Godis på jobbet

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Det här är en "söt" och relativt ny affärsidé. I branschen finns redan några aktörer men de är få och på marknaden finns det fortfarande stort utrymme för dig. De flesta som är etablerade jobbar idag under ett franchisingkoncept, men du kan istället starta din egen verksamhet.

Info

Konceptet går ut på att sälja godis och kakor i lunchrummen på företag och förvaltningar. Det som är bäst och originellt med denna affärsidé är att du inte har några anställda och inte heller några stora marknadsföringskostnader.

Så fungerar det

Godis och kakor skall du packa i lådorna som du själv kan designa. Lådorna skall vara snygga och kakorna måste smaka bra förstås. Innan du bestämmer dig vilka sötsaker skall du ha i dina lådor, gör en enkel marknadsundersökning. Fråga helt enkelt folk som jobbar och som du känner vilka deras favoritkakor är och vilka godis de brukar äta. Sedan kan du avgöra ditt sortiment. 

Godis och kakor kan du antingen köpa från någon grossist eller om det finns möjlighet att själv tillverka dina kakor. I båda fallen ska dina priser vara förmånliga och mycket lägre än i vanliga affärer och på konditorier. 

Skräddarsy lådorna efter företagets önskemål och leverera regelbundet. Planera en liten myntbox där pengarna lämnas och placera lådorna på väl synligt ställe i lunchrummen. Lådorna kommer att finnas där obemannade men det lär inte vara något problem eftersom anställda normalt betalar för de kakor de tar. Du ger dem det som de vill ha och de har inget intresse av att lura dig, för då slutar du helt enkelt leverera dina produkter.

Genom att köpa lite godsaker till sina anställda kan chefer visa att de bryr sig om sina anställda. Ditt förslag kan därför bli väl bemött av företags ledning.

Marknadsföring

Personlig försäljning är det bästa sättet för dig att visa och sälja dina produkter. Boka tid hos företagets ansvariga chefer och visa ditt "catering"-sortiment. Låt dem smaka på dina godis och kakor och ge dem tid att bestämma sig för vad de vill ha. Ibland kan finnas vissa speciella dagar när dina kunder kanske skulle vilja ha fler lådor än vanligt. Det kan vara olika evenemang, kanske på firmafesten, invigningar, konferenser eller utställningar.

Försäkra dig i god tid att du kan leverera just sådana godis och kakor som din kund vill ha, så ofta de vill ha det och när de vill ha det. Satsa bara på hög kvalité och snabb leverans. Så fort lådorna börjar tömmas fyller dem med nya färska godbitar. Hitta en kontaktperson bland anställda som kan meddela dig när godiset är slut. På det sättet sparar du mycket tid.


Features

Location:

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg