Färdiglagad husmanskost för avhämtning
Info
En marknadsundersökning innan du börjar kan hjälpa dig beräkna fram uppskattad portionsförsäljning. Maten ska så långt som möjligt bestå av husmanskost och har lika bra kvalitet som om den har lagats hemma i ens eget kök. Råvarorna ska helst komma från närområdet. Eftersom många människor, framför allt arbetare och studenter har problem att kunna lagat mat har du lösningen på deras middagsproblem.
Så funkar det
Många människor är trötta på att det bara finns thai och pizza att äta på vägen hem från en intensiv arbetsdag. De saknar det där nyttiga middagsalternativet att bara kunna hämta upp på vägen hem. Men nu finns du där! Du erbjuder en färdiglagad måltid som kunden enkelt kan beställa och sedan hämta upp på vägen hem. Inget krångel, inga onyttigheter, bara ordentlig husmanskost!
Affärsidén
Din företagsidé är att erbjuda en enkel middagslösning i form av varm, färdiglagad husmanskost. Maten består av en väl balanserad måltid med råvaror från hela kostcirkeln och kunden kan välja mellan tre dagliga alternativ en kötträtt en fiskrätt och en vegetarisk rätt. Portionerna kommer att vara tillräckligt stora för att tillgodose alla kunders behov.
Marknaden
I samband med fler som jobbar och studerar utanför hemorten ökar antalet kunder initialt. Du riktar in dig både på dem som bor i staden och de som kommer dit för att studera under en begränsad period. En stor del av de som lämnar hemtrakten för att jobba eller studera på annan ort har ofta begränsade möjligheter att laga mat när de är på resande fot.
Du kommer till en början inte att vända dig till ett specifikt åldersegment då ditt koncept kan tilltala en bred åldersgrupp. I ett senare stadie kan du rikta in dig till ett smalare segment då du identifierat en tydligare kundgrupp och kan på så sätt anpassa dina produkter efter dessa. De som troligen kommer vara intresserade av din affärsidé är män och kvinnor mellan 20-50 år. För att skapa dig en uppfattning om detta kommer du att samla information och föra statistik över abonnemanganvändare och besökare.
Branschen och konkurrenter
Verksamheten tillhör snabbmatsbranschen då ditt koncept bygger på en effektiv service där kunden snabbt kan hämta upp varm färdiglagad mat på vägen hem och slipper arbetet med att tillaga den själv. Snabbmatsbranschen är en bransch med många aktörer och för att kunna konkurrera om marknadsandelar måste hänsyn tas till alla inom denna bransch.
Där du bor finns det säkert ett antal restauranger och matställen som alla kan anses som konkurrenter. De du ser som dina främsta konkurrenter är de snabbmatsrestauranger och pizzerior som erbjuder ett snabbt alternativ till ett lågt pris. Då du undersöker branschen du tillhör bör du inte bara jämföra dig med snabbmatställen även om de är de som är de starkaste konkurrenterna till dig. Även mataffärer, bensinmackar och andra ställen som tillhandahåller halvfabrikat och färdigrätter bör räknas in då de kan konkurrera med din verksamhet.
Även livsmedel är en indirekt konkurrent då det är ett alternativ att köpa hem matvaror och tillaga själva.
Lokal och utrustning
Hitta en lokal där du kan tillaga och sälja maten. Marknadspriserna tenderar att minska ju längre avståndet är från centrum. Din lokal behöver inte vara placerad i centrum utan det går bra med utkanten av staden, längs motorväg, industriområde eller liknande. Samtidigt är du beroende av tillgängligheten med bil. Se till att lokalen är helt anpassad efter dina krav och uppfyller de krav som ställs på hantering och tillagning av livsmedel.
Start av verksamheten kommer kräva en investering i utrustning. Köksinventarierna är den största investeringen efter ev. ombyggnationen och måste uppfylla alla krav enligt livsmedelsverket. Köksutrustningen kommer att innehålla bland annat ugnar, stekhällar, diskenheter, varmhållning. Innan verksamheten kommer igång måste du skaffa även köksutrustning såsom grytor, skålar, plåtar och övriga artiklar som städartiklar m.m.
