Annonsbyrå

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

En annonsbyrå, till skillnad från vanlig reklambyrå eller skrivbyrå, sysslar enbart med annonser. Har du kunskap om hur man skriver bra annonstexter, hur man hittar rätt media och målgrupp och vad som gör en annons framgångsrik, starta en annonsbyrå och erbjud dina tjänster till dem som behöver hjälp med sina annonser.

Info

Så gör du

Annonsering är som regel viktigare för konsumtionsmarknad än företagsmarknad. Din uppgift är att med hjälp av annonser kunna överföra rätt budskap via rätt typ av medium till rätt målgrupp.

För att kunna skapa en bra annons ska du först samla all information från din kund om den produkten/tjänsten som skall marknadsföras, liksom om konkurrenter och kunder och därefter analysera kundens behov och marknad. Ju mera du vet om produkten eller tjänsten desto lättare blir det att ta fram annonsen. När du har alla fakta är det din kreativitet och din fantasi som får ta plats.

För att kunna starta kreativa processen bör du behärska reglerna. Det finns faktiskt massor av användbara regler för hur man konstruerar text, sätter bild eller skriver titel i en annons. Du kan använda andras erfarenhet men annons måste stämma med dina kunders önskemål. I dagens konkurrenssituation är det omöjligt att sälja samma produkt till alla kunder. För att din annons ska vara observerad och vinna intresse för sin erbjudande bör du även välja rätt målgrupp och rätt media.

Skaffa en lista över alla större tidningar och tidskrifter som ges ut i Sverige, deras utgivningsdagar, upplagor och vad det kostar att annonsera i dem. På så sätt kan du ge ett preliminärt förslag om lämplig annonsmedia och priser så fort kunden ringer. 

Att lära sig konsten att skriva annonser genom att kopiera andra är något som många har gjort. De största annonsskaparna erkänner att de har börjat med att kopiera från dem som var duktigare. Kreativa idéer finns det gott om. När du studerat hur andra copywriters gör, då kan du lättare hitta din egen stil.

Kunder

Dina kunder kommer i första hand att bli de som anser att marknadsföring inte är deras starka sida, exempelvis olika hantverkare, kulturarbetare, mataffärer, vissa grupper av småföretagare och andra som inte kan eller hinner skriva annonser på egen hand. Det kan också vara invandrarföretagare som kanske har bristande språkkunskaper och ett språk som inte kanske räcker till för att skriva en bra annons.

Att försöka hitta kunder bland reklambyråerna, mediaföretagen eller andra som jobbar professionellt med reklam vore heller ingen dum idé. Fast du jobbar du mer som en underleverantör.


Features

Location:

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg