Reklam på pizzakartonger
Key Info:
Info
Så fungerar det
Pizza är idag en av de vanligaste maträtterna i Sverige. Det är en maträtt som är populär hos de flesta människor oavsett social bakgrund, kön eller ålder. De flesta hushåll köper sina pizzor färdigbakade hos den lokala pizzabagaren. För att frakta dem hem krävs en eller flera kartonger och det är på dem du vill erbjuda en reklamplats.
En normalstor pizzeria säljer dagligen i snitt 50 – 100 pizzor, som innebär att den förbrukar 15– 30 tusen pizzakartonger på årsbasis, vissa ännu fler.
Du erbjuder företag ett unikt marknadsföringskoncept i form av annonsplatser på pizzakartonger. Kartongerna distribueras till noggrant utvalda pizzerior i målgruppsspecifika områden. Annonsörer betalar alltså för reklamplats på pizzakartonger, medan pizzeriorna köper in kartongerna till reducerat pris eller får dessa gratis.
Genom att koppla ihop flera pizzerior i ett nätverk så når du ganska snabbt ut till ett mycket stort antal hushåll.
Olika annonsmöjligheter
Med avancerad tryckteknik kan du erbjuda en rad olika tryckmöjligheter där allt från svartvitt tryck till ett högupplöst tryck i fullfärg står på menyn.
Tänk på att det även finns många sätt att göra kul och kreativa lösningar på och i anknytning till själva pizzakartongerna: varuprover, klistermärken, rabattkuponger, perforerade ytor, numrering, prägling, responsmedier eller specialutformade kartonger.
Det kan vara reklam för läsk och godis på utsidan och när man lyfter på locket så är det reklam för lokala gym, resebyrån, och t.ex. någon dryck på insidan? Eller kupongen som tryckts på en perforerad yta på locket av pizzakartongen och innehåller en rabatt som löstes in vid köp av en viss produkt i dagligvarubutik.
Tillsammans med din grafiker sätter du riktlinjer för vilken typ av annonsmaterial som maximerar kampanjens effektivitet. Välj bland olika storlekar och former - hitta den design som passar just dina kunders behov. Detta tillsammans med en grundlig målgruppsanalys garanterar att varje annons hamnar i rätt konsuments hand.
Innan du börjar
Gör en priskalkyl. Kollat upp kartongleverantörernas priser – de brukar kosta mellan 2-3 kronor styck och sedan lägg till tryckkostnader. Ta sedan telefonen och ring minst 50 lokala företag och försök sälja en sådan reklamplats. Resultatet ger dig ett svar på hur stor efterfrågan är.
Samla och studera statistik från pizzeriorna. Vilka är pizzeriors främsta målgrupper? Hur många personer kommer egentligen i kontakt med en pizzakartong? I vilka områden bor din primära målgrupp? Det är viktiga frågor som du behöver har svaren på. Denna kunskap gör det möjligt för dig att nå ut till önskade målgrupper och effektivisera din annonsering.
Bygg upp en kundbas genom att nätverka med såväl annonsörer som pizzerior.
Genomförande
Ett samarbete initieras och du sätter upp en plan för vilka städer och pizzerior som kommer att ha tillgång till kartongerna.
Du erbjuder en helhetslösning där du står för allt från kampanjplan och annons till distribution och statistik. Dela kartongerna in i ett antal lika stora reklamrutor. En del företag kanske väljer flera ytor för att få större exponering, då multiplicerar du bara antalet rutor.
Kunden (företag) bokar enkelt sin kampanj för önskad period och område och får listor på de pizzerior och restauranger som kartongerna går ut till. Kartongerna går ut till de områden med målgrupper där annonsörerna vill synas.
Kartongerna trycks och distribueras till utvalda pizzerior. Du koordinerar produktion och distribution (ex. via Posten). Pizzeriorna tilldelas kartongerna till reducerat pris alternativt kostnadsfritt och att de verkligen når konsumenten garanteras i avtal. Ett eller några företag kan vara ensamma annonsörer på samtliga kartonger under kampanjperioden.
Om möjligt kör du ut kartongerna själva, det är ett bra sätt att bygga nära relationer till pizzeriorna. Men om det handlar om transport av riktigt stora mängder kartonger måste du kanske hyra in tjänsten.
Genom insamlad statistik från de pizzerior som använt kartongerna följer vi upp och analyserar kampanjens träffsäkerhet.
Fördelar:
Unikt medium med hög uppmärksamhetsfaktor
Målgruppen bär själv med sig budskapet hem
Budskapet exponeras under lång tid.
En pizzakonsument spenderar i snitt 20 minuter med sin pizzakartong
Endast få äter pizza ensamma, de flesta äter tillsammans med en eller flera
Många kommer ihåg reklamens budskap dagen efter exponering
Reklambudskap påverkar inte miljön nämnvärt mer än de kartonger som redan finns på marknaden.
Målgrupp
Med annonsering på pizzakartonger når du bäst en yngre målgrupp, med tonvikt på män.
Högutbildade, höginkomsttagare och barnfamiljer med dubbel inkomst är andra storkonsumenter av pizza. Internetanvändare (det finns faktiskt ett starkt samband mellan storkonsumenter av pizza och de som använder Internet i stor utsträckning).