Inför starten av verksamheten kommer även en del inköp att behöva göras i form av råvaror som behövs för tillredning av maten. Även kassautrustningen och beställningssystemet kommer att vara en stor initial investering.
Tillredning
Maten kommer att tillredas på plats och varmhållas fram till tidpunkten för avhämtning, mat får dock varmhållas i maximalt två timmar enligt Livsmedelsverket. Till en början kommer du att erbjuda dina kunder tre olika maträtter per dag - en kötträtt, en fiskrätt och en vegetarisk och för allergiker kommer du att erbjuda laktos- och glutenfria alternativ. Alla maträtter kommer att vara välbalanserade enligt tallriksmodellen och portionerna kommer att vara stora för att tillgodose alla kunders behov.
En kock kommer att arbeta i köket med förberedelser och tillagning samt paketering av maten. En annan person sköter kontakterna med kunder och kassan.
Matbeställning
Kunderna kan göra sina beställningar via hemsidan, sms eller telefon, får sen en bekräftelse och betalar med hjälp av mobilen, bankkort eller internetbank. Vid tiden kunden angivit i beställningen finns maten klar att hämta. Då du vill erbjuda en tjänst som ska fungera snabbt och enkelt har du valt en drive- in funktion för att hämta upp maten. Detta för att kunna erbjuda en effektiv och bra service till kunden genom att minska på väntetiden. Du kan genom detta även spara in på serveringskostnader och därmed hålla ett lägre pris till kunderna. Kunden uppger ett beställningsnummer till personalen som levererar den färdigpaketerade maten.
Marknadsföring
Du riktar inte in dig till ett specifikt kundsegment utan till hela marknaden. Du konkurrerar genom att skapa fördelar som upplevs som unika för kunden och därmed tillfredsställer du ett behov hos kunderna som konkurrenterna inte gör. Det som skiljer dig från konkurrenterna är att du erbjuder mat i form av stora portioner av varm och färdiglagad husmanskost. Du använder i största möjliga mån närproducerade råvaror som komponeras ihop enligt tallriksmodellen. Ditt mål är att därigenom erbjuda ett högre värde till dina kunder.
För att locka kunder, planerar du en ”prova-på-vecka” där kunden till ett rabatterat pris får prova på din meny under en hel vecka. Efter veckans slut kommer kunden få ett erbjudande om att enkelt kunna förlänga prenumerationen och får då ett abonnemang där priserna är rabatterade utifrån längden på abonnemanget. Du försöker på så vis skapa en fast kundkrets.
Du kommer jobba med reklam på flera sätt och i flera medier. Till en början kommer du att marknadsföra verksamheten genom annonser i tidningar och med annonsblad, flyers och radioreklam. Marknadsföringen är viktig i samband med starten av verksamheten för att skapa en kundkrets. Annonser i lokaltidningar och annonsblad är att bra sätt att nå ut till många personer snabbt.
Du kommer använda internet och sociala medier för att marknadsföra dig och nå ut till dina kunder. Konstruera en hemsida och presentera företaget i god tid innan öppnandet. Se till att hemsidan är välstrukturerad och tydlig så att kunder snabbt ska kunna beställa mat där och hitta all nödvändig information. Menyer, priser, information om hur beställningar görs, kampanjer, information för allergiker samt annan aktuell information. Du bör även ha en social media-sida för att nå ut till en bredare kundkrets och för att dina kunder enkelt och snabbt ska kunna finna mer information om verksamheten.
Kör ett oadresserat reklamutskick direkt till hushåll eller företagens postmottagning en vecka innan du öppnar. Du kommer att producera två olika reklamannonser, en som är anpassad till hushåll och en som är anpassad till företag. I annonsen kommer det stå information om vad du erbjuder och ditt öppningserbjudande.
För att utöka din kundkrets måste du att vara lyhörd för kunders idéer och behov. För att nå ut till kunder som inte själva har möjlighet att ta sig till dig kommer du på sikt att erbjuda utkörning så att maten snabbt distribueras ut till kunderna. Detta kommer att göra dig mer tillgänglig för de befintliga kunderna och eventuellt även nå ut till fler.