DR-konsult för småföretagare
Key Info:
Ett av de mest effektiva sätten för en småföretagare att sprida sitt budskap är direktreklam. Med hjälp av direktreklam kan man sälja eller få kontakt med distributörer samt hitta just de kunderna som kan förväntas vara intresserade av det man har att erbjuda. Dessutom kan man mäta intresset för sina produkter och tjänster genom att testa olika variabler i en kampanj och exakt bestämma deras effekt på försäljningen.
Info
Direktreklam är en stor industri
I Sverige spenderas dubbelt så mycket pengar på direktreklam som på exempelvis TV reklam. Adresser köps och säljs och miljontals brev skickas ut varje år till alla tänkbara målgrupper. Tack vare datorerna som möjliggör att ta fram och bearbeta adresslistor utifrån alla möjliga kriterier och målgrupperingar, har direktreklam exploderat både i omfattning och också utformning de sista åren. Idag kan man hitta allt från vanliga säljbrev till påkostade försändelser med gratisprover av alla möjliga slag, storlekar och utseende.
Bakgrund till affärsidén
Många olika faktorer kan påverka resultatet av en DR-kampanj: adressurvalet, reklamens utseende, budskapet, formgivning, priset etc. Trots att vem som helst idag med hjälp av datautrustning kan stoppa brev i kuvert, frankera och skicka iväg, är det fortfarande många småföretagare som inte klarar av att genomföra en hel direktreklamskampanj utan utomstående hjälp. De behöver ofta någon form av samarbetspartner eller leverantör av DR-tjänster.
Speciellt när det handlar om ett större antal försändelser med olika innehåll kan det kännas svårt för en småföretagare att få tid till både utskrivning, sortering, utskick, uppföljning och analys.
Så gör du
Tjänster kring DR är efterfrågade. Anledningen till att använda DR-konsulter är att de har en god överblick över utbudet av tjänster och kan vara objektiva i sina rekommendationer. Som fristående DR-konsult fungerar du både som rådgivare och förmedlare. Din uppgift är att koppla samman de resurser som behövs för att lösa det aktuella kampanjuppdraget.
Grunden med direktreklam är att nå rätt personer med företagets budskap. Adresser finns ofta redan hos företaget och utgörs av tidigare kunder, men kan också beställas från något av de adressföretag som finns. Det första du skall göra med din kund är att definiera målgruppen och ta fram adresser till dem. Alla adresser går idag att köpa antingen det gäller nyblivna mammor, beslutsfattare i grafisk industri eller pensionärer med sommarstuga i fjällen.
De största användarna av brevreklam är film-, skiv- och bokklubbar som söker prenumeranter, livsmedelsaffärer och tidskriftsutgivare. Om din erfarenhet inom direktreklam är begränsad börja först med att göra enklare flygblad och rabatthäften till butiker och affärer i din närhet.