Reklamfinansierade gratisprodukter för ungdomar
Key Info:
Att använda gratismetoder för att locka kunder har funnits länge. En del kallar det gratisekonomi – en affärsmodell där man på något sätt delar ut sin produkt eller tjänst gratis till slutanvändaren. I affärsmodellen ingår att annonsörer betalar för att tjänsten eller produkten kan ges ut gratis till kunden.
Info
En enkel men snillrik affärsidé där du ger företagen möjlighet att nå yngre målgruppen.
Affärsidé
Att förmedla reklambudskap från lokala företag genom att låta de annonsera på speciellt utvalda produkter som sedan delas ut gratis till skolungdomar.
Hur väljer du lämpliga produkter?
Tänk igenom vad är det som du och dina kompisar brukar använda. Det är kul att kunna få någonting utan att betala, med folk kommer inte att plocka dina reklamprylar bara därför att de är gratis. Vill du intressera ungdomar med sina produkter måste du hitta praktiska saker som är populära, som de behöver och brukar använda.
Investera i produkter som syns men inte är dyra att tillverka och trycka. Här finns några förslag:
- Pennor – används överallt i synnerhet i skolan
- Logoband och armband – väldigt populära bland unga
- Reklamplatser på mus mattorna – till alla datoranvändare
- Lunchbrickor – de allra flesta studerar brickreklamen när man sitter och äter
Vad gör du?
Du erbjuder små reklamplatser som kan innehålla företagets logotyp, telefonnummer och öppettider. Produkter kan även innehålla andra erbjudanden som företaget vill få fram. Har du bra samarbete med skolan kan du också erbjuda företagen reklamplats vid olika tävlingar och uppvisningar som arrangeras under året eller i skoltidningen. Glöm inte skaffa tillstånd från rektorn och skolråd innan du börjar sälja annonsplatser på saker som ska användas i skolan.
Var hittar du kunder?
När du har hittat en eller flera lämpliga reklambärare är det dags att börja kontakta potentiella kunder. Du marknadsför dig genom ett infoblad som du delar ut till de företag som du kan tänka dig att vara intresserade. Rikta dig främst på företag i din stad eller kommun, men i vissa fall kan du kontakta även andra företag som vänder sig till målgruppen. Satsa hellre på fler småföretag som betalar ett lägre pris än på några stora som det blir svårt att få tag i för de redan annonserar i tidningar och andra reklamblad.
Gör besök hos bokhandlare, sport- och hobbyaffärer, datorbutiker, skivaffärer, nöjesföretag, privata träningslokaler, solarium m.fl. och fråga om dem vill vara med och annonsera på dina produkter. Sök även kunder som vill genomföra en egen reklamkampanj ex nyöppnade affärer eller butiker i området. I så fall anpassar du produkten helt efter kundens önskan.
Du behöver:
- Tillstånd att sälja reklamplatser
- Saker och ting lämpliga för annonsering
- Annonsörer som har ungdomar som målgrupp
- Bra samarbete med lokala tryckeriet
Hur mycket tjänar du?
För att få möjlighet att annonsera och för den tid du lägger ner för att samordna alla aktiviteter betalar företag en vis provision till dig. Det kan vara olika beroende på annonsens utförande, storlek och upplaga. Kalkylera så här:
Produkt pris + reklamtryck pris + 30 % din förtjänst = pris ut till kunden.