Gratis vykort
Key Info:
Affärsidén går ut på att förmedla reklambudskap via gratis vykort. Vykorten placeras på strategiska ställen där kunderna fritt kan plocka dem och använda dem. Lämpliga kortställen är alla mötesplatser där finns folk och som uppmärksammas av allmänheten. Det kan vara innekrogar, träningscentrum, biografer, teatrar, konserthus, skidanläggningar, restauranger mm.
Info
Mest genialt med den här affärsidén är att man når yngre målgrupper som det annars är mycket svårt att nå med annan reklam. Dessutom läggs många kort i brevlådan och skickas vidare till vänner och familjen så att även de får se på reklambudskapet.
Innan du börjar
För bara några år sedan fanns nästan inga konkurrenter på vykortsmarknaden, men idag finns en del aktörer som gått in. Vill du syssla med den här verksamheten bör du hitta din egen nisch som skiljer dig från övriga aktörer. Principen är densamma, men skillnaden kan vara att använda en annan reklam- bärare eller att distribuera reklambärare till nya ställen som andra ännu inte har upptäckt. Det gäller att fundera på och lansera en ny kombination av reklam- media och reklamplatser.
Komma i gång
Det är bra att kunna få någonting utan att betala, men folk kommer inte att plocka dina reklamprylar bara därför att de är gratis. De måste ha någon nytta av den saken eller gilla utformningen och motivet. Precis samma regler gäller för alla andra saker som man betalar för. De mest populära reklamprodukterna är de som är enkla och som används aktivt.
Några förslag är receptkort, korsordskort och guidekort. Med receptkort menas kort som på framsidan har ett tryckt recept, och på baksidan reklam. Potentiella annonsörer kan bli stora matkedjor och matproducenter men också alla andra aktörer på marknaden som är intresserade. Folk gillar recepten och brukar ta de med sig hem.
Korsordskort är ett kort som har två sidor: på framsidan finns ett korsord, och på den andra ges det annonserande företaget utrymme för sin logotyp. Lämpligt på alla ställen där man behöver vänta som t.ex. posten, banken, vårdcentralen mm.
Till sist guidekorten som på baksidan har aktiv reklamplats i form av en liten plan som visar gator och avstånd till någon affär, restaurang eller annat objekt som man vill annonsera för. Lämpligt för lokala affärer, krogar eller idrotts- och kulturlokaler.
Med hjälp av din fantasi kan du säkert komma på en del andra idéer än de tre.
Marknadsföring
När du har hittat den magiska reklambäraren är det bara att sätta sig ner och börja kontakta potentiella kunder. Har du en produkt som lämpar sig väl för en bestämd målgrupp, då ska du erbjuda reklamplats i första hand till just de företag som redan har kunder inom samma målgrupp. Reklammedia som vykort och liknande utnyttjas bäst som ett sätt att komplettera befintlig marknadsföring eller som en påminnelse om reklam som tidigare producerats i andra media.
Din kund levererar tryckunderlag till dig och du sköter resten. Du kan även producera original själv, men då skall layout och originalarbete betalas separat.
Ta kontakt med aktuella anläggningar som kan bli potentiella distributionsställen. Räkna preliminärt hur många mottagare som kan nås och under vilken tid med din budskapsbärare och poängtera det i den information som du lämnar till kunderna.