kostar mycket pengar, helikopter certifikat ännu mer. Att sedan köpa ett begagnat flygplan hittar du kanske för en vettig peng, men den kostar betydligt mer i rörliga kostnader, att hålla den igång, försäkra etc.

Flygklubbar tar i regel över en tusenlapp i timmen när de hyr ut sina äldre plan, och du lär också hamna på samma nivå per timme om du flyger mycket med ett eget flygplan. Ska du sedan landa på en åker någonstans så är förstås helikopter bättre, om du har råd. Glöm inte att skaffa tillstånd från markägaren först, och stör inte grannarna. 

Beroende på omfattningen av din sightseeing verksamhet, behöver du en helikopter som kan bära minst två passagerare. Om möjligt, köp en större kärra för att öka antal passagerare och inkomst potential. Om du ska köpa något som tar fler än två passagerare får du förmodligen räkna med någon miljon för ett flygplan och mycket mer för en sådan helikopter. Det finns både segelflygplan, motorflygplan och motorseglare. Och så helikoptrar.

Det enklaste rådet om du har mycket frågor är att du kontaktar din närmaste flygklubb så får du säkert många frågetecken uträtade. Det finns många olika modeller så när du kommit så långt så du börjar fundera på vad som passar dig bäst har du troligen fått mer insikt i om du verkligen ska ha något eget.

Marknadsföring

Väldigt få privathelikoptrar står bara hemma i ägarens garage. En del vill bara nöjes flyga, andra hyr ut helikoptern till företag som gör fotograferingsjobb, skärgårdstaxiturer eller jippoflygningar till svensexor och möhippor. En vanlig kund är företagaren som har nytta av helikoptern i jobbet, men också ser flygningen som ett nöje och vill kosta på sig det. I allmänhet behöver du uppenbarligen marknadsföra en sällsynt, särskild upplevelse till en exklusiv kundkrets.

Titta in gemensam marknadsföring med vissa lokala lyxhotell, charter och restauranger, du kan få en bredare exponering mot att erbjuda exklusiva rabatter. Sätt ihop snygga broschyrer att dela ut. Arbeta med en grafisk formgivare för att skapa färgglada reklamblad som delas ut runt på strategiska ställen. Gör personliga besök till alla lokala hotell och berörda turistföretag och berätta vem du är och lämna broschyrer eller visitkort. Erbjuda dem ett samarbete som innebär rekommendationer i båda riktning. 

Skicka e-post till alla guideböcker och resemagasin. Om din tur innebär nyhetsvärde, skriv ett pressmeddelande till nyhetsorganisationer. Besök några lokala turistbyråer med dina broschyrer. Utveckla ett särskilt presentkort tillsammans med mottagare certifikat. 

Utveckla en professionell hemsida, skräddarsytt för din målgrupp. Din webbplats bör uppdateras regelbundet med nya reseberättelser, destinations beskrivningar och artiklar och kampanjer. Om du inte har kompetens för webbutveckling, kan du överväga anlita ett webbproffs för att uppdatera din hemsida. 

Se till att du vet dina dagliga omkostnader och break-even: vad är det lägsta priset du kan erbjuda för att flyga varje dag? Det är bättre att diskontera och vara upptagen, och skapa minnen och mer lojala kunder, än att sitta stilla och göra ingenting. 

Titta in att delta i speciella evenemang, eller bidra med några fria turer till värdefulla och välbesökta event - det är ofta en bra exponering. Och glöm inte att ta några högkvalitativa videor på din region från luften. Lägg in på youtube och sociala medier.

Pilotutbildning- fakta

Innan du börjar med din helikopterutbildning har du möjlighet att ta en provlektion och prova på hur det känns att flyga helikopter. Efter en kort teoretisk genomgång på ca 30 minuter flyger du till ett övningsfält i närheten och du får då prova på att "spaka själv" tillsammans med en erfaren flyglärare. Bestämmer du dig efter provlektionen för att påbörja din utbildning till pilot skall du ansöka om ett elevtillstånd hos Transportstyrelsen. När du har erhållit detta kan utbildningen påbörjas.

Det du börjar med är att ta ett Privatflygcertifikat PPL-H (Private Pilot Licence Helicopter). Du lägger här grunden för din flygutbildning under dina första flygtimmar med din lärare. Ni kanske flyger kortare tur och retur till en viss plats eller stad och så småningom skall du själv flyga en längre sträcka, en så kallad långnavigering. När du har kommit så här långt har du det mesta som krävs för ett PPL-H-certifikat. Endast en kontrollflygning och repetition av dina kunskaper återstår före uppflygning för Transportstyrelsen.

Innan din uppflygning skall du ha flugit minst 45 timmar, fördelat enligt följande: 30 timmar med lärare, 10 timmar utan lärare, 5 timmar med/utan lärare (efter lärarens bedömning). Om du vill gå vidare och utbilda dig till trafikflygare (krävs för att få arbeta som pilot), fortsätter du din utbildning för CPL-H-cert. Minimum 185 timmar krävs för ett CPL-H-certifikat. Teoriundervisningen avslutas med skriftliga prov för Transportstyrelsen.

Mer information om teoriundervisningen finner du på www.flygteoriskolan.se. I teoriutbildningen ingår även en teknisk kurs på just den helikoptertyp du flyger.

Köpa en helikopter

Det finns många olika webbplatser ute som kan erbjuda gott om råd när det gäller denna fråga. Liksom det finns traditionella böcker och specialiserade tidskrifter som även kan ge kontaktnumren som kan vara till hjälp. En annan källa som förmodligen kommer att visa sig ovärderligt är att tala med andra människor som äger helikoptrar och de människor som säljer dem eftersom de vet vad de talar om. 

Det första du bör tänka på innan du investerar i denna typ av flygplan är den kostnad som kommer att komma med. Inte bara är de dyra att köpa - de kostar mycket att köra med. Den genomsnittliga flygtiden på en tank bränsle är bara cirka två till tre timmar vilket innebär att detta kommer att vara en mycket dyr kostnad. 

Du behöver börja tänka på hur du kan tjäna pengar innan du har köpt din maskin. Du bör veta att där ute finns tillräckligt många människor intresserade av dina tjänster för att kunna finansiera kostnaden för ditt flygplan eller helikopter. 

En annan sak att tänka på är där du kan hålla din helikopter. Det är inte typ av sak som du kan lämna i din trädgård och därför behöver du hitta någonstans att parkera ditt maskineri och detta är en annan kostnad.


Location