Mystery shopping
Key Info:
Mystery shopping är en undersökningsmetod där man uppträder som en verklig kund för att i praktiken kunna granska kvaliteten på produkter och tjänster inom olika branscher. Genom tydliga instruktioner får mystery shoppare uppdrag att anonymt besöka en viss plats där de spelar upp en tänkt situation och registrerar sina upptäckter i en enkät.
Info
Anonyma kunder observerar noggrant före, under och efter besöket och noterar hur företaget agerar på de punkter som företaget valt att följa upp. Mystery Shopping kan genomföras personligen, via e-mail eller telefon, per post eller Internet. Mystery Shopping kan erbjuda värdefull feedback till företag om hur man förbättrar produkten, kundservice eller utseende i en butik.
Om du önskar att starta någon form av mystery shopping verksamhet är det bäst om du börjar som shoppare själv först för att få en första erfarenhet av arbetet.
Innan du börjar
Gör en marknadsundersökning innan du startar verksamheten, så att du förstår marknadstrender och krav. Skriv en plan som kommer innehålla beskrivning av din målgrupp och metoder. Den bör också omfatta vad du planerar att ta betalt för dina tjänster samt när du kommer att vara tillgänglig för att utföra dem. Var noga med att inkludera hur du kommer att rapportera dina resultat tillbaka till din kund. Planerar du anlita externa shoppare skall de veta hur man gör shopping, hur man beter sig som mystery shoppare, ska kunna ställa rätt typ av frågor och skriva objektiva redovisningar. På detta sätt säkerställs att kunder får rätt typ av rapport.
Nästa och viktigaste faktorn i den här branschen är kunder. Det är oerhört viktigt att få rätt kunder. Så om du funderar på att ha långsiktiga affärsrelationer är det viktigt att du är bra marknadsförare och att du vet vad bra service innebär. Se till att din webbplats visar alla tjänster som ditt företag utför.
För att starta ditt företag mystery shopping behöver du inte ha några kontorslokaler. Du kan enkelt köra ditt företag från ditt hem. Denna fördel gör denna verksamhet passande för ex. hemmafruar. Du kan styra hela verksamheten helt själv. Det finns inget krav på att anställa för ditt företag. Med hjälp av internet kan du hyra frilansande erfarna shoppare tillfälligt. Du betalar dem per uppdrag.
Du kan också göra det själv eller be dina familjemedlemmar att utföra uppdrag för dig. Den enda utrustning du behöver är en telefon och en dator med internetuppkoppling.
Med mystery shopping företag kan du få flexibel arbetstid genom att anpassa arbetstiden enligt ditt schema. När du är fri, du kan börja arbeta med uppdragen.
Att vara en mystery shoppare
Som mystery shoppare besöker man olika typer av företag för att testa kvaliteten på de produkter och tjänster man erbjuder. Det är inget heltidsarbete, det är perfekt att kombinera med studier eller annat arbete eftersom man själv väljer hur mycket man vill jobba. Alla kan anmäla sig som mystery shoppare men för varje uppdrag väljer du den person som passar bäst för det aktuella besöket.
En mystery shoppare måste vara noggrann, observant och kunna uttrycka sig väl i skrift. Rekryteringsintervjuer bör tas på allvar och endast lämpliga och pålitliga kandidater bör rekryteras. Det är extremt viktigt att shopparen smälter in i mängden som alla vanliga kunder, inte tar några initiativ och inte påverkar personalens beteende på något sätt.
En shoppare skall inte göra någon bedömning utifrån sina egna personliga åsikter eftersom shopparen inte skall vara konsult eller specialist i den bransch man besöker, utan istället bedöma fakta och rapportera vad som fanns/inte fanns och vad som sades/inte sades. Alla shoppare måste agera likadant för att besöksrapporterna skall bli jämförbara.
En shoppare får inte vara krävande, kritisk eller besvärlig eller på något sätt väcka uppmärksamhet eller påverka samtal eller händelser vid besöket.
Syftet med mystery shopping är att mäta hur den vanliga genomsnittskunden blir bemött.
