Flyttfirma

Key Info:

50 000 - 100 000 kr
Image Two

Om du har fysisk styrka och uthållighet och ett fordon som du kan använda, starta en flyttfirma kan vara ett realistiskt sätt att tjäna extra inkomst eller starta heltids verksamhet. Du behöver inte en massa pengar eller tid för att komma igång. Men för att skydda dig från ansvar och ekonomiska problem, bör du känna till hur denna bransch fungerar.

Info

En affärsverksamhet som flyttfirma kan du börja från ditt hem. Om du är obekant med hur professionella flyttföretagen fungerar, skulle det vara en bra idé att arbeta för ett innan du startar eget. När du har fått den erfarenheten, kan du använda den i ditt eget företag.

Trender

Att flytta idag är ett stort och omfattande projekt som innebär mycket arbete och många kontakter med olika företag och myndigheter. Enligt statistik flyttar varje år runt 400 000 invånare inom Sverige. I genomsnitt flyttar svensken hela 11 gånger i sitt liv vilket är en hög siffra om man jämför med andra länder i Europa. Många svenskar ser även en flytt och allt arbete en flytt innebär som något stort och jobbigt. Som så många gånger, en affärsmöjlighet finns där det finns ett behov. Deras huvudverk utgör grunden till din affärsidé.

Kompetens

Ansvarskänsla är en viktig egenskap för en lastbilsförare med tanke på att lastbilsekipaget kan väga en del vikt som kräver både kunskap och ansvarskänsla för att hantera på ett säkert sätt i trafiken. Det gods som transporteras är liksom fordonet värda mycket pengar. Lika viktigt är medvetenhet om regler inom säkerhets- och miljöområdet, att man kör på ett miljömässigt klokt sätt, det innebär både minskad miljöpåverkan och lägre kostnader för bränsle och slitage.

Som flyttbilsförare fungerar du ofta som arbetsledare för ett arbetslag. Det är bra att kunna köra lastbil med släp och du måste vara bra på att lasta. Arbetet sker i hemmiljöer och det förutsätter att du har servicekänsla och lätt för att få kontakt med människor.

Innan du börjar

Att starta en flyttfirma är inte bara att köpa en lastbil och börja bära... Först och främst så skall du skaffa kontakter i branschen ex. börja jobba på en flyttfirma, byta telefonnummer med yrkesfolk, veta vilka priser som gäller, hitta bra försäkringar osv. Utvärdera din fysiska förmåga och allmän hälsa för att vara säker på att arbeta som flyttgubbe är ett bra alternativ. Flytta möbler och andra tunga föremål kräver en hög nivå av fysisk form och uthållighet.

Du kan behöva en skåpbil för små rörelser och större lastbil för att flytta innehållet i bostäder, företag och lägenheter. Dessutom kan du behöva handtruckar, ramper och möbeltassar för att hålla dina kunders ägodelar trygga och lättare att flytta.

Räkna ut hur mycket du behöver investera i utrustning. Ett annat alternativ är att hyra en flyttbil för varje jobb baserat på storleken av flytten. Jämför denna hyrkostnad mot att äga en egen bil.

Bestäm om du behöver extra hjälp för att göra flyttjobb. Det är troligt att du kommer att behöva minst ett par extra händerför att flytta stora objekt och få jobb gjort i en rimlig tid. Hitta några källor för hjälp, och avgör vad deras timtaxa blir. Rekrytera personal som är i god fysisk form, som de behöver för att lyfta och bära tunga föremål. Se till att ha backup personal som kan rycka in för stora jobb eller i nödfall. Dina anställda ska ha grundläggande kunskaper om hur man kan plocka isär och sätta ihop möbler samt hur effektivt att fylla en lastbil eller skåpbil.

Prata med en försäkringsagent om vilken typ av försäkring du behöver. Du behöver skydda både dig, dina kunders ägodelar samt skaffa fordonets försäkring och försäkring för de anställda.

Hitta din nisch

En flyttfirma kan tjäna pengar året runt. Flyttjänster kommer alltid att efterfrågas, eftersom människor ständigt rör sig och flyttar till nya bostäder och kontor.

Bestäm vem din målgrupp kommer att bli. Det kan vara smart att börja i liten skala och låta ditt företag växa långsamt, exempelvis börja med att fokusera på de som bor i lägenhet eller studentbostäder eftersom båda dessa grupper har mindre hushåll att flytta. En annan möjlig marknad är äldre människor som flyttar till mindre bostad eller vårdhem.

Bestäm vilken typ av flyttjänster du vill erbjuda. Du kan nischa dig på små flyttjobb som uppgår till ett par bitar av möbler eller satsa på stora flyttningar som involverar bostäder och kontor fulla av möbler och vitvaror. Målgrupper kan vara företag och privatpersoner, familjer, studenter, ensamstående och pensionärer. Du bör sträva efter att utveckla en nisch eller specialitet, till exempel erfarenhet av ömtåliga föremål eller 24-timmars flytt, för att skilja ditt företag från konkurrenterna.

Marknadsföring

Flyttjänster kan vara uppdelade i några olika nivåer. En nivå för varje person, plånbok och unikt tillfälle. Kunderna är olika, vissa gillar att sköta allt själva, andra gillar att bara lämna ifrån sig sina bekymmer och slippa tänka på dem. Vill du fånga upp så många personer som möjligt kan du erbjuda flera olika paketlösningar utifrån kundens behov.

Annonsera i lokala tidningar och på nätet. Skriv in dig i online och tryckta lokala företagskataloger. Utveckla en professionell hemsida som beskriver dina huvudsakliga tjänster - till exempel om du ska transportera speciella varor eller köra långa sträckor. Professionella företagsuniformer och firmans logo på din flyttbil kommer också lämna ett seriöst intryck.

Beställ visitkort och dela ut till alla du kommer i kontakt med. Samarbeta med lokala lägenhetskontor, fastighetsmäklare och möbelaffärer och be dem hänvisa kunder till dig. Genomför kampanjer där du erbjuder en remissrabatt eller presentkort för nya kunder. Lägg upp flygblad på samhällsaffischtavlor över hela staden.

Enligt statistiken flyttar de flesta svenskar under sommarmånaderna, vilket gör att de flesta flyttfirmorna erbjuder rabatter för personer och familjer som väljer att flytta under resten av året.


Features

Location:

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg