Cykelturer
Info
Det fina med att starta ett företag cykeltur är att du inte behöver sluta ditt jobb att starta den. Du kan börja genom att erbjuda ett fåtal turer per år, eller på helger och semester. Det finns även korta kvällsturer du kan erbjuda.
Marknaden
Rullning nerför en brant bergsväg i 30 km per timme på en mountainbike kan inte vara allas idé om den perfekta semestern. Men det går inte förneka det faktum att cykeln semester turer är ett av de snabbast växande segmenten inom resebranschen. Nyckeln till framgång i en cykeltur verksamhet är att turerna måste vara unika, roliga och intressanta, och bör vara organiserade kring ett centralt tema.
Din målgrupp kommer att vara alla cykel- och mountainbike entusiaster, liksom äventyrliga människor som vill ha spänning. Var noga och skapa allianser med cykling klubbar och organisationer i samhället, eftersom medlemmar i dessa klubbar kan bli potentiella kunder.
Gör en omvärldsbevakning
Innan du startar dina cykelturer behöver du undersöka hur andra cykelföretag gör. Du kommer att behöva besluta om vilka tilläggstjänster du vill erbjuda. Titta att se vilken typ av turer som de erbjuder, deras turné regler, turné priser, år i branschen, etc. Titta på kommentarer om turen. Om du har gått på en rundtur med ett företag, kan de vara mer villiga att ge dig råd - särskilt om de är i ett annat område än du vill styra.
Slå upp recensioner av cykelturer. Gå själv på ett par olika turer. Observera vad kunderna gillar och inte gillar om turnén. Cykelaffärer som inte erbjuder turer kan vara din bästa insats i att få professionell rådgivning och remisser för fler råd. Du kan också prata med den lokala turistbyråer. De kommer att ha ett intresse av något som främjar turismen i samhället.
Innan du börjar
Se till att du har tillräcklig försäkring. Du kanske vill anlita en jurist för att hjälpa dig att utveckla ett avstående formulär för turné deltagare att underteckna. Du måste avgöra om det mesta av din verksamhet kan ske genom ditt hemmakontor, kanske du behöver anställa ytterligare medarbetare för stora turer.
Du måste hitta lämpliga mellanstationer att börja och avsluta dina turer. Turistområdena skulle vara perfekta när man startar ett cykeltur företag, men också tänka på platsens konkurrens och lokala regler. Du bör välja en plats där människor vill rundresa. Ett område med många spännande saker och natursköna vyer att se. Du kan välja att börja med en tur nära asfaltsvägarna.
Kom upp med ett unikt tema -även om det finns mycket konkurrens i ditt område kan du komma med ett unikt tema för din resa. Några idéer kan omfatta en strandturné, ett spökhus cykelkväll eller trädgård turné, etc. Om du har en speciell kunskap om området och vet hemligheterna, kan du använda detta till din fördel.
Baskostnaderna
Dina startkostnader beror på hur stort du vill starta. Den grundläggande kostnader för en cykeltur inkluderar en bra reparationssats, en förbandslåda, en mobiltelefon, en PR-budget, försäkringar och de grundläggande kostnaderna för att driva ett hemmakontor. Du behöver en cykel och hjälm för dig själv och dina resenärer om de inte redan har en.
Marknadsföring
Paketera dina erbjudanden - pengarna finns i förpackningen. Inkludera en souvenir t-shirt. Om du kan få bra samarbete med andra företag kan du sy in saker såsom boende, restaurang stopp, underhållning, etc. Kanske du kan även inkludera ett stopp vid en lokal cykelaffär.
Du kan testa olika former av reklam för att se vilka som är de mest effektiva för ditt företag på din ort. Håll reklammetoder som ger resultat och dumpa de som inte gör det. Du bör också titta på platser där dina annonser kommer sannolikt ses av din målgrupp (folk som sannolikt vill åka på en cykeltur). Skapa visitkort och lämna dem så fort ett tillfälle visas. Nätverka så mycket som möjligt.
Flyers – kolla om du kan sätta upp flygblad i lokala parker, busshållplatser, gym, cykelleder, aktivitetshus med mera. Det är bäst att fråga ägaren av dessa företag om lov först. Också dela ut flygblad till förbipasserande på gatan. Lägg en annons i din lokala tidning.
Du kan välja att utveckla en webbplats för att ge kunder tillgång till allmän information om din cykelverksamhet. Var noga med att inkludera information såsom priser och turriktningar på din webbplats. Skapa ett konto på sociala medier och uppmuntra besökarna att gå med. Du kan använda sociala medier för att låta kunderna känna till rabatter eller speciella tematurer.
Människor letar ständigt på nätet efter roliga saker att göra i sin stad och lokala området. Sök efter "saker att göra i (ditt tillstånd eller stad)" i sökmotorer som Google och kolla in de webbplatser som visas. Kontakta webbplats ägare och fråga om de kan lägga till ditt företag på deras hemsida. Du kan också gå på forum för cyklister och annonsera där.