Så fungerar det
Det vanligaste sättet att starta ett mystery shopping företag är att börja anställa mystery shoppers. Hyr ett fåtal anställda som är tillförlitliga och pålitliga nog för jobbet. Det är inte nödvändigt att börja anställa flera shoppare från början eftersom du startar verksamheten och det kommer ta lite tid att bygga upp den.
Börja i liten skala. Det finns en möjlighet att börja på lokal nivå. Arbetet går ut på att "under cover" besöka butiker för att syna servicen. Shopparen ställer frågor, kikar på sortimentet och uppträder som vilken kund som helst. Man kan till exempel besöka en butik för att se om det ser rent och fräscht ut, prata med butikspersonalen och ställa specifika frågor för att ta reda på om de har tillräckliga kunskaper om varorna som säljs. Därefter avlägger man rapport om sin shoppingupplevelse så att du kan bearbeta dessa uppgifter och förmedla dem vidare till uppdragsgivaren.
Mystery shoppers anlitas inom olika branscher som till exempel vården, transport, detaljhandeln, underhållning och så vidare. Ditt mystery shopping-program kan variera beroende på området och kundens behov. När du väl tilldelats ett uppdrag kommer du att få tydliga instruktioner och allt nödvändigt material som du behöver för mystery-besöket. För varje besök gäller ett visst scenario och mystery shoppare ska fylla i en enkät för att säkerställa att alla önskade aspekter utvärderas.
När de är färdiga med sina mystery-besök är det viktigt att alla observationer registreras på ett objektivt sätt. Du granskar alla uppgifter och vidarebefordrar sedan till din uppdragsgivare. Beställaren gör inbetalning sedan till ditt konto och mystery shoppers får en ersättning per utfört mystery-besök från dig.
Hitta kunder
Mystery shopping kan användas inom alla branscher där man säljer information, tjänster eller varor. Alla företag som har personliga kontakter med kunder, leverantörer och samarbetspartners kan använda anonyma besök för att följa upp hur företaget och dess service uppfattas ur ett kundperspektiv. Dina kunder kan vara nästan alla verksamhetstyper.
Börja genom att kontakta små lokala företag - butiker, stormarknader, banker, salonger, bilsalonger. Du kan också tänka på familjeägda butiker som hotell, caféer, restauranger, medicinska kliniker etc. Du kan skicka ett brev, ringa eller komma personligen. Berätta för dem att du gör mystery shopping och förklara hur du kan hjälpa dem visa vad de saknar i kundservice. Be att få tala med ägaren, chefen eller den som fattar besluten. Var informativ och betona fördelarna med din tjänst till denna person.
Prova först genom personliga kontakter. Förvänta dig inte att få en massa uppdrag under den första tiden eftersom du behöver den värdefulla erfarenhet som du kan använda senare för att marknadsföra dina tjänster till större kunder!
Marknadsföring
För att bli framgångsrik i den här branschen måste du marknadsföra ditt företag till potentiella kunder. Erbjud en riskfri (eller ens en helt gratis) första butik. Förklara för en potentiell ny kund att din undersökning kommer handla om den aspekten av verksamhet som de själva väljer och ge en fullständig rapport för ägarens översyn. Fråga om du kan använda din nya klient för referenser.
Du kan skicka presenter till dina kunder, under speciella tillfällen som nyår eller jul etc. Du behöver inte spendera en stor summa för gåvor. Men gåvor bör vara användbara. Skrivbordskalendrar, pennor, kaffe muggar, bord mattor, mus mattor, skärmsläckare osv kan vara några trevliga val. Namnet på ditt företag bör skrivas ut på gåvan, så att folk får veta om ditt företag.
Du kan trycka en liten broschyr med uppgifter om metoderna för din tjänst, din shopping upplevelse inom olika branscher etc. Om möjligt kan du ansluta också några vittnesmål om ert företag skrivna av dina kunder. Tillsammans med denna information kan du ge vissa tips för ägarna, speciellt på kundservice.
Gå runt och lämna din broschyr till alla företag du träffar. Du kan också läggs den på din webbplats, så att alla online besökare får mer informationen.