Mässkonsult

Key Info:

0 - 10 000 kr
Image Two

Tiden då mässor enbart var någon form av utställning eller imagevårdande insats är förbi. Att besöka en mässa har blivit en av de mest effektiva åtgärderna för att snabbt summera utbudet, få tillgång till nyheter och trender och få möjlighet att träffa både kunder och leverantörer.

Info

Mässan har blivit en marknad där både stora och små företag kommer för att marknadsföra och sälja sina produkter och tjänster. För att kunna göra detta är det väldigt viktigt att sätta upp ett mål, arbeta fram idéer och lägga upp en strategi som stämmer med helhetsbilden av företaget.

Så fungerar det

En utställare på en mässa kan få ut mycket av sitt mässdeltagande. Men att ställa ut på en mässa kostar också pengar och vill man komma undan med lägre kostnader bör man se över sitt deltagande och prioritera det som är det viktigaste. Mässdeltagandet ska alltid integreras i företagets andra marknadsaktiviteter. Effektiviteten ligger i att man låter kunderna uppsöka företaget i stället för tvärtom, vilket minimerar resandet och sparar pengar. 

Som mässaktör med begränsad budget är det viktigt att ta till vara alla möjligheter som en mässa erbjuder. De praktiska bitarna som monterns utseende, dekoration, kläder, skyltar med mera är inte alltid självklara. Produkter och företag blir mer och mer lika varandra och även deras montrar ser ofta likadana ut.

Så gör du

För att kunna sälja måste man synas. Och för att synas på en mässa krävs kunskap och kreativitet. Många enheter måste samspela för att deltagandet ska lyckas. Det finns många som inte behärskar konsten att lyckas som mässutställare och behöver rådgivning. Kan du detta så kan du också tjäna pengar på din kunskap.

Hitta de företag som inte klarar av att ordna deras deltagare på egen hand och behöver hjälp dem med alla frågor som brukar uppstå kring mässplanering. Mässfloran är mycket brokig och det finns både stora mässor för allmänheten och nischade mässor för branschfolk. Man ska inte stirra sig blind på antalet besökare när man väljer mässa. Det som är viktigt är däremot vilket tema mässan har och vilka besökare som kommer dit.

Den första frågan man bör ställa sig är om mässan över huvud taget är det bästa sättet att nå fram. Du skall hjälpa dina kunder även med placeringen av montern, urvalet av reklamartiklar, målformuleringen och andra aktiviteter. När din kund valt en mässa ska du ta reda på vilken marknadsföring mässan står för och hur mycket man behöver göra själv. 

Planera budget och glöm inget. Det är inte bara monterhyran som kostar. Mindre erfarna företagare glömmer ofta kostnaden för transport till och från mässan och det kanske viktigaste i hela mässaktiviteten; uppföljningen. Men det som kostar allra mest är ett misslyckat mässdeltagande.

Marknadsför dig i mässtidningar och genom att dela ut informationsblad på nyföretags mässor. Har du kontakter med någon utländska mässa kan du öppna en agentur och arbeta som svensk representant.


Features

Location:

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg