Marknadsföring av kultur
Info
Bakgrund
Många biograf- och teaterföreställningar samt konstutställningar har svårt att få publik trots fina uppsättningar med kända namn. Det finns många fina kulturevenemang och händelser som man inte har någon aning om att den överhuvudtaget existerar. Det kan vara konstutställningar, barnteater från utlandet eller en ny kulturtidskrift. Brist på publik beror ibland på dålig kvalité men alltför ofta är orsaken att den potentiella publiken inte hittar eller känner till verksamhetens existens.
Idag lägger kulturarbetare ner mycket tid och pengar på att hitta artister och uppfylla repertoarer. Marknadsföringen glöms bort. Några har den gamla inställningen att det är fult att sälja kultur, andra är vana vid att finansiera verksamheten med olika bidrag och sponsorer och vissa saknar helt enkelt talang att sälja kultur. Hur bra en föreställning än är så måste man få ut sin information för att fånga potentiella besökare, oavsett om det gäller Rolling Stones, en okänd gitarrist från Indien eller ett grekiskt bouzoukiband.
Barnfamiljer, vuxna, ungdomar, invandrare, studerande, pensionärer; alla är kulturkonsumenter men alla konsumerar inte samma typ av kultur och på samma sätt. Det gäller att prioritera en eller några målgrupper och göra informationen lättåtkomlig för dem. Företagen, organisationer och myndigheter köper också kultur.
Så gör du
Starta en marknadsföringsbyrå och specialisera dig på att hjälpa kulturföretag och organisationer att sälja in sina föreställningar.
Kulturen bör marknadsföras som vilken annan produkt som helst. Möjligheterna är många beroende på reklamsyfte, hur definierad målgruppen är och planerad budget. Det går att använda allt från annonser och affischer till pressreleaser, radio och personligt adresserade utskick. Självklart marknadsför du inte ett museum eller en opera på samma sätt som en rockkonsert eller en cirkus.
Anpassa dina aktiviteter och idéer till det segment av kulturmarknaden där mottagare har den största motivering att lyssna på dig.